3229
Sök

Orginal lamel och värretryckplatta, lämplig för race? eller sinterlamel? volvo

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#1
hej

har en Volvo 245:a med b230ft. har ungefär runt 250 - 300 hk. Orginal turbo kopplingen har börjat slira och jag har nu beställt en sachs 763 tryckplatta och ny orginal turbolamel. det skall tåla 440 nm vilket jag tror borde räcka?

men frågan är om det kommer att klara när man dumpar kopplingen vid tex. ett race? eller burn eller liknade? visserligen har man inget laddtryck just då som är bra i detta fall. eller borde jag ha en sinterlamel istället för turbolamelen för då kommer kopplingen klara runt 500 nm? men då gäller det på växelådan mer för att sinterlamel är ofjädrad?
tänker jag rätt eller fel?


mvh david
Senast redigerat av Nagz (17 januari 2010)

761 Inlägg
18 januari 2010
#2
Du har inte skrivit vad du har för låda.

M46 eller M47 så behöver du inte oroa dig för att kopplingen kommer slira om du hugger till på den, det kommer garanterat sluta driva någon annan stans smile


rb26dett
136 Inlägg
19 januari 2010
#3
tycker personligen att det är bättre att ha kopplingen som den "svaga punkten" eller vad man ska säga.
om man kör med original låda dvs.
beträffande sinterlameller så finns det både fjädrade och och stumma.
så om du ska byta så kanske du skulle välja en fjädrad sexpucks?

mvh/eric

"anti antispinn"

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#4
förlåt glömde skriva vilken låda. jag ska sätta ditt en m46 låda.

okej det är sant det du säger att kopplingen blir den svaga punkten men sätter jad ditt en sinter så borde lådan ta ännu mer stryk?

4 001 Inlägg
19 januari 2010
#5
med sinter = *hälsar och vinkar hej då till 3:ans växel*

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

761 Inlägg
19 januari 2010
#6
Av erfarenhet så kan jag säga att en M46 håller för en ny original turbokoppling till 740.
Byter man till sinter eller hårdare tryckplatta så är det kört.

Nu kommer alla säga ja men jag hade en kompis som hade det med massa effekt och det höll.

Om man kan säga att någonting håller så ska det testas fullt ut, alltså hård körning med mycket hugg på kopplingen och ingen lättad bil eller 165or bak osv..


1 062 Inlägg
19 januari 2010
#7
ja m46 lådorna rasar innan du slirar på en 763 platta pga effekt tongue så ska du köra sinter byt till m90

mvh

Team Björkeryd

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#8
dannnej skrev:
Av erfarenhet så kan jag säga att en M46 håller för en ny original turbokoppling till 740.
Byter man till sinter eller hårdare tryckplatta så är det kört.

Nu kommer alla säga ja men jag hade en kompis som hade det med massa effekt och det höll.

Om man kan säga att någonting håller så ska det testas fullt ut, alltså hård körning med mycket hugg på kopplingen och ingen lättad bil eller 165or bak osv..

håller med dig!big_smile
ok men m46:orna ska vara starkare än m47orna visst?
jag har nämligen kört med min m47 mycket innan jag byte till större turbo. jag kanske hade 200 - 220 hk då. och den höll länge med riktiga kopplings hugg och emd 235:er ibak. då hade jag orginal turbo lamel och tryckplatta (nytt)


Sök