3439
Sök

Hjälp Volvo 740, misständer och ingen tomgång!!

37 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Hej. Införskaffade mig en Volvo 745 för ett tag sedan. Den har gått klockrent hela tiden.
Sista tiden har den stått ute i 10-20 Minus. Men den har startat perfekt för de..

Men helt plötsligt en dag när ja skulle starta den, så startade bilen, men den gick upp högt varv och sen sjönk det och bilen dog. Startar man den nu, så blir de samma sak, man kan få bilen att vara i gång, om man gasar hej vilt. På Höga varvtal lyder den någorlunda bra på gasen, men sedan när den sjunker ner i varv så bluddrar den ordentligt. När man gasat ett tag så smäller de till, nästan säker på att de är i luftburken. En gång kom de även lågor ut ur avgassystemet.

Jag har kollat: Luftmängdsmätaren. Säkringar. Rotor, Fördelarlock. Det som jag vet iallafall funkar perfekt är luftmängdsmätaren. Det andra är jag inte så duktig på.

Jag har läst mycket om detta, men då jag inte är så kunnig och vill skruva allt för mycket, så undrar jag nu:  Har någon varit med om exakt samma sak? Och isåfall: Vad var felet!?

Tacksam för snabba svar.

Mvh!

37 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Det är en B230A tror jag.. 745 -87 är det. Är i stort sett säker på att de är de.
Senast redigerat av General_power (3 januari 2010)

151 Inlägg
3 januari 2010
General_power skrev:
Det är en B230A tror jag.. 745 -87 är det. Är i stort sett säker på att de är de.

okej:P en gammal görgasare allså tongue Men domm brukar alltid gå wink Men membranet i görgasaren kan torka och då brukar de bli lustiga:P

37 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
volvo740glt16v skrev:
General_power skrev:

okej:P en gammal görgasare allså tongue Men domm brukar alltid gå wink Men membranet i görgasaren kan torka och då brukar de bli lustiga:P

Ojoj, ursäkta mig! Det är en b230E. Det är insprut. Fel av mig.. förlåt!

151 Inlägg
3 januari 2010
okej:p de är ju kännsliga för tjuvluft. Ja kan inte mkt om de motorerna: p

37 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
volvo740glt16v skrev:
okej:p de är ju kännsliga för tjuvluft. Ja kan inte mkt om de motorerna: p

Hehe jo jag vet. Okej, det var synd. Det jag mest är ute efter, är någon som har haft exakt samma problem. Gissningar och sådant undviker jag gärna, då jag vet flera olika saker att kolla. Men har inget garage och de är svinkallt ute nu, så skruvar gärna inte mer än nödvändigt.

Mvh smile

Das Auto
455 Inlägg
4 januari 2010
Polaren hade exakt samma problem på sin, som vi löste igår.
Det var hans nål i förgasaren som hade "lossnat" och ramlat ner, bytte även membran i förgasaren då det var dåligt. Nu går den som en klocka igen! smile

Hans var exakt likadan som du beskrev, och han va tvungen att köra på choken! Lycka till wink

219 Inlägg
4 januari 2010
Låter nästan som om det är packningen mellan topp och innsugningsröret.Prova att starta den och spruta startgass runt där.

Kostar att ligga på topp

37 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
st4hl skrev:
Det var hans nål i förgasaren som hade "lossnat" och ramlat ner, bytte även membran i förgasaren då det var dåligt. Nu går den som en klocka igen! smile

Hans var exakt likadan som du beskrev, och han va tvungen att köra på choken! Lycka till wink

Detta är ingen förgasare, men jag önskar nästan att de varit det tongue Tack ändå och kul att ni fick ordning på de.

37 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
AnderL skrev:
Låter nästan som om det är packningen mellan topp och innsugningsröret.Prova att starta den och spruta startgass runt där.

Du menar insugspackningen?

Hade tänkt och göra detta ikväll.

En fråga bara, kan den bara bli dålig sådär helt plötsligt?

