3395
Sök

Motor Lampa saab 9-5 aero 00a

354 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, har nyligen införskaffat en Saab 9-5 Aero 00a trimmad av Nordic, mappad till 360hk på E85.

Har nu kört med bilen i ca 1 vecka och motor lampan har börjat lysa.
Vid gaspådrag hackar bilen och rycker och den misständer enligt data displayen ....
Har bytt tänd kasset och bytt stiften.
Men ingen skillnad.

Får upp dessa felkoder

P1312 - Förbrännings signal cylinder 1-2 - Avbrott eller kortslutning till +
P1334 - Förbrännings signal cylinder 3-4 - Avbrott eller kortslutning till +


.................

Kan även till lägga nu att jag märkt att när det är lite bensin i tanken rycker den mer och mer för ju mindre bränsle det finns...

var nere på 18 mil till tom tank och den började rycka lite grann, sen nu när det är nere vid 9 mil kvar eller mindre och soppa lampan lyser rycker den så det knappt går att gasa....

Provade och tanka fulltank, ca 64L extra så antar det var ca 5-6 kvar...

detta känns ju som det borde hjälpa en hel del?

Hoppas på svar av någon kunnig.

MVH
Andreas
Senast redigerat av Gidlund (21 januari 2010)


33 Inlägg
20 januari 2010
#2
Har en Saab 9-3 Tid och på min började motorlampan lysa så jag åkte ner till saab och kollade upp det och det var glapp i ena spridarkontakten. Hade samma symptom som du så kan va det...


Fritids Professor
10 Inlägg
21 januari 2010
#3
kontrollera dina tändstift att det blivit rätt sort, sedan di kassettet, annars kablaget till di:n.
Finns lite info på dessa länkar:

http://www.saabcentral.com/forums/showt … p?p=511071

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=1586661

Saab 9-5 Vector

354 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#4
Stiften är rätt. DI kasseten är nybytt..

Hörde någon pratade förut om det kan bli vakum i tanken eller liknanadE? något om magnet ventil eller backventil eller något liknanade?

med tanke på att när det blir mindre i tanken blir det mer och mer ryckigt... och när det är mycket i tanken så går bilen normalt...

dock lyser motor lampan fortfarande, men blinkar inte.. som den brukar göra när bilen börjar slå emot och rycka..
Senast redigerat av Gidlund (21 januari 2010)


Fritids Professor
10 Inlägg
21 januari 2010
#5
P1312 - Förbrännings signal cylinder 1-2 - Avbrott eller kortslutning till +
P1334 - Förbrännings signal cylinder 3-4 - Avbrott eller kortslutning till +

ska iallafall betyda di-kassett eller i området iallafall, hade samma problem med min 9-5a och då for jag till saab och tvinga ut en liten tekniker med en tech-2, och han på pekade att det var di-kasssettet, bytte detta och då slutade lampan lysa, men har lampan börjat lysa och du åtgärdat problemet och lampan fortfarande lyser, så dra bort minus polen och vänta ca 20min, sätt sedan tillbaks minus polen, starta bilen och hoppas på att den inte tänds igen.

Ja det kan bildas vakuum i tanken men detta sker bara då du har blockerat själva returen från tanken som sitter på samma ställe som luftfiltret sitter, däremot känns det långsökt att tanken skulle vara problemet.

Saab 9-5 Vector

354 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#6
Har redan gjort det med minus polen.. och nollställt, även med data instrumenten...
Men lampan ständs igen...

Returen då menar du ventilen som sitter brevid LMM,n?

har bara läst någonstans att den kan varit dålig och inte gjort som den skulle...
det jag tänkte på då det rycker och går konstigt vid låg bränsle nivå?...

vad skulle det annars kunna vara för något som gör detta vid låg bränsle nivå?

