pnorberg skrev:
Ahap, då har det hänt mig också. I 7 år har jag kört utan en endaste bot, exkl. de tre åren jag övningskörde.
Men idag så gjorde jag en stor miss, stannade vid en mack mellan Umeå och Skellefteå, var sugen på en Red Bull.
I samma veva kommer polisen och ställer sig på sidan om macken. Jag och mina vänner börjar diskutera vad dem gör där och vi alla missar stoppskylten av någon anledning, själv kör jag som att det vore väjningsplikt, dvs. bromsar lätt in i korsningen och kör ut. Det jag kommer ihåg iaf.
När jag väl kommit ut på E4an ser jag polisen köra iväg från macken och efter mig, förstod att det var mig dem var ute efter så stannade vid första parkeringsficka, dock så trodde jag det var bara för att jag körde BMW och ser ung ut.
Dock så efter en antal konstiga frågor från polisen som t.ex. vart kommer ni ifrån, vem sitter bak, vart ska ni och vad har ni gjort där så talar polismannen för mig att jag körde mot stopplikt.
"Oj då, ursäkta" var mitt svar, visste inte vad mer jag skulle säga. Så fick följa med till polisbilen och prata en massa samt skriva på lappen, yey, 2500 kr fattigare. Tur att jag inte hittade något i när jag var till Umeå. Litar på polisens omdöme så finns ingen orsak till att börja spendera skattebetalarnas pengar på att neka.
Polismannen sa även att det finns en risk att jag kommer bli av med körkortet, vilket vore riktigt surt. Första missen och bli av med kortet. Synd att det inte kom nå bilar från vänster eller höger, helt tomt. Hade det gjorde så hade jag per automatik stannat helt. Men men, alla gör vi misstag ibland.
Dock så är min fråga, hur stor risk är det att jag blir av med kortet? Har som sagt aldrig fått någon annan bot tidigare under mina 7 år med körkort.
Ni som blivit av med kortet på grund av missat stopplikt, var ni prickfria? Om ni var det, hur länge blev ni av med kortet?