3642
Sök

Bussar och vinterdäck.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare.

Har aldrig tänkt på detta, så jag låter det vara osagt om det är rätt eller fel, men jag har en kompis som påstår att det inte finns någon lag gällande vinterdäck till bussar och att ALLA bussbolag i Sverige kör på sommardäck året runt.

Någon som vet om detta stämmer?

Kan ju hända att det är sant, för det är något jag aldrig har tänkt på. Någon som har mer fakta kring detta. Tycker det låter rätt idiotiskt att riskera sitt eget liv och andras liv genom att köra med sommardäck året runt. Spela roll om man kör vanlig bil eller buss/lastbil, liksom...


DFFL
9 020 Inlägg
5 januari 2010
#2
Finns ingen lag om att tunga fordon ska ha vinterdäck.
Har för mig att Skånetrafiken gör det ändå, även vi på våra lastbilar.

Anledningarna är ganska uppenbara.
Mönstret måste enligt lag alltid vara mycket större än på personbilar, oavsett väderlek.
Vikten, vikten, vikten, bättre grepp än en bil med vinterdäck även om man kör med sommardäck på vintern.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

214 Inlägg
5 januari 2010
#3
Skulle väl mer gissa att dem gör med året runt däck men nej det finns ingen lag vad jag vet iaf...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6371574.ab -------> så går det

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 januari 2010
#4
Det där hände dessutom av en annan SL buss utanför danderyds sjukhus, stockholm igår. Han körde nästan ner till tunnelbanan med buss fan för han fick inte stopp på den, så den hängde över en kant..


260 Inlägg
5 januari 2010
#5
Farsans har kört buss i 100år, kan höra med honom senare! wink


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#6
Tycker det är spännande faktiskt. Visste inte att det var så.

Polaren har fått världens panik, för han pendlar hit när vi ska repa/spela med bandet. Och nu har han fått för sig att han kanske inte kan komma imorgon, för att han läste en artikel om detta med bussar/vinterdäck i Aftonbladet + att dom sa på SMHI att det skulle snöa mycket imorgon.

Själv har jag pendlat 7 mil (enkel resa), varje skoldag under tre år med samma bussbolag som honom. Och även om dom inte alltid kör som genier när det är dåligt väglag så har det ALDRIG någonsin ens varit nära ett problem. Men så kan det gå! wink


283 Inlägg
5 januari 2010
#7
jag åker med skånetrafiken till skolan och dom har vinter däck på sina bussar smile men det är väl för här nere i skåne är det inte en jävel som sänker farten när det blir halt tongue


260 Inlägg
5 januari 2010
#8
Frågade min fader och här i Ronneby har iaf ALLA bussar vinterdäck, han mumlade något om "lamelldäck" tom. Men vad jag förstod på han så finns det som sagt ingen lag på detta.


184 Inlägg
5 januari 2010
#9
Som sagt, Ingen lag på vinterdäck på den tunga trafiiken. Enda "vinterdäcken" som jag har haft på dom lastbilarna jag kört är till driven, alltså den drivande axeln. Men för er personbilister låter det värre än va det är. Sommar däck är inte alltid dåliga däck på vintern när det gäller tunga trafiken. Skiljer otroligt mkt mellan däck på p-bil o lastbil t.ex. Sen så e det lag på mkt större mönsterdjup på lastbil. Minns inte direkt såhär i huvudet exakta mm.

Den stora skillnaden när det blir halt för tunga trafiken är vid start o stopp. så därför om ni kanske upptäckt nångång att lastbilar/bussar snyltar ännu mer i rondeller och i korsningar osv där man absolut inte vill stanna big_smile


357 Inlägg
5 januari 2010
#10
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … Vinterdack

Från Transportstyrelsen
Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på fordonet. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck, men observera krav på mönsterdjup ovan. Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.
Senast redigerat av aF (5 januari 2010)


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#11
Tack för alla svar! Får föra diskussionen vidare och att min polare inte behöver vara livrädd för att sätta sig på en buss inför en spelning framöver, hahaha. big_smile


715 Inlägg
5 januari 2010
#12
lagen kom nog i december...

Muttley
5 januari 2010
#13
ralle_xtreme skrev:
jag åker med skånetrafiken till skolan och dom har vinter däck på sina bussar smile men det är väl för här nere i skåne är det inte en jävel som sänker farten när det blir halt tongue

därför de alltid går otroligt sakta genom höör? oavsett om de är sommarväder eller vinter wink

1 339 Inlägg
6 januari 2010
#14
FireTraXX skrev:
Finns ingen lag om att tunga fordon ska ha vinterdäck.
Har för mig att Skånetrafiken gör det ändå, även vi på våra lastbilar.