Mvh
andreas


Fritids Professor
10 Inlägg
21 januari 2010
#7
returen är en slang som brukar sitta bredvid/på luftbruken, det är bara en slang som sticker fram resten ska tydligen sitta i tanken.

det låter mera som att din soppa pump håller på att säga upp sig (Sitter också i tanken tillsammans med mätare, i baksätet) men om felkoderna fortsätter att komma efter nollning och det är samma felkoder så borde det fortfarande vara di-kassettet?

http://www.saabcentral.com/forums/showt … hp?t=73486

Saab 9-5 Vector

354 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#8
Okej, tycker endå det är konstigt med pumpen isf? då borde den väl gå dåligt när det är bensin i endå?
det låter inget konstigt med den iaf...
har ju en sån här -Walbro 255L/h pump och den är inte så gammal...

Och det känns riktigt skumt att DI,n ska va trasig då den är ny?


Fritids Professor
10 Inlägg
21 januari 2010
#9
det kan ju vara kablaget till di.n också, men var det bara dom där 2 felkoderna som kom?

Saab 9-5 Vector

354 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#10
precis dom 2 felkoderna...

men kablaget? isf borde väl bilen gå konstigt även när det är bensin i tanken...

skulle nivån i tanken ha någon påvärkan på kablaget?


Fritids Professor
10 Inlägg
21 januari 2010
#11
kablaget till di,n tänkte jag mera på.

Saab 9-5 Vector

354 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#12
Jo kablarna till DI,n?

Men borde inte bilen gå konstigt hela tiden om det skulle vara fel på kablarna till DI,n?


Fritids Professor
10 Inlägg
21 januari 2010
#13
eller? wink förbränner inte bilen bensinen så är det klart bilen går dåligt oavsett väder, DI kassettet motsvarar ju tändkablarna i andra bilar, indikerar systemet att di kassettet inte fungerar (även om det är nytt) så måste det fortfarande vara något fel kring den leden

Saab 9-5 Vector

354 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#14
jo men tyckte de va så konstigt med tanke på att när de är lite bensin/e85 i tanken så går den ryckit och motor lampan blinkar och när de är 30L+ i tanken går den som den ska..


Fritids Professor
10 Inlägg
21 januari 2010
#15
har du kikat över luftfilter, lmm, bränslefilter m.m? bara att tillägga så ta det lugnt då du kör med en blinkande/lysande motorlampa smile

Saab 9-5 Vector

354 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#16
lmm ser fin ut, bränsle filter är bytt ink luft filter hmm


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 januari 2010
#17
Har du tankat enbart E85? Man ska inte låta sig luras av felkoderna. Det kan mycket väl vara så enkelt att spridarna är igenkläggade av färgämnet i E85. Detta löses genom att tanka i 20-30l bensin, kanske mer. Saab själv råder en att tanka var femte tank bensin på deras biopower bilar. Är du händig kan du även ta loss spridarna och blåsa rent dom, försiktigt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 497 Inlägg
21 januari 2010
#18
Jag skulle sätta en femma på att din soppapump håller på
att tacka för sig. Om du har möjlighet så kontrollera soppatryck!

Blinkar din motorlampa vid last?

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 januari 2010
#19
AxlSam skrev:
Jag skulle sätta en femma på att din soppapump håller på
att tacka för sig. Om du har möjlighet så kontrollera soppatryck!

Blinkar din motorlampa vid last?

Det betvivlar jag starkt då Walbro 255 är en ritkigt bra pump som inte ger sig i första taget.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 497 Inlägg
21 januari 2010
#20
UhrJr skrev:
AxlSam skrev:
Jag skulle sätta en femma på att din soppapump håller på
att tacka för sig. Om du har möjlighet så kontrollera soppatryck!

Blinkar din motorlampa vid last?

Det betvivlar jag starkt då Walbro 255 är en ritkigt bra pump som inte ger sig i första taget.

Måndagsexemplar har väl alltid exciterat
Symtomen han beskriver känner jag igen från min gamla AERO..

Gidlund skrev:
Kan även till lägga nu att jag märkt att när det är lite bensin i tanken rycker den mer och mer för ju mindre bränsle det finns...

Kör du på bensin eller E85?


Sök