2634
Sök

Volvo 850 från 95 tjuter från motorn när bilen är kall!

82 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har en volvo 850 från 95, nu när man startar den under vintertid så tjuter det från motorn. När man kör iväg och gasar så tjuter det med, när man trycker in kopplingen slutar det att tjuta och det håller på så här tills motor temperaturen ligger på normal nivå.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? skulle vart oerhört tacksam för svar! smile

Mvh: Andréas

43 Inlägg
5 januari 2010
Det låter ju väldigt mycket som om remmen till generatorn behöver bytas eller iallafall spännas. Du kan ju känna på den, den ska kunna flexa några millimeter fram och tillbaka när man trycker med handen på den.

Några andra tips som finns för att få den att bli lite tystare, alltså bara temporära lösningar är:

Stryk kanterna på remmen med en vanlig hård tvål
Remsprej från OKQ8 tex
Potatismjöl kan även fungera för att suga åt sig fukten från remmen vilket kan hjälpa ibland

82 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Okej tackar så mycket för svaret! smile skall gå ut nu med en gång och känna på remmen där till generatorn smile

82 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Var ute och kollade remmen till generatorn och den flexa mer än några millimeter, så blir till att byta den med då smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2010
Öh...Typ 8-12 mm skall generator-remmen kunna "flex". Spänner du för hårt kommer generatorns lager ta skada...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

82 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Aha okej det visste jag inte, jag skulle nog kunna uppskatta att remmen flexade någonstans mellan 8 - 12 millimeter så då är det kanske att remmen är utsliten bara smile

82 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
så då blir det till att byta den i alla fall smile

402 Inlägg
5 januari 2010
Speil skrev:

Tror inte det är remmen, utan lagringen i "spännrullen" som tjuter, har haft samma fenomen på flera 850:is.

1 915 Inlägg
5 januari 2010
Slutar det tjuta när du trycker in kopplingen så är det konstigt om det vore generatorremmen som är dålig, den har inget med kopplingen att göra.

Däremot låter det som ett urtrampningslager som börjar bli dåligt.

Speil skrev:
Hej!

Jag har en volvo 850 från 95, nu när man startar den under vintertid så tjuter det från motorn. När man kör iväg och gasar så tjuter det med, när man trycker in kopplingen slutar det att tjuta och det håller på så här tills motor temperaturen ligger på normal nivå.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? skulle vart oerhört tacksam för svar! smile

Mvh: Andréas

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

402 Inlägg
5 januari 2010
Om ett urtrampningslager är dåligt så låter de illa när man TRYCKER NER kopplingen, inte när man gasar på
med kopplingen uppe.

593 Inlägg
5 januari 2010
Pinnenpabacken skrev:
Speil skrev:

Tror inte det är remmen, utan lagringen i "spännrullen" som tjuter, har haft samma fenomen på flera 850:is.

Eller lagret i löprullen/löphjulet, en mycket billigare historia, det är ett plasthjul som sitter mellan Styrservot och AC-pumpen(dom du har något) om du följer remmens väg smile

//Jerker

1 915 Inlägg
5 januari 2010
Mitt urtrampningslager tjöt när jag körde, men frikopplade jag lr bara tryckte lite på kopplingspedalen så tystnade ljudet.

Ljudet försvann när jag bytte urtrampningslagret och var det enda jag bytte, så på min bil var det iaf så.

Pinnenpabacken skrev:
Om ett urtrampningslager är dåligt så låter de illa när man TRYCKER NER kopplingen, inte när man gasar på
med kopplingen uppe.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

82 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Tackar för alla svar skall titta på dom olika förslagen och börja felsöka!smile

82 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Gällande uttrappningslagret så låter det ingenting så det är inte fel på det än i alla fall wink
Senast redigerat av Speil (6 januari 2010)

28 Inlägg
8 januari 2010
Kolla om de är spännrullen som tjuter. Tjöt om min bil när de vart minus ute vid uppstart och när man åkte iväg slutade också när den var varm. Bytte spännrullen och rem sen sluta de smile Kan ge mig tusan på att de kan va den åt dig med.
Senast redigerat av Snowboy1 (8 januari 2010)

82 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Du menar spännrullen till generatorn då eller? eller vilken menar du? smile

7 Inlägg
8 januari 2010
det där är faan standard på 850, alla 850is jag vet tjuter när det är kallt ute

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 januari 2010
jks skrev:

Min tjuter inte när det är kallt?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

7 Inlägg
8 januari 2010
TurbOla skrev:
jks skrev:

nä men sen kanske du inte har så jättekallt där nere i landet heller:P
skämt och sido vet bara att det är många som gör det.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2010
jks skrev:
TurbOla skrev:
jks skrev:

nä men sen kanske du inte har så jättekallt där nere i landet heller:P
skämt och sido vet bara att det är många som gör det.

Slirande fläktrem har jag aldrig varit med om på någon 850, så det enda jag kan tänka mig är glappande spännrullar.

Vi har ca -20 här nu, och isbjörnarna har börjat vandra in från lappland. hmm

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök