3674
Sök

Vad är rekommenderad maximal livslängd på en kamrem?

379 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag är väldigt nära på att köpa en tokfräsch 200sx -90.

Den har gått 7500 och det verkar som om kamremmen ALDRIG har blivit bytt...

Kamremmen ska bytas vid 9000 mil men bilen är 20 år gammal...

Är det lugnt att vänta med bytet tills 9000 mil eller bör jag göra det direkt?

Det är mitt ev. första projekt så jag är ganska grön på detta med motorer så jag kommer nog inte göra det själv första gången...

Tacksam för svar!

Mvh

16 197 Inlägg
3 januari 2010
#2
maximal_boost skrev:
Tjenare!

Jag är väldigt nära på att köpa en tokfräsch 200sx -90.

Den har gått 7500 och det verkar som om kamremmen ALDRIG har blivit bytt...

Kamremmen ska bytas vid 9000 mil men bilen är 20 år gammal...

Är det lugnt att vänta med bytet tills 9000 mil eller bör jag göra det direkt?

Det är mitt ev. första projekt så jag är ganska grön på detta med motorer så jag kommer nog inte göra det själv första gången...

Tacksam för svar!

Mvh

ja skulle bytt den direkt utan tvekan...    fatta hur torrt gummit blir efter så många år.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 327 Inlägg
3 januari 2010
#3
En så gammal kamrem skulle jag inte våga köra med. Kan gå av när som helst pga sprickor.


Herr
1 722 Inlägg
3 januari 2010
#4
Ett hett tips är ju att ta av kamkåpan och titta på remmens skick, den kanske är bytt? att blint tro att den är i dåligt skick är ju bara dumt.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

379 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
maximal_boost skrev:
Tjenare!

Jag är väldigt nära på att köpa en tokfräsch 200sx -90.

Den har gått 7500 och det verkar som om kamremmen ALDRIG har blivit bytt...

Kamremmen ska bytas vid 9000 mil men bilen är 20 år gammal...

Är det lugnt att vänta med bytet tills 9000 mil eller bör jag göra det direkt?

Det är mitt ev. första projekt så jag är ganska grön på detta med motorer så jag kommer nog inte göra det själv första gången...

Tacksam för svar!

Mvh

ja skulle bytt den direkt utan tvekan...    fatta hur torrt gummit blir efter så många år.

Tänkte att det måste va så, ville bara få det konstaterat smile
Tack!

379 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#6
Aero T16 skrev:
En så gammal kamrem skulle jag inte våga köra med. Kan gå av när som helst pga sprickor.

Det jag är rädd för.

LocKtar skrev:
Ett hett tips är ju att ta av kamkåpan och titta på remmens skick, den kanske är bytt? att blint tro att den är i dåligt skick är ju bara dumt.

Verkar som det är orginal serru... Och då känns en 20 år gammal kamrem inte så rolig smile

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2010
#7
På äldre bilar brukar intervallen vara (ungefär) 5 år eller (ungefär) 8000mil,
om det inte är någon sällsynt "klen" motor där intervallen är ännu kortare.


huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2010
#8
Förresten så kanske du kan kolla upp om din motor mot förmodan skulle vara
en sån rackare som rent hårdvarumässigt överlever ett kamremsbrott under drift.
Tex att ventilerna inte alls slår i kolvarna eller liknande.

Kanske jobbigt att få driftstopp på bilen pga kamremsbrott om man är ute och glider
men det svider kanske inte i plånboken om det bara är remmen som går sönder.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 januari 2010
#9
steifan skrev:
Förresten så kanske du kan kolla upp om din motor mot förmodan skulle vara
en sån rackare som rent hårdvarumässigt överlever ett kamremsbrott under drift.
Tex att ventilerna inte alls slår i kolvarna eller liknande.

Kanske jobbigt att få driftstopp på bilen pga kamremsbrott om man är ute och glider
men det svider kanske inte i plånboken om det bara är remmen som går sönder.

