3135
Sök

VW Beetle drar mycket bränsle

1 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Hejhej!

Har en New Beetle 2.0 årsmodell 99 som drar mycket bensin.
Tidigare ägare har vid varje besiktning i flera år fått anmärkning på för hög CO2 halt och lösning på det har varit att ha i en flaska k-sprit. Som tillfällig lösning bara.
Nu drar den strax över litern per mil och avgaserna luktar som den inte förbränner bränslet.
Någon som vet vad det kan vara för fel eller har något tips? smile

Elin

1 043 Inlägg
13 januari 2010
Läs ut felkoder.

Dubway
45 Inlägg
31 januari 2010
kolla tempgivaren och lamdasond det va felet på min vr6 byte detta och vips så drog bilen inte 2,5l milen utan 0,8-0,9 ett tips bara byt dessa 2 grejer så kan jag nästan lova dig att det blir bra!

inte säkert att felkoder läser detta !

//micke

det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke!! (sally)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
31 januari 2010
just4fun skrev:
kolla tempgivaren och lamdasond det va felet på min vr6 byte detta och vips så drog bilen inte 2,5l milen utan 0,8-0,9 ett tips bara byt dessa 2 grejer så kan jag nästan lova dig att det blir bra!

//micke

Varför skulle inte Vagcom inte rapportera trasig lambda? eller felsignalen ifrån tempgivaren?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

196 Inlägg
1 februari 2010
Bubblan_ skrev:
Hejhej!

Tidigare ägare har vid varje besiktning i flera år fått anmärkning på för hög CO2 halt och lösning på det har varit att ha i en flaska k-sprit. Som tillfällig lösning bara.
Nu drar den strax över litern per mil och avgaserna luktar som den inte förbränner bränslet.

Elin

Lambdasond, luftmängdmätare, knacksensor ???

Dubway
45 Inlägg
7 februari 2010
discokapten skrev:
just4fun skrev:

//micke

Varför skulle inte Vagcom inte rapportera trasig lambda? eller felsignalen ifrån tempgivaren?

ja det är en bra fråga gjorde inte det på min vr6 i alla fall har dock inte kollat på min beetle men vagcom borde fungera på samma sätt i bubblan men i detta fallet så gjorde det inte det så din fråga består olöst!

//micke

det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke!! (sally)

MiataLasse
12 mars 2011
Bubblan_ skrev:
Hejhej!

Elin

Jag har samma problem med min New Beetle. Har bytt LMM (Luftmassemätare) och Temp.sensor, men det verkar inte löst problemet. Hur löste det sig för dig?

Sök