Stjäler tråden. Behöver hjälp med en teori jag fått angående min turbo. Har samma fråga i min projekttråd men what the heck. Man vill ju att man ska bli uppmärksammad nån gång
Hade en intressant diskussion med grannens barndomskamrat, Markus. Har för mig han hette så i alla fall. Hursomhelst. Han verkade kunnig, men jag personligen känner honom inte så ska inte svära på att informationen - som för övrigt gavs i smärre onyktert tillstånd - därför stämmer till hundra procent.
Men.
Enligt honom så går inte turbon för fett, utan tvärtom. För snålt. Jag tyckte att bilfan inte kan dra mer soppa än vad den gör, men han hade en annorlunda syn på saken. Laddtrycket i sig kan tydligen inte ha sönder grenrörspackningar, men däremot om motorn får snålt med bensin och för mycket luft så blir det i stället varmt. Och värme pajar packningarna. Så när laddtrycket skruvades ner, så höll packningarna därefter. Okej. Det låter logiskt.
Men det låter inte logiskt i mina öron att man ska skruva
upp bränsletrycket - tillsammans med en gnutta laddtryck - och där hitta en perfekt blandning - så att motorn går bättre...och snålare?
Låter detta logiskt i andra öron?
Idéer och förslag mottages varmt.