Kan väl göra en liten uppdajt om vad som har hänt här..
För d första så började motorn låta en massa oljudet va koncentrerat runtomkring 4ans cylinder...
bilen kördes me detta ett tag d lät varken mer eller mindre jo... lite mindre om man gasa upp den lite..
men så för ca 5 dagar sedan så lät den mer som en stenkross eller som att någon står med en hammare och slår med jämna slag på ett städ, d lät inge vidare iaf..
fick d konstaterat att d troligtvis e en lagerbana som tackat för sig.
Då blev det till att leta utbytesmotor skroten ville ju ha 5000 för en motor utan startmotor,generator,turbo,kompressor eller tändningsbox d va allt i lite dyraste laget, men vi hitta en identisk motor dock en -96 komplett med allt inkl. kyl å kabelhärva för 4000kr
(bilder på detta byte finns i min tråd för den som e intresserad)
jag har aldrig tidigare grejat me saabmotorer förut så detta va ju en utmaning men d har varit lärorikt å faktiskt ganska så kul. (kör ju själv volvo då
)
Nu har vi kommit så långt att kabelhärvan från utbytesmotorn -96 kan vi inte använda utan har fått plocka loss allt för att kunna flytta gamla kabelhärvan över till nya motorn men d ska väl gå bra hoppas jag.
Sen köptes även någon pryl jag inte kommer ihåg namnet på men har iaf me ac systemet att göra, byta den så ska inte värmen gå upp som den har gjort.
Jag återkommer då bilen fungerar som den ska.