3145
Sök

Ang RAM-moduler

Adder
972 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Uppgradera till 64 bits OS så tänkte utöka lite i minnesväg, men kolla runt lite och de var minst sagt en röra.

Jag har ett MSI P35 Neo (MS-7360) som stödjer upp till 8GB samt Dual Channel. Men kan jag plocka i vad jag vill, eller ?

Går de att köpa 2 st identiska minnen och sätta dem på kanal A för att få dual channel och flytta över de andra till kanal b vilket inte kan vara dual channel.. Hur är de egentligen ?

Eller är de lättast på alla sätt och vis att köpa 4 st identiska och på de sättet veta att de kommer fungera utan strul ?

Men då är frågan, vad är lagom i minnesväg ? Dvs om man ska/kan köpa 1GBx4 eller 2GBx2 till ena kanalen och 1GBx2 till andra ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 januari 2010
Vill du använda dual-channel, vilket du vill om du är smart, så ska du alltid ha jämt antal minnesmoduler i datorn, dvs bättre att ha 2x1gb än 1x2gb, eller 2x2gb är bättre än 2x2gb + 1x1gb.

Det rekommenderas att man använder identiska stickor rakt igenom för att prestandan och stabiliteten inte ska riskera att bli lidande, moderkortstillverkare brukar ge listor på vilka typer av minnen som de stödjer i de olika lägena (faktiskt med modellnamn också).

Bestämmer du dig ändå för att köra 4 minnen, varav alla inte är identiska med varandra, så kommer datorn att välja de minnen som är långsammast och alla minnen kommer gå i den hastigheten (om vi säger att du har långsammare minnen just nu än de du tänkt köpa)
Senast redigerat av Mortalis (14 januari 2010)

Adder
972 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
Vill du använda dual-channel, vilket du vill om du är smart, så ska du alltid ha jämt antal minnesmoduler i datorn, dvs bättre att ha 2x1gb än 1x2gb, eller 2x2gb är bättre än 2x2gb + 1x1gb.

Det rekommenderas att man använder identiska stickor rakt igenom för att prestandan och stabiliteten inte ska riskera att bli lidande, moderkortstillverkare brukar ge listor på vilka typer av minnen som de stödjer i de olika lägena (faktiskt med modellnamn också).

Bestämmer du dig ändå för att köra 4 minnen, varav alla inte är identiska med varandra, så kommer datorn att välja de minnen som är långsammast och alla minnen kommer gå i den hastigheten (om vi säger att du har långsammare minnen just nu än de du tänkt köpa)

Jag har PC6400 nu som går 800MHz, så ska ju köpa lika dana. De jag undrar är om man kör dual channel på kanal a kommer även kanal b bli de ? De som skulle vara enklast och billigast om jag kunde få tag i ett exakt lika dant 2gb som jag har nu. Går de då att köra dual channel på kanal a á 2x2GB och 2x1GB på kanal b ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 januari 2010
Yes det ska gå

Adder
972 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
steifan skrev:
Här är minnesmodul-kompabilitets-listan för P35 Neo: http://eu.msi.com/uploads/test_report/TR10_1215.pdf
(Som Mortalis-nämnde)

Okey, perfekt! Men har en fråga till. Som de är nu har jag i kanal A 2 st 1gb. Körs de i dual channel ?

Sen säger CPU-Z att de körs i 400MHz medans bios säger 800, då stog de i AUTO så ställde de i 1:1.5 för att få 800 MHz men efter omstart visar CPU-Z exakt samma sak, why ? 2:3 och 1:1.5 är samma sak tycker jag, är de så ? Isf varför körs de med halva hastigheten ?
Senast redigerat av Adder (16 januari 2010)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

89 Inlägg
17 januari 2010
Dom bör göra det. Man brukar kunna se det i CPUZ under flicken "memory" (uppe till höger brukar det stå).
Sen det där med 400MHz är precis som 800MHz. 400MHz x2 = 800MHz. Så dom går som dom ska.
Sen det där med 2:3 är hur minnet går gentemot processorn. Jag hade tex 1:2 då minnet kördes i 400MHz och processorn gick i 200MHz, (200x14=2800MHz min processorn-hastighet at the moment)
Sen tex 5-5-5-18 är timings (vilket brukar ge mer än hastighet, dvs. ju lägre timings desta snabbare).

Sök