3608
Sök

Värmebortfall vid krypkörning + motorbyte , saab 9000 automat -94

100 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#1
• Bilmodell
Saab 9000 2,3 16Turbo
• Årsmodell
-94

• Miltal
ca 24000

• Modifikationer på bilen 
Bytt styrbox mot ftt

• Hur yttrar sig felet? 
tempen går upp till straxt under rött där står den sen still men... då tempen går upp försvinner också all värme i bilen.
Stänger man sen av bilen så fortsätter ac fläkten att gå fast ac är urfunktion   (inget kylmedel)  och  bil avstängd .
När sedan motorn fått svalna till straxt under normal temp , finns där då oxo full värme och inga problem förren tempen går över normal igen då värme försvinner igen.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Bara då bilen står lite för länge på tomgång , drar ett släp eller vid krypkörning oavsett om det är varmt eller kallt ute

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Har kollat efter läckage utan att finna några , det finns vatten i kylaren, olja i lådan och i motorn

Blir inte klok på det här..
Senast redigerat av snusarn (2 april 2010)


18 Inlägg
18 januari 2010
#2
Du har inte kollat om de är nå fel på termostaten? Du kan lägga den i en kastrull o koka upp vatten o se om den öppnar sig. Eller så kanske du bara har luft i vattnet??
Senast redigerat av Cashi (18 januari 2010)


2 271 Inlägg
18 januari 2010
#3
Tycker det låter som termostaten är på väg att ge upp.
Hade liknade sympton på min gamla Escort, hög motorvärme och ingen i kupén.

Billigt att testa i alla fall då en ny går på runt 150 spänn.

//Tompa


Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 januari 2010
#4
Det är självluftande system på 9000, men jag skulle byta termostaten. Om det inte är det så har jag faktiskt ingen aning :S något med toppen eller blocket som inte mår bra kanske


100 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#5
Det är ju oxo som så att när man åker iväg med bilen och gasar upp den så sjunker tempen och värmen kommer åter , funderar lite på om det kan ha något med vattenpumpen å göra  ??
Vi har inte känt av någon avgaslukt från expansionsbehållaren heller.
När bilen står nästan på rött så e kylslangar lagom varma och ej stenhårda , kan det va något elektriskt typ styrsystem som säger till ac som då stryper någon ventil ??  spånar mest...


Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 januari 2010
#6
ett test för o kolla om vattenpumpen är hel är o öppna huven, ha motorn på, och sedan varva lite med motorn och då kolla på expansionskärlet o se om det är en stråle där i som kommer ifrån kylaren. Kommer det något då är pumpen hel. Sen låter det som termostaten som är trasig, har samma sak i min vita, det är den som strular. bara o byta! smile


100 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#7
Termostaten är bytt mot en ny för ca 3 mån sedan.
en annan sak:  Från termostat hus till kyl går en slang ska den vara hård när motor e igång ??
nu går det med lätthet klämma ihop den, kom på att den byttes för den sprängdes för kanske 5 månader sedan


Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 januari 2010
#8
hmmmm, får ta o testa på min bil smile men du, testa o varva motorn som jag sa o kolla om den där strålen kommer i expansionskärlet!


5 710 Inlägg
19 januari 2010
#9
Det låter som luft.....
På en 9000 går vattnet ut i värmepaketet hela tiden oavsett varmt/kallt eller vilken temp man har i bilen.
Värmen regleras sedan med luftspjäll som styrs av ACC-panelen.

9000 är självluftande som sagt men man kan hjälpa luftningen lite på traven genom att ha bilen på tomgång utan locket till expansionskärlet monterat.
IOM att du bytt slangar mm mm kan det ju vara ganska mycket luft i systemet.
Från termostat hus till kyl går en slang ska den vara hård när motor e igång ??

Njaa inte stenhård. Dock kan den vara relativt hård vid varm motor iom att det är tryck i systemet.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

100 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#10
Tackar för svaren har ingen möjliget nu att kolla på det men jag återkommer så fort det e kollat.


100 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#11
Då det inte va min bil utan svågerns så har jag nu fått reda på att :
bilen har varit inlämnad på någon typ av kylartest provtryck å annat toppen e kass så den skall väl bytas va d lider.

Har fått en prisuppgift på en beg topp 2500kr e det ett bra pris eller för mycke , alternativt en hel motor dock utan generator ,startmotor,tändkasett å någon mer sak. för 5k det tycker jag låter myck iofs.


5 710 Inlägg
26 januari 2010
#12
Sist jag köpte en topp till en sådan motor gav jag 500 spänn, det var dock jäkligt billigt.
Är det inte något fel på den och den inte behöver planas tycker jag det är rimligt med 1000-2000kr.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

100 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#13
Kan väl göra en liten uppdajt om vad som har hänt här..

För d första så började motorn låta en massa oljudet va koncentrerat runtomkring  4ans cylinder...
bilen kördes me detta ett tag d lät varken mer eller mindre jo... lite mindre om man gasa upp den lite..
men så för ca 5 dagar sedan så lät den mer som en stenkross eller som att någon står med en hammare och slår med jämna slag på ett städ, d lät inge vidare iaf..
fick d konstaterat att d troligtvis e en lagerbana som tackat för sig.

Då blev det till att leta utbytesmotor skroten ville ju ha 5000 för en motor utan startmotor,generator,turbo,kompressor eller tändningsbox d va allt i lite dyraste laget, men vi hitta en identisk motor dock en -96 komplett med allt inkl. kyl å kabelhärva för 4000kr smile
(bilder på detta byte finns i min tråd för den som e intresserad)
jag har aldrig tidigare grejat me saabmotorer förut så detta va ju en utmaning men d har varit lärorikt å faktiskt ganska så kul. (kör ju själv volvo då smile  )
Nu har vi kommit så långt att kabelhärvan från utbytesmotorn -96 kan vi inte använda  utan har fått plocka loss allt för att kunna flytta gamla kabelhärvan över till nya motorn men d ska väl gå bra hoppas jag.

Sen köptes även någon pryl jag inte kommer ihåg namnet på men har iaf me ac systemet att göra, byta den så ska inte värmen gå upp som den har gjort.

Jag återkommer då bilen fungerar som den ska.
Senast redigerat av snusarn (30 mars 2010)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 mars 2010
#14
aha, lager ras tongue ska kolla i din tråd osså smile


100 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#15
jahopp...
Monteringen av utbytesmotorn gick bra nästan för bra , för när motorn va på plats å d va dax för att få ihop drivningen så sket d sig på högersidan där knuten ska in va d för litet , så d blev till att hissa upp motorn lite demontera generator servot och konsoller för att kunna komma åt att få bytt ut mot den som satt på originalmotorn.
sen va de snabbt gjort att plocka ihop motorn...

sen kom då första startförsöket... gick igång på första försöket höll jämn tomgång men...  fyfan ren ut sagt skriiiiiik metall mot metall men d va snabbt påkommet va d va för någe sad
Problemet är att plåten som sitter mellan motor och låda antingen blivit deformerad eller sitter fel men pillar man på den me en mejsel så tystnar d.

(finns två videosnuttar )

Efter ett tag fick vi bilen att gå jämt å tyst , sen började övrig återmontering av fronten men då vi fick för oss att göra en start till så va skrikljudet tillbaka sad sad så d e väl antar jag bara att få delat på motor å låda igen då.. känns inte som något påsk arbete jag vill va me om iaf.



Sök