jonTe skrev:
mats757 skrev:
Vitsen med separata spjäll är att man kan ha vassa kammar utan att färskgaser och avgaser blandar sig med varandra i cylindern.
Hur skulle de separata spjällen motverka detta?
Förklara gärna vidare....har inge koll på´t.
mvh Jonas
När kolven åker neråt så suger luft in i cylindern. Inge konstigt med det. MEN. Redan långt innan kolven åker neråt så öppnar insugsventilen. OCH långt efter att kolven har gått i botten så är också insugsventilen öppen. Vassare kam, ju mer är ventilen öppen trors att kolven är på väg åt fel håll.
Tackvare insugsrörets utformning så fungerar det bra. Luftens massa skjuter på ändå.
Exakt samma sak händer i avgasröret också. Pulser och ljudvågor.
Ju vassare kam ju högre upp i varvtalsregistret får man en bra avstämning.
Alltså en kompromiss på låga varv. Luften åker inte alls bara åt rätt håll då, den flödar tillbaka in i insuget igen efter att ha varit in i cylindern.
Sitter gasspjället nära insugsventilen/erna, så förhindrar den bakflöde när den är halvstängd eller nästan stängd, betydligt bättre än om man har haft ett gemensamt spjäll före plenumkammaren.
Det är ett fenomen som är lite besvärligt att hantera på separata Weberförgasare också. På låga varv är det en viss mängd luft som tvingas genom förgasaren 3 grr. Bränsleblandningen blir på tok för fet då.
Då måste man vara lite försiktig med gaspedalen för att motorn inte ska storkna.
Mats