3399
Sök

Rassel när man skall lägga i backen - Volvo S40 fas 1

309 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#1
Har sökt lite på forumet men hittade inte riktigt något svar på mitt problem.

Startar jag bilen med kopplingen nere så går backen i utan problem. Annars måste jag lägga i antingen trean eller ettan för att få i backen utan skrammel.

Ettan är också lite jobbig att få i då man måste trycka växelspaken med kraft åt vänster innan man puttar fram den i ettan (hoppas att ni förstod hur jag menade nu), fast bara ibland dvs ibland går ettan i utan att man behöver använda kraft.
Förtydligande: Använder jag inte kraft för att dra växelspaken åt vänster innan jag lägger i ettan så blir det stopp, det blir som att man försöker lägga i en växel mellan ettan och trean..

Vad är mitt problem?

Kassa synkringar nämnde min granne, men jag vet dock inte hur bilkunnig han är egentligen så jag tänkte fråga här.

Kan det vara någon typ av justering som behövs av något slag vid växelspaken?

Tackar som vanligt för svar

Att köra turbo är beroendeframkallande...

632 Inlägg
11 januari 2010
#2
Din granne har förmodligen rätt. Det låter som kassa synkringar. Att byta olja i växellådan kan dock mildra problemet. Ett tips ifrån mig smile

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

309 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#3
Växellådor är verkligen inte mitt ämne då jag är mer insatt i motorer tongue.

Har någon aning om hur mycket det på ett ungefär skulle kosta att byta olja och synkringar i en låda som min?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

5 710 Inlägg
11 januari 2010
#4
Tar kopplingen som den skall?
Har du problem att koppla ur ordentligt skulle det kunna orsaka bägge dina problem.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

309 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#5
Missade att skriva det i första inlägget sorry... Kopplingen tar bra, inga problem med att den slirar eller hackar sig på något sätt.
Inga problem att koppla ur från ettan eller någon annan växel heller. Det är bara när jag ska lägga i ettan som det är segt.

Ingen skillnad heller på om bilen är nystartad eller varmkörd..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

5 710 Inlägg
11 januari 2010
#7
_Nas_ skrev:
Har någon aning om hur mycket det på ett ungefär skulle kosta att byta olja och synkringar i en låda som min?

Kan inte ange något exakt men det är dyyyyyrt.
Om man får gissa lite.....
Först skall lådan ner och när synkringarna är bytta skall den tillbaka.
Kan verstaden ta ut 8H på det? 5-10.000?
Att öppna lådan och byta synkring är endel meck, "min växellådsgubbe" tog 3500kr men då ingick tvätt av alla delar oxo.
En verkstad är nog inte billigare......
Synkringen/arna är inte dyra i sig, gissar på några 100/st.

= det blir inte billigt.....så hoppas på att det är något annat wink

MVH Jonas
..............

309 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#8
MattiasH skrev:
Tar kopplingen långt ner?

Nej kopplingen känns bra. Tar ungefär i mitten på hela pedalvägen (om man nu kan säga så).
Det komiska är att jag har haft en s40 innan. Det var exakt likadant problem med backen på den bilen också... Börjar undra om det är något standardfel på dessa fas 1 lådor eller om jag bara har haft riktig otur..



jonTe skrev:
_Nas_ skrev:
Har någon aning om hur mycket det på ett ungefär skulle kosta att byta olja och synkringar i en låda som min?

Kan inte ange något exakt men det är dyyyyyrt.
Om man får gissa lite.....
Först skall lådan ner och när synkringarna är bytta skall den tillbaka.
Kan verstaden ta ut 8H på det? 5-10.000?
Att öppna lådan och byta synkring är endel meck, "min växellådsgubbe" tog 3500kr men då ingick tvätt av alla delar oxo.
En verkstad är nog inte billigare......
Synkringen/arna är inte dyra i sig, gissar på några 100/st.

