Jag har en volvo 850 med k-sport sina bromsar bak og vil ha hydraulisk park broms, noen som vet hur man monterar detta? om man evt må ha nogon kulventil og koble inn på vanliga bromsarna? koblingskjema el något?
Såhär skall det monteras enligt Sellholm Tuning som jag köpte backventilen ifrån:
De röda är alltså en EXTRA slang( gummi/stålomspunnen utan tryck) som går från huvudcylinderns behållare till handbromsens ingång. Sedan en bromsslang/bromsrör till backventilen & vidare ut till bakhjulen. Det blåa är ett förslagh/alternativ till hur man drar bromsrören (som jag gjort) tillsammans med backventieln.
Jag har dock ingen slang från behållaren, utan en separat tank på handbromsen.
De röda är alltså en EXTRA slang( gummi/stålomspunnen utan tryck) som går från huvudcylinderns behållare till handbromsens ingång. Sedan en bromsslang/bromsrör till backventilen & vidare ut till bakhjulen. Det blåa är ett förslagh/alternativ till hur man drar bromsrören (som jag gjort) tillsammans med backventieln.
Men hur koplar jag inn røren på oken bak? har k-sport sina bromsar men de har bara en inngang og 2 lufteskruer?
går det inte bara att "fimpa" de blåa röret?? och bakventilen?
kan man inte bare sette backventilen inn på skjøtet til bakbromsarna? på min 850 sitter det en t-skjøt bak på bilen som fordelar 2 rør, 1 til hver side, på bakventilen så setter man inn røret som kommer framåt inn foran, så rør til høger og venstre side på hver sida og så fra håndbrekket inn bak? går inte det?
kan man inte bare sette backventilen inn på skjøtet til bakbromsarna? på min 850 sitter det en t-skjøt bak på bilen som fordelar 2 rør, 1 til hver side, på bakventilen så setter man inn røret som kommer framåt inn foran, så rør til høger og venstre side på hver sida og så fra håndbrekket inn bak? går inte det?
Inte om man vill ha der seriöst & hållbart. det finsn en risk för att bqakbromsarna KAN låsa sig utan backventil tyvärr.
Må man legge opp separate rør från backventilen til oken? el kan man bruka de som sitter org til brom oken bak ? bare man koblar inn backventilen immelom?
Inte om man vill ha der seriöst & hållbart. det finsn en risk för att bqakbromsarna KAN låsa sig utan backventil tyvärr.
Må man legge opp separate rør från backventilen til oken? el kan man bruka de som sitter org til brom oken bak ? bare man koblar inn backventilen immelom?
du får ursäkta mig, men jag är kass på norska. men jag tror att mitt svar är JA på din fråga :-)
du får ursäkta mig, men jag är kass på norska. men jag tror att mitt svar är JA på din fråga :-)
Det går bra, er ikke så god på svensk jeg heller:P
Men hva svarte du ja på? at man bare kan sette backventilen immelom org bromsrören?
hjälper det om man förstorar själva "genom rinnings hålet" i huvudbroms cylindern nere vid handbromsen dÅ? hoppas du fattar vad jag menar
Hjälper tyvärr inte, för då pappar du bromstrycket istället som jag fattat det.
det finns många som kör år efter år utan en backventil & bara har den enkla(1)röret framifrån via handbromsen till bakbromsarnas t-kors.
Andra monterar likadant & får bromsproblem direkt. Eller så monterar man en backventil :-)
Hehe, forstår ikke alt, men etter som jeg forstår det så må man bare montere en backventil og montere den imellom org røret bakover og så en opp til händbromsen og ha separat beholdare;) Takkar for bra svar og hjelp:D
På det første bildet: Monterad hyd parkbroms som er bygd for å se org ut, modifisert feste från Realcar.se og lagt bromsrør ut til sperreventilen under bilen. (sperreventilen/backventilen er lagt imellom org rør til bakbromsarna.) Og lagt en stålomspunnen slang som jag har fylt med racing bromsvæske og blenda/sperra enden som ni ser på bild 2. Har sperra den fordi bromsvæskebeholdaren jag hadde der forut fylde seg med bromsvæske från org beholdar. så den tok jag vekk og nå fungerar alt perfekt;)
tack för det, såg att du hade skrivit att du hade behållare direkt på cylindern är det från sellholm med?
nej, en bit genimskinlig bränslebeständig slang på runt 12cm med en tunn fjäder innuti som gör att slangen alltid hålls upprätt. & sedan en "plopp" i toppen så ingen vätska läcker ur den.
dock funkar detta ej i längden då "behållaren/slangen" sitter längre ner än bromsvätskebehållaren i motorrummet så den kommer läcka minimalt, därför jag rekomenderar som Sellholm visade mig från början med en ej trycksatt slang från behållaren därframme till handbromsen
tack för det, såg att du hade skrivit att du hade behållare direkt på cylindern är det från sellholm med?
nej, en bit genimskinlig bränslebeständig slang på runt 12cm med en tunn fjäder innuti som gör att slangen alltid hålls upprätt. & sedan en "plopp" i toppen så ingen vätska läcker ur den.
dock funkar detta ej i längden då "behållaren/slangen" sitter längre ner än bromsvätskebehållaren i motorrummet så den kommer läcka minimalt, därför jag rekomenderar som Sellholm visade mig från början med en ej trycksatt slang från behållaren därframme till handbromsen
okej e med på vad du menar.. bra då vet man vad man ska beställa när det drar ihopp sej!