219 Inlägg
4 januari 2010
General_power skrev:
AnderL skrev:

Japp,så blev det på min.Fungera hur bra som hellst.Parkera bilen,sen på kvällen så bara ville den inte.Bytte den,och o-ringarna till spridarna sammtidigt.Sen gick den fint igen.
Senast redigerat av AnderL (4 januari 2010)

Kostar att ligga på topp

Das Auto
455 Inlägg
4 januari 2010
General_power skrev:
st4hl skrev:

Detta är ingen förgasare, men jag önskar nästan att de varit det tongue Tack ändå och kul att ni fick ordning på de.

Jaså? Tyckte jag läste att det var förgasare du hade. Men kanske såg fel! wink Tackar.

357 Inlägg
4 januari 2010
General_power skrev:
volvo740glt16v skrev:
General_power skrev:

Ojoj, ursäkta mig! Det är en b230E. Det är insprut. Fel av mig.. förlåt!

B230E har inte lmm. Och om det är en -87 är det troligen en B230f med lh 2.2.

37 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
AnderL skrev:
General_power skrev:
AnderL skrev:

Japp,så blev det på min.Fungera hur bra som hellst.Parkera bilen,sen på kvällen så bara ville den inte.Bytte den,och o-ringarna till spridarna sammtidigt.Sen gick den fint igen.

Okej! Om insugspackningen är dålig, kan den skjuta skott då också? Allstå misstända..???

Har köpt en ny insugspackning idag på Mekonomen, ska sätta dit den imorgon och se om det blir någon skillnad. Men har fått ett nytt problem, nu startar inte bilen alls.. Den bara misständer när man försöker starta den.

La även märke till en annan sak, när jag vrider på nyckeln, så hör jag inte bensinpumpen starta. Det har jag gjort innan? Inte ett ljud i från den numera.. En fråga, om bensinpumpen gått sönder, kan de bli så att den misständer och sådant? Tänkte att hela felet kanske beror på bensinpumpen, men själv tror jag ju insugspackningen.. Får se imorn när jag satt på den nya packningen.

Tack för svaren!

37 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
General_power skrev:
AnderL skrev:
General_power skrev:

Okej! Om insugspackningen är dålig, kan den skjuta skott då också? Allstå misstända..???

Har köpt en ny insugspackning idag på Mekonomen, ska sätta dit den imorgon och se om det blir någon skillnad. Men har fått ett nytt problem, nu startar inte bilen alls.. Den bara misständer när man försöker starta den.

La även märke till en annan sak, när jag vrider på nyckeln, så hör jag inte bensinpumpen starta. Det har jag gjort innan? Inte ett ljud i från den numera.. En fråga, om bensinpumpen gått sönder, kan de bli så att den misständer och sådant? Tänkte att hela felet kanske beror på bensinpumpen, men själv tror jag ju insugspackningen.. Får se imorn när jag satt på den nya packningen.

Tack för svaren!

Måste tillägga att idag såg jag att de kom gnistor under insuget... ??

219 Inlägg
6 januari 2010
General_power skrev:
General_power skrev:
AnderL skrev:

Tack för svaren!

Hur har det gått?

Kostar att ligga på topp

37 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
AnderL skrev:
General_power skrev:
General_power skrev:

Tack för svaren!

Hur har det gått?

Jag har inte bytt insugspackning än, då jag inte varit säker på att de är den. Nu startar inte ens bilen. Blir så trött på skiten! Insugspackningen kan väl inte bara bli helt kass och oanvändbar HELT plötsligt? Det låter väldigt orimligt i mina öron, och den kostade trots allt 135kr på Mekonomen. Men har nu beslutat mig för att byta aset, funkar det inte då, så kan jag åtminstonde utesluta den sen! Den misständer som fan.. ingen aning om vad de kan vara.. Har bytt tändkablar iaf, hjälpte inte..

219 Inlägg
7 januari 2010
Jodå,den kan bara gå sönders så där.Min starta inte heller,och starta den till så bara skött den och levde rövare.Men nu ska jag inte säga att det är så i ditt fall,bara en tanke.
Senast redigerat av AnderL (7 januari 2010)

Kostar att ligga på topp

214 Inlägg
11 mars 2011
fick du ordning på den? smile

Sök