Aldrig att den överlever det! Precision har sin baksida ibland tongue

Jag hade seriöst knappt ens provstartat bilen med den kamremmen!


huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2010
#10
bumpe skrev:
steifan skrev:
Förresten så kanske du kan kolla upp om din motor mot förmodan skulle vara
en sån rackare som rent hårdvarumässigt överlever ett kamremsbrott under drift.
Tex att ventilerna inte alls slår i kolvarna eller liknande.

Kanske jobbigt att få driftstopp på bilen pga kamremsbrott om man är ute och glider
men det svider kanske inte i plånboken om det bara är remmen som går sönder.

Aldrig att den överlever det! Precision har sin baksida ibland tongue

Jag hade seriöst knappt ens provstartat bilen med den kamremmen!

Sant, CA18 eller SR20 motorerna verkar vara "interference"-motorer.

Till skillnad mot tex Toyota som verkar ha många "non-interference"
(dvs som är designade så att ventilerna inte slår i kolvarna vid kamremsbrott).
Tex 3-S och 4-A-motorerna till gamla Celica m.fl.

Kul att surfa runt lite på ämnet smile


Smålänning
7 883 Inlägg
3 januari 2010
#11
Byt kamremmen!!

Provstarta skulle jag tro funkar, men varva ingenting!

Den kan hålla 20k mil till, men kan lika gärna paja när bilen startas...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 001 Inlägg
3 januari 2010
#12
dom flesta bensinmotorer med 2-ventilsteknik har frigående ventiler medans de flesta med flerventilsteknik samt diesel inte har frigående ventiler.


ofta kan man inte se på en kamrem att den börjar bli dålig, ser den dålig ut är den dålig men den kan se bra ut och ändå vara dålig.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

huh?
10 427 Inlägg
4 januari 2010
#13
kolvas skrev:
dom flesta bensinmotorer med 2-ventilsteknik har frigående ventiler medans de flesta med flerventilsteknik samt diesel inte har frigående ventiler.

Toyota måste vara jäkligt unika då. tongue


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 januari 2010
#14
steifan skrev:
kolvas skrev:
dom flesta bensinmotorer med 2-ventilsteknik har frigående ventiler medans de flesta med flerventilsteknik samt diesel inte har frigående ventiler.

Toyota måste vara jäkligt unika då. tongue

Jag är beredd att hålla med kolvas, det är få 4v bilar som överlever kamremsbrott!
Anledningen till att även 2v dieslar inte överlever är PGA det extremt höga kompressionsförhållandet = små förbränningsrum med väldigt lite plats för disorienterade ventiler tongue


224 Inlägg
4 januari 2010
#15
Jag hade en 1,6L 16v toyota(-92) och där slog inte ventilerna i om kamremen gick av..


Smålänning
7 883 Inlägg
4 januari 2010
#16
tpdabster skrev:
Jag hade en 1,6L 16v toyota(-92) och där slog inte ventilerna i om kamremen gick av..

Väl tilltagna ventilurtag smile

Toyota har många motorer som klarar kamremsbrått... Undrar om dem kanske testar dem och konstruerar för att dom ska överleva det...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

62 Inlägg
13 mars 2010
#17
tänkte passa på att fråga när de gäller toyota.

jag är nära på att köpa en Supra 89a som typ rullat 3000mil, men kamremmen och allting är orginal.

så är det farligt att köra med en gammal kamrem, elelr måste den bytas innan man ens kör hem den?

cirka 25mil


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 mars 2010
#18
alexanderbilar skrev:
tänkte passa på att fråga när de gäller toyota.

jag är nära på att köpa en Supra 89a som typ rullat 3000mil, men kamremmen och allting är orginal.

så är det farligt att köra med en gammal kamrem, elelr måste den bytas innan man ens kör hem den?

cirka 25mil

jag skulle aldrig kört, 21 år gammalt gummi litar jag inte på

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

820 Inlägg
13 mars 2010
#19
Tänk såhär; Skulle du lita på en 20 år gammal kondom? wink

Om man säger


Sök