Anledningarna är ganska uppenbara.
Mönstret måste enligt lag alltid vara mycket större än på personbilar, oavsett väderlek.
Vikten, vikten, vikten, bättre grepp än en bil med vinterdäck även om man kör med sommardäck på vintern.

Blir bromssträcken kortare också? Om man säger att man kör på ren is så känns det som att bilen kommer stanna rätt mycket fortare.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 januari 2010
#15
Bilar har ju alltid bättre bromssträcka än lastbilar och bussar...


Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
6 januari 2010
#16
Volvo740an skrev:
FireTraXX skrev:
Finns ingen lag om att tunga fordon ska ha vinterdäck.
Har för mig att Skånetrafiken gör det ändå, även vi på våra lastbilar.

Anledningarna är ganska uppenbara.
Mönstret måste enligt lag alltid vara mycket större än på personbilar, oavsett väderlek.
Vikten, vikten, vikten, bättre grepp än en bil med vinterdäck även om man kör med sommardäck på vintern.

Blir bromssträcken kortare också? Om man säger att man kör på ren is så känns det som att bilen kommer stanna rätt mycket fortare.

Klart den blir bättre för en personbil, för du har ju bra mycket mer vikt som ska bromsas i en lastbil/buss, eller hur?
Senast redigerat av THEBADGUY (6 januari 2010)

Allt för den där jävla hatten!

283 Inlägg
6 januari 2010
#17
tkd_rille skrev:
ralle_xtreme skrev:
jag åker med skånetrafiken till skolan och dom har vinter däck på sina bussar smile men det är väl för här nere i skåne är det inte en jävel som sänker farten när det blir halt tongue

därför de alltid går otroligt sakta genom höör? oavsett om de är sommarväder eller vinter wink

just!! big_smile


DFFL
9 020 Inlägg
6 januari 2010
#18
Volvo740an skrev:
FireTraXX skrev:
Finns ingen lag om att tunga fordon ska ha vinterdäck.
Har för mig att Skånetrafiken gör det ändå, även vi på våra lastbilar.

Anledningarna är ganska uppenbara.
Mönstret måste enligt lag alltid vara mycket större än på personbilar, oavsett väderlek.
Vikten, vikten, vikten, bättre grepp än en bil med vinterdäck även om man kör med sommardäck på vintern.

Blir bromssträcken kortare också? Om man säger att man kör på ren is så känns det som att bilen kommer stanna rätt mycket fortare.

Bromssträckan är alltid längre för en buss/lastbil.

Ganska dåligt försök att vända vad jag skrivit emot mig, lycka till nästa gång.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
6 januari 2010
#19
Kan inte svara för bussar, men gällande lastbilar vilket jag skulle kunna tro är samma!

Och nej, det finns ingen lag på att man ska ha vinterdäck på tunga fordon. Beror väldigt mycket på vikten och att det är rejält mönster redan från början på dom.. Tänk själv att du ska få stopp på 60 ton lastbil, 3 axlad bil och 4 axlad vagn.. Det blir en hel del tryck på varje däck! Och sen även en spekulation från min sida, eftersom lastbilar, bussar rullar yrkesmässigt vilket innebär att dte blir fan så många mer mil än vad det blir på en vanlig personbil så är det säkert även ur miljöaspekt som det inte är lag på det, tex om alla lastbilar skulle kört på dubbdäck så hade det blivit en hel del mer slitage på asfalten..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

457 Inlägg
6 januari 2010
#20
Vi på Nobina (swebus) mätare upp alla bussar till vintern så att däcken alltid är över 5 mm är dom under 5 mm så blir det helt nya.

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!


Sök