2574
Sök

Vad säger bilprovningen om aluvinge?

8 883 Inlägg
20 januari 2010
#21
_night_stalker_ skrev:
turboforssen skrev:
har för mig att vingen inte får va  mer än ca 3-5 cm ovanför karossen å måste va av ett material som går sönder lätt

Om det nu är så hur förklarar du då Supra och Evo vingar? Eller bilhistoriens 2 störasta vingar någonsin? Dodge Daytona och Plymouth Superbird

http://i49.tinypic.com/2646s5l.jpg
Dodge daytona


http://i47.tinypic.com/ipt64m.jpg
Plymouth Superbird

Eftersom dom här bilarna är tillverkade och registrerade i USA så omfattas dom inte av Svenska bilprovningens regler, är ju ganska uppenbart att så är fallet.

Fotograf på tierpidag.se

7 120 Inlägg
20 januari 2010
#22
Min vinge har gått igenom alla besiktningar än så länge i Vetlanda, men dem kan alltså slå ner på den nu när den ska besiktas i en annan stad/bes kille? tongue
Senast redigerat av Aerodynamik (20 januari 2010)

volvoraggare
4 776 Inlägg
20 januari 2010
#23
det beror mer på hur den som besiktar bilen är på för humör och om han eller hon gillar vingen då kan den gå igenom men lagligt sätt så är aluvingarna ett besiktningsproblem

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
20 januari 2010
#24
Hamilton skrev:
_night_stalker_ skrev:
turboforssen skrev:
har för mig att vingen inte får va  mer än ca 3-5 cm ovanför karossen å måste va av ett material som går sönder lätt

Om det nu är så hur förklarar du då Supra och Evo vingar? Eller bilhistoriens 2 störasta vingar någonsin? Dodge Daytona och Plymouth Superbird

http://i49.tinypic.com/2646s5l.jpg
Dodge daytona


http://i47.tinypic.com/ipt64m.jpg
Plymouth Superbird

Eftersom dom här bilarna är tillverkade och registrerade i USA så omfattas dom inte av Svenska bilprovningens regler, är ju ganska uppenbart att så är fallet.

Jo, förvisso. Men isf borde dom inte gå igenom en svenskbesiktning vilket dom gör utan nåra problem alls.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 januari 2010
#25
Hamilton skrev:
_night_stalker_ skrev:
turboforssen skrev:
har för mig att vingen inte får va  mer än ca 3-5 cm ovanför karossen å måste va av ett material som går sönder lätt

Om det nu är så hur förklarar du då Supra och Evo vingar? Eller bilhistoriens 2 störasta vingar någonsin? Dodge Daytona och Plymouth Superbird

http://i49.tinypic.com/2646s5l.jpg
Dodge daytona


http://i47.tinypic.com/ipt64m.jpg
Plymouth Superbird

Eftersom dom här bilarna är tillverkade och registrerade i USA så omfattas dom inte av Svenska bilprovningens regler, är ju ganska uppenbart att så är fallet.

Finns godkända Daytona och Superbird i Sverige också.. smile
Jepp. Med vinge och allt.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 januari 2010
#26
7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta över stiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4.       Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och nav kapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anord ningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5.       Taklastbärare, t ex skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.

6.       Anordning som utgör skydd för fordonsfronten vid kollision med djur, vanligtvis bestående av en gles rörkonstruktion så kallad vilt fångare (bullbar).

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

12 086 Inlägg
20 januari 2010
#27
"Spoler bakre, utformning olämplig."


Sök