4585
Sök

Nytt turbotryck efter byte av gummislangar till aluminiumrör S40 04 2,0T [varför?]

939 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjo alla har en Volvo s40 2,0T 04 som jag nu har bytt en gummislang på till aluminiumrör. [se bild]

http://forumbilder.se/images/5a3200975947P44be.jpg

Efter det blev gjort så har jag ett tryck på 0.7 istället för de vanliga 0.5.
Nån som kan förklara varför det kommer sig å allra viktigast vad kan hända med motorn?
Kan det hända nåt allvarligt när den har höjt sig med 0,2. Vill ju inte förstöra min motor sad

Tack till alla som svarar!

Whatever :)
1 652 Inlägg
15 januari 2010
#2
tja, de kanske flödar bättre igenom till turbon? att slangen inte suger ihop sig? jag vet inte.. något mysko är de..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

939 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#3
mm hoppas det inte e skadligt har bara vågat åkt lite tills jag såg att den drog högre en normalt men 0,2 extra kan det verkligen skada något?

724 Inlägg
15 januari 2010
#5
nej det bör ju inte vara skadligt för om det skulle börja spika eller nåt så sänker ditt system tändningen osv....så det är väl bara att tacka för dom 2x-tra baren wink
rätt mig om jag har fel men 0.7ska vara lugnt att köra med.


Cupra_
15 januari 2010
#6
Ja orginal ligger ju på 0,5-0,7 beroende på årsmodell så det tror jag inte är någon fara att köra på. VAr fick du tag i röret? Sånt vill jag ha! big_smile

188 Inlägg
15 januari 2010
#7
kan ha varit läckage i gamla slange eller som någon skrev tidigare att slangen sög ihop sig

Ledsjö Outlaw´s

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 januari 2010
#8
rudhem skrev:
kan ha varit läckage i gamla slange eller som någon skrev tidigare att slangen sög ihop sig

Den suger inte ihop sig när turbotryck finns, snarare blåser upp sig.

Den måste läckt innen helt enkelt.

Ni som köper denna pipsväng i aluminium, glöm inte att köpa från en leverantör som bifogar "humps" eftersom motorn rör sig ganska mycket under acceleration och motorbroms.  typiskt obra att knäcka intercoolern.

http://www.dynotechonline.com/store/images/hump_blue_picture.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

939 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#9
jo dte vet jag med xd ska fixa ett par humps^^  tackar för alla svar^^

Cupra_
15 januari 2010
#10
torpis skrev:
rudhem skrev:
kan ha varit läckage i gamla slange eller som någon skrev tidigare att slangen sög ihop sig

Den suger inte ihop sig när turbotryck finns, snarare blåser upp sig.

Den måste läckt innen helt enkelt.

Ni som köper denna pipsväng i aluminium, glöm inte att köpa från en leverantör som bifogar "humps" eftersom motorn rör sig ganska mycket under acceleration och motorbroms.  typiskt obra att knäcka intercoolern.

http://www.dynotechonline.com/store/ima … icture.jpg

Vad blir det för skillnad med humps jämfört med att ha den gummislangen han har på bilden? Tycker att det borde kunna flexa med dem?

939 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#11
Jo den flexar bra nu med dock skadar det ju inte med mera^Å=?

Cupra_
15 januari 2010
#12
Ja men siliconhumpsen är nog bra mkt hårdare än slangen du har där nu? Haha min orginalslang (antar att det är den du kapat) är ju hur mjuk som helst!

Cupra_
15 januari 2010
#13
Tror jag hoppar idén med kromet.. Nog för att det är snyggt men det finns ju modellanpassade kit med siliconslang hela vägen..

939 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#14
MM det finns det http://www.do88.se/product.php?cPath=10 … cts_id=650
Men sj tyckte jag alu var snyggare


Sök