4080
Sök

Vad för grönt klet ? Volvo 740 - 86

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare..

Min svåger har en Volvo 740 -86 Gl och detta är precis under grenröret finns de något som går den till ett annat rör..

han undrar vad detta är för grönt klet.. själv tror jag de går till PAIR ventilerna..  Måste detta årgärdas eller kan man köra ett tag till ?





https://www1.garaget.org/gallery/archive/89306/841862_qro85c.jpg
De gröna kletet..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/89306/842128_8ct9n4.jpg
mer grönt klet..
Senast redigerat av XeptiQ (20 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#2
hmm ingen som vet vad detta kan vara ?... ser ju själv att de är läckage av något slag men vet inte vad?
Bilen är ca 14 mil ifrån mig och kan inte kolla på de...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Servicetekniker
67 Inlägg
19 januari 2010
#3
en vild gissning, jag hade precis lika fast rött klet. efter ett tag insåg jag att tändhatten hade smält och runnit ner på typ samma sätt.

När inte turbon laddar suger de!

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#4
hmm okej, gör de röret gå till PAIR ventilerna. och bilen går som en potta.. så undrar vad den har för funktion...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 526 Inlägg
19 januari 2010
#5
som killen före sa... kolla tändhattarna... bilen går ju inte på alla cylindrar utan som en "potta" om en sån har "försvunnit"

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#6
jo men alla tändhattar finns där... pratade med han nyligen.. och om tändhattarna hade " smält " så hade de funnits lite plast på grenröret.. och de finns de inget

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 januari 2010
#7
är inte det EGR röret ? ?
Sånna fall ta bort skiten o plugga igen

C H E V R O L E T <3

38 Inlägg
20 januari 2010
#8
Jag skulle oxå tippa på att dedär har med EGR ventilen att göra.


Whatever :)
1 652 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#9
hmm okej.. men är de bara för mig att plugga de två hålen? finns ju ett vid vatten pumpen,, den som synes på bilen och sen finns de en längre in mot torpeden.

Men vad har EGR ventilen för funktion ? eller vad är skillnaden mot en vanlig F topp?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

38 Inlägg
20 januari 2010
#10
Jag har ju aldrig skruvat med EGR så jag vill inte yttra mig för mkt, men den har iaf funktionen att den tar en liten aning oförbränd luft från avgaserna tillbax in i insuget igen, för att minska avgasutsläppen. annars har den ingen vettig funktion tongue Om det är en F- motor med EGR heter den B230FD.


Whatever :)
1 652 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#11
hmm okej, för på kåpan står de att de är en B230E och då vill jag få de till att de är en GLE.. mycket skumt med denna bil .

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 januari 2010
#12
nej det är inte egr röret
röret är till pulsär systemet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 januari 2010
#13
egr röret sitter på grenröret ( mot torpedväggen ) och går bakom motorn

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#14
turboforssen skrev:
nej det är inte egr röret
röret är till pulsär systemet

hmm kan jag plugga dessa två hål eller är detta en viktig funktion som alltid måste fungera?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 526 Inlägg
20 januari 2010
#15
XeptiQ skrev:
turboforssen skrev:
nej det är inte egr röret
röret är till pulsär systemet

hmm kan jag plugga dessa två hål eller är detta en viktig funktion som alltid måste fungera?

Bilprovningen kan väl säga sitt om du tar bort avgasreningsprylar (om dom ser det) men men , tänkte på att det var grönt klägg , inte så att den läcker kylvatten från toppen nånstans & att glykolen torkat pga heta avgaser ?

jag tycker ändå att det ser ut att komma högre upp ifrån än just från själva röret. inget foto från ovansidan vid grenrör/tändstift?
Senast redigerat av farbrorbozze (20 januari 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 januari 2010
#16
XeptiQ skrev:
turboforssen skrev:
nej det är inte egr röret
röret är till pulsär systemet

hmm kan jag plugga dessa två hål eller är detta en viktig funktion som alltid måste fungera?

vad jag vet så finns det inge krav på att pulsären ( stavas inte så men det skiter jag i ) ska funka å jag körde alltid med pluggat när jag hade sånna bilar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#17
Hmm okej, men då kan jga väl lika gärna byta topp? om de inte har någon betydelse?

turboforssen skrev:
XeptiQ skrev:
turboforssen skrev:
nej det är inte egr röret
röret är till pulsär systemet

hmm kan jag plugga dessa två hål eller är detta en viktig funktion som alltid måste fungera?

vad jag vet så finns det inge krav på att pulsären ( stavas inte så men det skiter jag i ) ska funka å jag körde alltid med pluggat när jag hade sånna bilar

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 januari 2010
#18
XeptiQ skrev:
Hmm okej, men då kan jga väl lika gärna byta topp? om de inte har någon betydelse?

turboforssen skrev:
XeptiQ skrev:

hmm kan jag plugga dessa två hål eller är detta en viktig funktion som alltid måste fungera?

vad jag vet så finns det inge krav på att pulsären ( stavas inte så men det skiter jag i ) ska funka å jag körde alltid med pluggat när jag hade sånna bilar


jo det är bara att göra

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#19
hmm okej.. dels slipper han allt problem med egr och pair ventilerna. men de jag bör tänka på är att bara ha med boxarna från F motorn? sen rullar de som de ska?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök