6 januari 2010
Trådstartare
Var ute och körde med pappas bil idag, en Audi 100 från 90 tror jag.
Jag höll hela tiden koll på tempgivaren för att jag var rädd för en ispropp eller nåt liknande fel då det var nästan 30 minus ute.
När jag kört drygt en mil så stannade jag och kände en konstig lukt och jag kunde se hur det kom rök och fräste en del från blocket.
Det jag funderar på är inte om den kokat eller inte, utan hur kommer det sig att tempgivaren följde med fint hela vägen till ca 65-75 grader, lite beroende på vad för sorts väg jag körde, men ändå så verkar den ha gått för varm.
Jag vet inte hur givaren sitter på dessa bilar, men jag tycker att det borde synas på mätaren när bilen sticker iväg så pass i graderna och inte bara stanna vid max 75 eller kanske 80.
Mäter den temperatur på vattnet eller på blocket?
Vart ett rörigt inlägg, men jag hoppas att nån kan ge mig en åsikt om detta, om det nu ens handlar om en ev propp eller liknande.
Senast redigerat av Frankisch (6 januari 2010)