3233
Sök

Ladd problem Impreza GT-99

7 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej
Har precis fått hem min Subaru impreza GT-99.
Har dock problem med laddtrycket som droppar vid fullgas pådrag för att sedan komma igen en stund och samma visa om och om igen. Om man gasar 3/4 gas kan man få trycket att hålla sig uppe, men som sagt vid full gas så pendlar de. Motorn på bilen är nästan orginal för utom 3" från turbon och en race cat.

Är de turbon som är kass eller kan de vara så enkelt som en frusen dumpventil?

//Simon

4 822 Inlägg
7 januari 2010
#2
när man monterar 3" på dom här bilarna så brukar man få montera en daves device (stavning?) för att få ett stabilt och korekt laddtryck då det blir mycket bättre flöde än orginal.

tycker att du ska ta och kolla in www.impreza.nu , där står det mycket matnyttigt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

7 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#3
Läste lite på den sidan och verkar som man måste köpa en sån. Nån skrev något om solenoiden och LMM, är de kanske dom som spökar nu när de e kallt?

445 Inlägg
20 januari 2010
#4
Om trycket pendlar så är det garanterat pga ditt stora avgas. En sniklösning är Dawes Device, den bästa lösningen är dock en mappning hos t.ex JRM i Sthlm eller Autotech (Per) i Trollhättan.


7 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#5
Hmmm
Var helt inställd på att köpa en dawes tills jag läste denna tråden:
http://www.zatzy.com/allmaent/342974-bi … ing-4.html
(Det som KTL skriver)
Ska man ta de han skriver på allvar eller behöver man inte oroa sig
om man bara ska köra på original tryck?

445 Inlägg
22 januari 2010
#6
Jag vet inte hur många, men det är väldigt många som kör med Dawes Device på Impreza (GT) utan problem. Jag rekommenderar dig att besöka Imprezaforumet om du är osäker och använda sökfunktionen där för att finna information gällande just din bil: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php

Ps. Du har väl laddtrycksmätare?
Senast redigerat av tendency (22 januari 2010)


7 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#7
Jepp har laddtrycksmätare.
har fått hem min dawes device nu, om den inte funkar så blir de mappning hos trollspeed.

7 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#8
Har monterat dawes:en nu, men inte blev de bättre. Vet inte om jag monterade den rätt.
*Tog bort T-korset
*Pluggade solenoid slangen
*Satt i resterande slangar i dawes:en

Trycket är fortf. för högt och kommer upp i 1.2 vid 3/4 gas på 5:an. Och de spelar ingen roll hur jag än skruvar på justerings skruven. Dock så tycker jag att de som spoolupen har blivit lite rappare.

Spelar de nån roll om man sätter slangarna i fel ordning i dawes:en?

4 822 Inlägg
9 februari 2010
#9
sätter du det åt fel håll så funkar den intre som den ska, kompisen råkade sätta den åt fel håll en gång och han fick ett för högt och ostabilt laddtryck.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

7 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#10
Christian S skrev:
sätter du det åt fel håll så funkar den intre som den ska, kompisen råkade sätta den åt fel håll en gång och han fick ett för högt och ostabilt laddtryck.

Vände på den och nu går den som en klocka:)
Ställde den på 1.1, vågar man köra på de utan att ge den mer soppa?

Tack för hjälpen föresten.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
18 maj 2010
#11
Ska tydligen fungera bra med originalprylar och 1,1-1,15 i ladd. Min laddar 16psi och tror det är 1,103....bar. fungerar fint för mig.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

7 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#12
Ubbe83 skrev:
Ska tydligen fungera bra med originalprylar och 1,1-1,15 i ladd. Min laddar 16psi och tror det är 1,103....bar. fungerar fint för mig.

Har kört med 1.1 nu ett tag och det känns som bilen börjat ojämnt mellen 2500 och 3000 varv, har även testat att sänka till org. laddtryck utan förbättring. Kan det vara lamdan som är kass?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
19 maj 2010
#13
Scoobyturbo skrev:
Ubbe83 skrev:
Ska tydligen fungera bra med originalprylar och 1,1-1,15 i ladd. Min laddar 16psi och tror det är 1,103....bar. fungerar fint för mig.

Har kört med 1.1 nu ett tag och det känns som bilen börjat ojämnt mellen 2500 och 3000 varv, har även testat att sänka till org. laddtryck utan förbättring. Kan det vara lamdan som är kass?

Eller LMMen

Svenska Subaru Imprezaklubben...


Sök