Som topic lyder, den startar kanon lätt när den är kall. Men när man kört och sedan stänger av och låter den stå tex 1 timme så är den jätte svårstartad. Däremot när man kört och stänger av och startar den direkt efter som hoppar den igång, med nöd och näppe. Vad kan problemet vara?
Likadant på min B230K. Inte för att det spelar nån roll på gamla rostholken, men kan vara kul o veta!
Håller med, det gäller min gamle vinterbil. Om det är relativt enkelt kan man fixa till de för det är himla jobbigt när man måste dra runt på starten så himla länge...-.
kolla alla slangar till en början, var likadant på min 740:i och så visade det sig vara en vakum slang som var boven i dramat så fixade den så funkade det prima sen!
Detta är ofta läckande backventil i/vid bränslepumpen som gör att sopptrycket sjunker till noll. Då får man gnugga som fanken när bilen har stått ett tag. Standardproblem.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Detta är ofta läckande backventil i/vid bränslepumpen som gör att sopptrycket sjunker till noll. Då får man gnugga som fanken när bilen har stått ett tag. Standardproblem.
/Göran
Men vaddå, varför startar den när den e kall då? Frugan's GLE är exakt likadan. Precis samma symptom.
Detta är ofta läckande backventil i/vid bränslepumpen som gör att sopptrycket sjunker till noll. Då får man gnugga som fanken när bilen har stått ett tag. Standardproblem.
/Göran
Men vaddå, varför startar den när den e kall då? Frugan's GLE är exakt likadan. Precis samma symptom.
/Micke
Jag exakt, jag undrar oxå det. Himla jobbigt är detta iallafall.
Är det inte nån tempgivare som styr nått på sprutet? Den bakre av dom 2 kanske? Kan de inte bli konstigt när bilen har stått en stund och blivit "ljummen" ?
På B230E ska tryckvakten/backventilen sitta bredvid huvudpumpen, dvs under baksätet. Gör det på min 240-86 iaf.
Det går en kort slang mellan pumpen och vakten. Den korta slangen gick sönder en gång, då blev det en stoor pöl under bilen när jag försökte starta.
Såvitt jag vet så sitter backventilen skruvad på pumpen, och det som sitter mellan pumpen och filtret är en slags tryckutjämnare, som bara sitter monterad på bilar med E -motorn?