3490
Sök

Rassel när man skall lägga i backen - Volvo S40 fas 1

309 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Residence skrev:
Jag kan svära på att du inte har turbo och därför den kassa växellådan "m5p" tillverkare renault.. Ytterst vanligt fel. Jag fixade min gamla s40 med kostnad på 2oookr tot sad

Jag är ganska säker på att jag har turbo dock. Så det behöver du inte oroa dig för wink

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
16 januari 2010
Turbo motorerna gjordes aldrig med m5p

3 Inlägg
20 januari 2011
_Nas_ skrev:
Har sökt lite på forumet men hittade inte riktigt något svar på mitt problem.

Startar jag bilen med kopplingen nere så går backen i utan problem. Annars måste jag lägga i antingen trean eller ettan för att få i backen utan skrammel.

Ettan är också lite jobbig att få i då man måste trycka växelspaken med kraft åt vänster innan man puttar fram den i ettan (hoppas att ni förstod hur jag menade nu), fast bara ibland dvs ibland går ettan i utan att man behöver använda kraft.
Förtydligande: Använder jag inte kraft för att dra växelspaken åt vänster innan jag lägger i ettan så blir det stopp, det blir som att man försöker lägga i en växel mellan ettan och trean..

Vad är mitt problem?

Kassa synkringar nämnde min granne, men jag vet dock inte hur bilkunnig han är egentligen så jag tänkte fråga här.

Kan det vara någon typ av justering som behövs av något slag vid växelspaken?

Tackar som vanligt för svar

Hej

Jag har exakt samma problem (S40).

Hur löste du problemet?

Andra får även bidra med sina synpunkter givetvis.

/mistermr
Senast redigerat av mistermr (20 januari 2011)

3 Inlägg
12 februari 2011
Det har gått snart en månad och inte ett enda svar?

Mvh

En bekymrad volvoägare

sad sad sad

1 043 Inlägg
15 februari 2011
Skulle tro att kopplingen går trögt på splinsen.
Om det är det så hjälper det att byta koppling.

3 Inlägg
16 februari 2011
norpan1 skrev:
Skulle tro att kopplingen går trögt på splinsen.
Om det är det så hjälper det att byta koppling.

Hej norpan1

Tack för ditt svar, jag har frågat om kopplingen men det sägs att det är inget fel på den.

Problemet som jag har beskrivs på pricken av trådskaparen och det vore oerhört intressant att veta hur trådskaparen tog sig till väga. Men tyvärr får jag inget svar av denne.

Dessutom är det få som svarar här för övrigt.

/mistermr

Sök