2252
Sök

Hjälp ! passar B21/23/230 direkt på m40 sprängkåpan om man kör rakställt ?

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
har ju stora planer på gång med att skruva ner en B21/23/230 i 144:an men då till det hela så vill man ju vara lite nostalgisk och köra med M40 lådan bara för att cool !, så jag frågar då er som kan detta då jag inte har införskaffat mig en motor än så jag vet om någon av dom passar rakställt eller om man får lov att stoppa ner en m47 och göra om kardantunnel och hela den biten ...
Mycket mycket MYCKET och åter igen MYCKET tackam för svar big_smile
/Mizzy cool

mulle mek
679 Inlägg
9 januari 2010
MiZzY91 skrev:
har ju stora planer på gång med att skruva ner en B21/23/230 i 144:an men då till det hela så vill man ju vara lite nostalgisk och köra med M40 lådan bara för att cool !, så jag frågar då er som kan detta då jag inte har införskaffat mig en motor än så jag vet om någon av dom passar rakställt eller om man får lov att stoppa ner en m47 och göra om kardantunnel och hela den biten ...
/Mizzy cool

b21 o b23 tror jag m40:in passar  rakt av men  b230:in är det skillnad på skulle jag tro. växellådorna ser ju inte alls lika ut .

Gasar tills det Rasar !!!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 januari 2010
MiZzY91 skrev:
/Mizzy cool

nej m40:in  passar inte
så det är m45\ m46 eller m47 som gäller

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
tackar för svaren , men nu är jag fortfarande kluven i frågan, den ena säger att den passar och den andra säger att det inte passar . ungefär som vanligt när man ställer denna fråga tongue
// Mizzy cool

Fattig student
1 282 Inlägg
9 januari 2010
En polare till mig kör orginal låda och rakställd b21:a så nog går det, dock tar förgasaren i huvudbromscylindern så du får bygga ett nytt insug samt byta huvudbromscylindern.. Kan kolla om hans 140:står hemma i eftermiddag och ta ett kort så du kan se hur han har gjort..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Tiger1978 skrev:
En polare till mig kör orginal låda och rakställd b21:a så nog går det, dock tar förgasaren i huvudbromscylindern så du får bygga ett nytt insug samt byta huvudbromscylindern.. Kan kolla om hans 140:står hemma i eftermiddag och ta ett kort så du kan se hur han har gjort..

okej, ja lite pill får man väl räkna med. men ta bilder å skicka det vore mycket snällt gjort av dig smile

// Mizzy cool

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
vart tog bilderna vägen ? yikes wink
// Mizzy cool

Fattig student
1 282 Inlägg
10 januari 2010
Dom kommer idag, ska ändå ut med hunden.. Kolla in i kväll så ska jag ha fixat det..

Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 januari 2010
Strunta i rakställning och bygg om lite innerskärmar och bromsgrejer.

Finns en sprängkåpa som gör att du kan ha m40/m41 på b21/b23/b230 osv. Den satt på tidiga 240 med b21.

Men blir billigare och enklare att köra med en m45. Den är ju också fyrväxlad

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Tiger1978 skrev:
Dom kommer idag, ska ändå ut med hunden.. Kolla in i kväll så ska jag ha fixat det..

Oooo tackar tackar big_smile

Boostrider: jo den sprängkåpan har jag letat efter väldigt länge nu och det är väldigt svårt att få tag i dom dock. men får se hur det blir om jag rakställer eller om jag rent av slänger i B21/23 med m45 låda . beror lite på hur jag känner för stunden sen när det ska börjas skruva wink

// Mizzy cool

Fattig student
1 282 Inlägg
10 januari 2010
Polaren hade inte sin 140 hemma, pratade dock med honom och han sa att man fick ta oljepump och tråg från b20 med..
Boostrider: Man vill ju behålla den långa spaken, det är ju den som ger halva känslan i en 140 wink

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Tiger1978 skrev:
Polaren hade inte sin 140 hemma, pratade dock med honom och han sa att man fick ta oljepump och tråg från b20 med..
Boostrider: Man vill ju behålla den långa spaken, det är ju den som ger halva känslan i en 140 wink

ja så det är alltså bara att flytta tråg och pump från B20 å slänga på B23:an så är det nästan bara att bolt on sen förutom insug och bromsköret ? .
// Mizzy cool

Fattig student
1 282 Inlägg
10 januari 2010
Japp det lät så på honom, bygga nya motorfästen med så klart..

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Tiger1978 skrev:
Japp det lät så på honom, bygga nya motorfästen med så klart..

hmm kanske blir sig en liten lätt update med andra ord ;) ja motorfästen är ju ett måste att göra . lite småkrångligt att dunka dit motorn med samma motorfästen som orginal :P

// Mizzy :cool:

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
men såklart är det trevligt med lite bilder så om  du har tid och ork hade det varit tacksamt om du hade kunnat ordna lite pictures på det wink

// Mizzy cool

5 111 Inlägg
10 januari 2010
En rakställd motor bultar rätt på en B20-M40-kåpa.
Jag har gjort så, ett par gånger, så jag vet.
Du måste ha en lamell till M40, eller till M45 före 1979, dvs. med grovsplines.
Ta tråg och oljepump från B20, men med röret från en tidig B21.

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
En rakställd motor bultar rätt på en B20-M40-kåpa.
Jag har gjort så, ett par gånger, så jag vet.
Du måste ha en lamell till M40, eller till M45 före 1979, dvs. med grovsplines.
Ta tråg och oljepump från B20, men med röret från en tidig B21.

jaa men eftersom motorn ska i en 144- 73 så lär det isåfall vara grovsplines ?.

inte har du bilder på dina motorbyten ? isåfall kan du väl skicka dom till mig ? ..

// Mizzy cool

5 111 Inlägg
10 januari 2010
Mina motorbyten har varit i Amazon och PV så de hjälper dig nog inte så mycket...

Med tanke på att lamellerna så att säga sitter på motorn så måste du se upp med vad det är för splines på dem innan du lyfter i den. wink

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Volvo544special65]Mina motorbyten har varit i Amazon och PV så de hjälper dig nog inte så mycket...

nej det är ju jioförsej sant

Med tanke på att lamellerna så att säga sitter på motorn så måste du se upp med vad det är för splines på dem innan du lyfter i den. wink

...

jaa men eftersom motorn ska i en 144- 73 så lär det isåfall vara grovsplines ?.

ibland känner man sig lite dum efter att man läst vad man skrivit, det är ju ingen B20 som ska i igen som är från årsmodell 73 utan en B21/23 från modell något nyare haha. jävla tabbe där man har lyckats med, man tänker inte längre än näsan ibland lol

// Mizzy cool

5 111 Inlägg
11 januari 2010
Men jag kan se om jag kan ta nån vettig bild här nån dag, så kan du iaf. få se.

Sök