2632
Sök

M20B27 Bmw , funderingar på separata spjäll lösningar ! 3st spjäll vinna eller förlora !??

Bmw Entusiast
110 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#1
Fick en ide såhär mitt i natten och funderade på om man skulel bygga något fränt  !

Har en M20B27 sugmotor som jag skulle vilja göra lite fräna saker med.

Då kom jag på detta !

http://i864.photobucket.com/albums/ab202/Mp-net-Bilder/Namnls.jpg

Hur skulle det funka med 3 separata spjäll på ca 60-70mm ??

Kör redan med efter marknads sprut så man får väll dra en vacumslang från varje spjäll till en tryckbox för att få jämt luftflöde till map senorn !


.......
2 655 Inlägg
13 januari 2010
#2
detta skulle väl funka, borde ju iallfall bli bättre flöde i själva insugsdelen, kanske inte gör någon jätte skillnad utan portad topp? vet inte som sugis men finns ju dom som tagit ut rätt mycke hk med turbo och org insug.

Teknik Informatör
371 Inlägg
13 januari 2010
#3
det finns eftermarknadsspjäll till insprut annars som mer eller mindre har utseende som en Weber förgasare, varför inte satsa på sådana? så får du ett spjäll till varje cylinder big_smile

BMW E3 it takes one to catch one :)

564 Inlägg
13 januari 2010
#4
Jag har insug som du kan använda för detta som passar M20. Dom är egentligen för trippla webrar, men det går ju att sätta dit spjällhus istället om man vill.

Jag hade tänkt förgasarkonvertera min M20-motor med 3st weber, men jag känner att jag inte kommer får tid/råd till det inom rimlig tid, så insugen har blivit över...köpte dom nya från england.

//Johan

926 Inlägg
13 januari 2010
#5
Väldigt bortkastat jobb.
Vitsen med separata spjäll är att man kan ha vassa kammar utan att färskgaser och avgaser blandar sig med varandra i cylindern. (Vid landsvägskörning kan det förvisso vara bra som EGR funktion.)
Man får betydligt bättre bottendrag och samtidigt en varvvillig motor.

Fördelen med gemensamt insug är att man utnyttjar pulsvågorna för att hjälpas åt för att fylla cylindrarna. Fungerar således bättre med snälla kammar.

Men 3 spjäll tappar du fördelen med båda systemen....

Mats

Bmw Entusiast
110 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#6
Tanken är ju att få fram ett fränt ljud sammt maybe lite mer effekt om man gör allt ordentligt med längderna !

Och sen har jag all delar redan för att bygga ett insug som på bilden

Det som är redan bytt på motorn

Kamaxel Enem Z10
Extraktor rör byggt efter motor setup
Sprut MegaSquirt
Planas topp för högre Kompression
Portad topp samt att kanalerna är lite om vinklade
Balancerad botten
Strokad till 2,7 liter
Förövrigt helt nyrenoverad


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2010
#7
Var monterar man mapsensorn på ett insug med separata spjäll?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bmw Entusiast
110 Inlägg
5 710 Inlägg
13 januari 2010
#9
mats757 skrev:
Vitsen med separata spjäll är att man kan ha vassa kammar utan att färskgaser och avgaser blandar sig med varandra i cylindern.

Hur skulle de separata spjällen motverka detta?
Förklara gärna vidare....har inge koll på´t.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2010
#10
_Bmw_Power_ skrev:
Mapsensorn är inbyggd på alla megasquirt smile

Men du behöver liksom ansluta mapsensorns mätuttag till insuget någonstans...  vilket på alla setuper jag har är mellan gasspjäll och topplock så att säga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

926 Inlägg
13 januari 2010
#11
jonTe skrev:
mats757 skrev:
Vitsen med separata spjäll är att man kan ha vassa kammar utan att färskgaser och avgaser blandar sig med varandra i cylindern.

Hur skulle de separata spjällen motverka detta?
Förklara gärna vidare....har inge koll på´t.

mvh Jonas

När kolven åker neråt så suger luft in i cylindern. Inge konstigt med det. MEN. Redan långt innan kolven åker neråt så öppnar insugsventilen. OCH långt efter att kolven har gått i botten så är också insugsventilen öppen. Vassare kam, ju mer är ventilen öppen trors att kolven är på väg åt fel håll.
Tackvare insugsrörets utformning så fungerar det bra. Luftens massa skjuter på ändå.
Exakt samma sak händer i avgasröret också. Pulser och ljudvågor.
Ju vassare kam ju högre upp i varvtalsregistret får man en bra avstämning.
Alltså en kompromiss på låga varv.  Luften åker inte alls bara åt rätt håll då, den flödar tillbaka in i insuget igen efter att ha varit in i cylindern.

Sitter gasspjället nära insugsventilen/erna, så förhindrar den bakflöde när den är halvstängd eller nästan stängd, betydligt bättre än om man har haft ett gemensamt spjäll före plenumkammaren.

Det är ett fenomen som är lite besvärligt att hantera på separata Weberförgasare också. På låga varv är det en viss mängd luft som tvingas genom förgasaren 3 grr. Bränsleblandningen blir på tok för fet då.
Då måste man vara lite försiktig med gaspedalen för att motorn inte ska storkna.

Mats

Bmw Entusiast
110 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#12
Har ju kört med separata spjäll (6st) förut på motorn men dom har vart för småa mindre än vad kanalen själv är därav fick jag en tanke att man kanske kan göra något bättre av dom 3 nya spjäll jag har !
Senast redigerat av _Bmw_Power_ (13 januari 2010)


Bmw Entusiast
110 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#13
torpis skrev:
_Bmw_Power_ skrev:
Mapsensorn är inbyggd på alla megasquirt smile

Men du behöver liksom ansluta mapsensorns mätuttag till insuget någonstans...  vilket på alla setuper jag har är mellan gasspjäll och topplock så att säga.

Från varje spjäll drar jag en slang till en liten box som jämnar ut tryckvågorna sen från den till mapsenorn, precis på samma vis som man gör med helt separata spjäll smile O man nu inte mappar efter Alpha N


5 710 Inlägg
14 januari 2010
#14
>mats757....ok tack för förklaringen!

Följdfråga:
När man kör förgasare typ Weber eller insprutning men har jäkligt korta runners med trattar, då får man ju inge hjälp från plenumet att "studsa" tillbaka luften i cylindern igen när spjället är helt öppet.
Ändå är det ju rätt vanligt att riktigt trimmade sugmotorer har det på det viset?
Hur funkar det?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

926 Inlägg
14 januari 2010
#15
jonTe skrev:
>mats757....ok tack för förklaringen!

Följdfråga:
När man kör förgasare typ Weber eller insprutning men har jäkligt korta runners med trattar, då får man ju inge hjälp från plenumet att "studsa" tillbaka luften i cylindern igen när spjället är helt öppet.
Ändå är det ju rätt vanligt att riktigt trimmade sugmotorer har det på det viset?
Hur funkar det?

mvh Jonas

Nä, då har man bortsett från bottendraget och bara optimerat för maxvarv. Men man brukar kombinera det med någon typ av luftbox också.


Mats


Sök