2673
Sök

142:a med B23E --> B234

Trött
267 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Hallå!

Har en 142:a som är reggad med B23E, alltså med K-Jet. Jag funderar på att slänga K-jetet på marken och köra över det med scanian för att sedan bulta i webrar, vad säger SBP om det? Krävs omreggning?

Om det nu istället blir som det brukar bli när jag ska göra något, så kommer jag att ta kortaste vägen, dvs att jag sneglar lite på att trycka ner en B234 i den. Kan få lös en till bra pris, men är det svårt att få det att funka med styrboxar och sånt? Och då krävs omreggning antar jag? Någon som VET och vill svara på dessa två frågor? smile

Trött
267 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#2
Eller kanske dispens på gasarna?

4 001 Inlägg
19 januari 2010
#3
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

där står nog allt du behöver veta

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Trött
267 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#4
kolvas skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

där står nog allt du behöver veta

Tackar! Har läst det där flera gånger men tydligen missat det väsentliga. Såg det nu... roll
Någon som har koll på vad man får ha som max effekt i en 142:a då? Olika bud överallt tycker jag...
Och sedan detta med styrboxarna, hur komplicerat är det att få grejerna att funka i en gammal volvo? hmm

Trött
267 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#5
Hellectric skrev:
Någon som har koll på vad man får ha som max effekt i en 142:a då? Olika bud överallt tycker jag...
Och sedan detta med styrboxarna, hur komplicerat är det att få grejerna att funka i en gammal volvo? hmm

Ingen..? hmm

50 Inlägg
21 januari 2010
#6
Enligt SFRO boken 1.0 så får man ha 140 hk och 216 nm. Eller 180 hk och 216nm med vissa vilkor(Spec bromsklossar, bromsband, stötdämpare och fjärdrar samt hårdare gummi för bakvagn länkarmar). Korntroll sker med intyg av den som utfört monteringen.

...

Trött
267 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#7
ola89 skrev:
Enligt SFRO boken 1.0 så får man ha 140 hk och 216 nm. Eller 180 hk och 216nm med vissa vilkor(Spec bromsklossar, bromsband, stötdämpare och fjärdrar samt hårdare gummi för bakvagn länkarmar). Korntroll sker med intyg av den som utfört monteringen.

Sååå.... Teoretiskt sett så skulle jag kunna skriva det intyget själv eftersom det är jag som kommer att olja ner mig..? big_smile

50 Inlägg
22 januari 2010
#8
He he. Ja så tolkar jag det också. Men det bästa är nog att slå en signal eller skicka ett mail till SFRO och höra efter.

...

Trött
267 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#9
ola89 skrev:
He he. Ja så tolkar jag det också. Men det bästa är nog att slå en signal eller skicka ett mail till SFRO och höra efter.

Redan skickat! smile

Tack för hjälpen!wink

146 Inlägg
20 april 2010
#10
Tjena, läst lite i tråden och är en volvo 142:a godkännd med 140 hk och 216 nm?
Så då kan jag lägga ner en b21 förgasarturbo utan att reg besiktiga? Det är 140 hästar i en b21 fögge turbo.
Eller har något majl adress till sfro för kan inte hitta?

Tack så länge! / Pontus


4 001 Inlägg
20 april 2010
#11
volvo850power skrev:
Tjena, läst lite i tråden och är en volvo 142:a godkännd med 140 hk och 216 nm?
Så då kan jag lägga ner en b21 förgasarturbo utan att reg besiktiga? Det är 140 hästar i en b21 fögge turbo.
Eller har något majl adress till sfro för kan inte hitta?

Tack så länge! / Pontus

regbesikta måste du ändå och det behöver du inte blanda in SFRO för ett sådant motorbyte

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

146 Inlägg
20 april 2010
#12
Okej men då ska det inte behövas göras nått med bilen med bromsar o sånt om volvo godkänner 140 hästar?
Utan bara köra in o regg besiktiga?



Sök