= det blir inte billigt.....så hoppas på att det är något annat wink

Aouch, tack för infon. Nu har jag ett ungefärligt pris på vad det kan kosta. Hur oroad skall jag vara för ev växellådsras eller att dreven pajjar för backen och ettan?

I och med att jag inte alls kan det där med växellådor så vill jag gärna fråga lite.
Finns det något sammanhang mellan kassa synkringar och ras?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

2 072 Inlägg
11 januari 2010
#9
hade samma problem med min bil.. då fick jag justera spakar till 1an och 3an samt backen.. (har jag för mig)..som sitter under "växel-spaken" vet ej om du har samma sak på s40..
kostnad 700:- tror jag de var..
sen kunde jag växla med lillfingret wink
Senast redigerat av sandzoo (11 januari 2010)

Sandzoo i da house

309 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#10
sandzoo skrev:
hade samma problem med min bil.. då fick jag justera spakar till 1an och 3an samt backen.. (har jag för mig)..som sitter under "växel-spaken" vet ej om du har samma sak på s40..
kostnad 700:- tror jag de var..
sen kunde jag växla med lillfingret wink

Jag misstänkte att någon typ av justering skulle kunna åtgärda mitt andra problem, så att jag får i växeln enklare. Men du hade inte problem med backen som jag eller ?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

5 710 Inlägg
11 januari 2010
#11
sandzoo skrev:
hade samma problem med min bil.. då fick jag justera spakar till 1an och 3an samt backen.. (har jag för mig)

Var juste det jag skulle komma till efter att vi hade fått svar på att kopplingen var som den skulle.
Ett rätt justerat spakställ känns som att det skulle kunna vara orsaken till att det är svårt att få i 1:an....
Att det rasslar på backen känns dock inte som feljusterat spakställ utan mer som växellådsproblem.
Backen är ofta enkelt uppbyggd i lådan och därför känslig, överlever man att alltid lägga i en annan växel innan backen kan man ju spara en hel del pengar......

Finns det något sammanhang mellan kassa synkringar och ras?

Nja....synkringen är bara en liten konisk ring mellan dreven som skall bromsa in hastigheten på dreven och att växels skall läggas i utan skrap.
Är den dålig kan man ju lätt börja växla med skrap hela tiden och då är renoveringen inte långt borta.....
Men....lådan behöver inte totalrasa bara för att en synkring är dålíg.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

309 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#12
jonTe skrev:
sandzoo skrev:
hade samma problem med min bil.. då fick jag justera spakar till 1an och 3an samt backen.. (har jag för mig)

Var juste det jag skulle komma till efter att vi hade fått svar på att kopplingen var som den skulle.
Ett rätt justerat spakställ känns som att det skulle kunna vara orsaken till att det är svårt att få i 1:an....
Att det rasslar på backen känns dock inte som feljusterat spakställ utan mer som växellådsproblem.
Backen är ofta enkelt uppbyggd i lådan och därför känslig, överlever man att alltid lägga i en annan växel innan backen kan man ju spara en hel del pengar......

Finns det något sammanhang mellan kassa synkringar och ras?

Nja....synkringen är bara en liten konisk ring mellan dreven som skall bromsa in hastigheten på dreven och att växels skall läggas i utan skrap.
Är den dålig kan man ju lätt börja växla med skrap hela tiden och då är renoveringen inte långt borta.....
Men....lådan behöver inte totalrasa bara för att en synkring är dålíg.

mvh Jonas

Tack så mycket för ett utförligt svar. Uppskattar det verkligen.
Ska höra med någon lokal verkstad om justering av spakställ. Får väl överleva med att fortsätta att lägga i någon annan växel innan backen läggs i.
Jag kör ganska så snällt med min bil så jag borde inte få några ytterliggare problem smile.
Tackar igen så mycket för infon och önskar er en fortsatt trevlig kväll smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...

