3521
Sök

volvo b23at

Forummoderator
26 364 Inlägg
12 januari 2009
#21
Stjäler tråden. Behöver hjälp med en teori jag fått angående min turbo. Har samma fråga i min projekttråd men what the heck. Man vill ju att man ska bli uppmärksammad nån gång smile

Hade en intressant diskussion med grannens barndomskamrat, Markus. Har för mig han hette så i alla fall. Hursomhelst. Han verkade kunnig, men jag personligen känner honom inte så ska inte svära på att informationen - som för övrigt gavs i smärre onyktert tillstånd - därför stämmer till hundra procent.
Men.
Enligt honom så går inte turbon för fett, utan tvärtom. För snålt. Jag tyckte att bilfan inte kan dra mer soppa än vad den gör, men han hade en annorlunda syn på saken. Laddtrycket i sig kan tydligen inte ha sönder grenrörspackningar, men däremot om motorn får snålt med bensin och för mycket luft så blir det i stället varmt. Och värme pajar packningarna. Så när laddtrycket skruvades ner, så höll packningarna därefter. Okej. Det låter logiskt.
Men det låter inte logiskt i mina öron att man ska skruva upp bränsletrycket - tillsammans med en gnutta laddtryck - och där hitta en perfekt blandning - så att motorn går bättre...och snålare?
Låter detta logiskt i andra öron?
Idéer och förslag mottages varmt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
70 Inlägg
12 januari 2009
#22
äller diesel de ä fint tongue

gör som ford köp volvo

KTM 660
537 Inlägg
12 januari 2009
#23
AirOne skrev:
Stjäler tråden. Behöver hjälp med en teori jag fått angående min turbo. Har samma fråga i min projekttråd men what the heck. Man vill ju att man ska bli uppmärksammad nån gång smile

Hade en intressant diskussion med grannens barndomskamrat, Markus. Har för mig han hette så i alla fall. Hursomhelst. Han verkade kunnig, men jag personligen känner honom inte så ska inte svära på att informationen - som för övrigt gavs i smärre onyktert tillstånd - därför stämmer till hundra procent.
Men.
Enligt honom så går inte turbon för fett, utan tvärtom. För snålt. Jag tyckte att bilfan inte kan dra mer soppa än vad den gör, men han hade en annorlunda syn på saken. Laddtrycket i sig kan tydligen inte ha sönder grenrörspackningar, men däremot om motorn får snålt med bensin och för mycket luft så blir det i stället varmt. Och värme pajar packningarna. Så när laddtrycket skruvades ner, så höll packningarna därefter. Okej. Det låter logiskt.
Men det låter inte logiskt i mina öron att man ska skruva upp bränsletrycket - tillsammans med en gnutta laddtryck - och där hitta en perfekt blandning - så att motorn går bättre...och snålare?
Låter detta logiskt i andra öron?
Idéer och förslag mottages varmt.

Bränsletrycket går nog inte ändra så mycket på då det är mekanisk pump. Det man kan göra är att bestycka om förgasaren och på det sättet få mer sås.
Mer laddtryck kräver ju självklart mer bensin för att få det att gå så bra som möjligt. Annars blir det ju bara mer luft men samma mängd bensin.
Funkar lika dant som på en insprutare och dom chippas för att få mer soppa till ett högra laddtryck.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil


Sök