2 072 Inlägg
11 januari 2010
#13
_Nas_ skrev:
sandzoo skrev:
hade samma problem med min bil.. då fick jag justera spakar till 1an och 3an samt backen.. (har jag för mig)..som sitter under "växel-spaken" vet ej om du har samma sak på s40..
kostnad 700:- tror jag de var..
sen kunde jag växla med lillfingret wink

Jag misstänkte att någon typ av justering skulle kunna åtgärda mitt andra problem, så att jag får i växeln enklare. Men du hade inte problem med backen som jag eller ?

backen var lite trög ibland.. samt att till slut så fastande lådan i 3an.. var tvungen att stänga av bilen.. och med lite våld gick den ur.. så justerades spakara sen.. då funkade alla växlar.. samt back som den ska.. smile

Sandzoo i da house

309 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#14
sandzoo skrev:
_Nas_ skrev:
sandzoo skrev:
hade samma problem med min bil.. då fick jag justera spakar till 1an och 3an samt backen.. (har jag för mig)..som sitter under "växel-spaken" vet ej om du har samma sak på s40..
kostnad 700:- tror jag de var..
sen kunde jag växla med lillfingret wink

Jag misstänkte att någon typ av justering skulle kunna åtgärda mitt andra problem, så att jag får i växeln enklare. Men du hade inte problem med backen som jag eller ?

backen var lite trög ibland.. samt att till slut så fastande lådan i 3an.. var tvungen att stänga av bilen.. och med lite våld gick den ur.. så justerades spakara sen.. då funkade alla växlar.. samt back som den ska.. smile

Tack för det. Tror att jag är problemen på spåren iaf smile.

Att köra turbo är beroendeframkallande...

2 072 Inlägg
12 januari 2010
#15
hoppas de löser sig billigt o enkelt...

Sandzoo i da house

832 Inlägg
12 januari 2010
#16
Har samma problem på tjejens v40 rasslar ibland när man lägger i backen och 1an är svår att få i utan lite våld. Ska byta bussning i spaken och justera lite hade jag tänkt för jag tycker den är lite sladdrig. Så får se om det blir bättre sen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

* Voff voff *
10 669 Inlägg
12 januari 2010
#17
Väldigt vanligt fel det där med att det är svårt att få i ettan! Och lätt att kolla upp...

Prova att dra i backspärren när du ska lägga i ettan! Går den i lätt då så är det den lilla platskulissen under spaken som blivit sliten! Väldigt vanligt på 440/460/480 samt S40/V40 med lådan med backspärr!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 982 Inlägg
12 januari 2010
#18
Jag kan svära på att du inte har turbo och därför den kassa växellådan "m5p" tillverkare renault.. Ytterst vanligt fel. Jag fixade min gamla s40 med kostnad på 2oookr tot sad


309 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#19
Brådhis skrev:
Väldigt vanligt fel det där med att det är svårt att få i ettan! Och lätt att kolla upp...

Prova att dra i backspärren när du ska lägga i ettan! Går den i lätt då så är det den lilla platskulissen under spaken som blivit sliten! Väldigt vanligt på 440/460/480 samt S40/V40 med lådan med backspärr!

//Brådhis

Så långt hade jag ju inte tänkt med min hjärna innan jag började skriva här. Gjorde som du skrev och den gick i utan problem. Då vet jag att det bara är att pilla med plastkilissen under damasken smile..

Har garagetid imorgon så det är skönt att jag vet vad jag skall pilla med iaf smile. Tack smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...

309 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#20
Lurken_85 skrev:
Har samma problem på tjejens v40 rasslar ibland när man lägger i backen och 1an är svår att få i utan lite våld. Ska byta bussning i spaken och justera lite hade jag tänkt för jag tycker den är lite sladdrig. Så får se om det blir bättre sen.

Backen beror nog på kass synkring och det kostar för mycket för att fixa nu.. Byter hellre låda helt när det är dags istället.. Mitt problem med ettan är det dom Brådhis beskriver. Plastkulissen under växelspaksdamasken som spärrar så att backen inte läggs i av misstag.
Hoppas att det löser sig för er smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...


Sök