3980
Sök

DLS CA12 + MDS 15" - Saknar midbas

Äppelodlare
305 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Hej

Jag har ett DLS CA12 slutsteg på 500w/1ohm 400w/2ohm 220w/4ohm som driver en MDS DS400RS 15" på 450wrms/900wmax (2x4ohm)

Vad som möter upp är Infnity kit 5,25" drivna av huvudenheten.

Bilen är Volvo s40 fas1. En 30mm2 sladd står för strömförsörjning och jordning är i bältesfästet där jag slipat rent. En 1F DLS konding är på ingång men den lär antagligen inte lösa det saknade midbas-registret men batteriet hänger med dåligt när man kör massa extraljus.

Till problemet som då är att framsystem/bas har svårt att möta upp varandra och hela de goa "rockregistret" är nästan obefintligt, vad jag undrar är om det räcker att skaffa ett steg typ DLS CA22 till framsystemet eller byta basen mot någon som klarar högre register (den jag har nu spelar 30-80hz, över det låter den skit). Steget behöver stå på fullt och även en del basboost från hvudenheten för det ska dunka på någorlunda.. Kan det hela bero på strömförsörjningen eller en kombination av anledningar? Basen har Qts: 0.6347 (2ohm) 1.1918 (4ohm) 0.6697 (8ohm) vilket jag inbillar mig är lite väl höga siffror, kan möjligtvis det spela roll i detta fallet?

Är ute efter något som kan rocka på ordentligt i första hand, supervälljud eller djupdunk är bara bonus smile
Senast redigerat av Haakanzon (20 januari 2010)

2 914 Inlägg
20 januari 2010
kontrollera installationen på 5.25orna och sedan om inte den är bristfällig så krydda med ett steg åt framsystemet, BRL håller på lägga ned, du kankse bor nära nåt och kan få ett bra pris, sedna om du har pengar så uppgradera till 50mm2 tongue

16 Inlägg
20 januari 2010
inte så lätt å få det å spela tillsammans, dels att du har steg på basen men inte på framsystemet bidrar till det, men att sen ha en såpass stor bas med relativt lite effekt till gör den ju inte till världens snabbaste och rappaste bas heller, men till å börja med, skaffa steg till framsystemet, lägg gärna några kronor på att dämpa dörrarna för att ge framsystemet bästa förutsättningar, räcker inte detta till så skulel jag nog överväga 2st mindre basar istället för 15"aren, det borde funka,

1 727 Inlägg
20 januari 2010
Du behöver definitivt ett steg till ett kit i fram. Jag kan inte kommentera Infintykitet då jag inte lyssnat.
Hur mkt man än slipar och gör rent måste man MÄTA att man har bra spänning.
En konding löser inga "dåligt med volt" problem, friskt batteri gäller.
Kan inget om DEN basen, men jag personligen skulle aldrig sträva efter en sub som ska spela högre upp(jag tror jag ALDRIG har delat högre än 70Hz LP på sub)
Den sköna miden ska man ju försöka få från framsystemet, gärna delat 50Hz HP, eller lägre om det går.
Bassboost ska man helt undvara, gain ska man först o främst anpassa CD och stegs känslighet med, inte använda som "volym".

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

16 197 Inlägg
20 januari 2010
m_icke skrev:
inte så lätt å få det å spela tillsammans, dels att du har steg på basen men inte på framsystemet bidrar till det, men att sen ha en såpass stor bas med relativt lite effekt till gör den ju inte till världens snabbaste och rappaste bas heller, men till å börja med, skaffa steg till framsystemet, lägg gärna några kronor på att dämpa dörrarna för att ge framsystemet bästa förutsättningar, räcker inte detta till så skulel jag nog överväga 2st mindre basar istället för 15"aren, det borde funka,

håller me dig helt ut..

lyssnar man på hårdrock så krävs de en herre jösses till 15" å MASSOR med effekt för att de ska låt bra.

sen e de typ omöjligt att möta upp en 15" bas med ett 5,25" kit..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Äppelodlare
305 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Altså är ett steg till framsystem det första jag ska sträva efter, har själv aldrig hört skillnad på ett system med och utan slutsteg på framsystem så därav har det inte varit samma självklarhet för mig.

Vad gäller 50mm2 sladd är de nästan mer utrymme än pengar som styr då det var precis min 30mm2 gick in, lättare hade varit ett extrabatteri i skuffen om det kan ersätta en tjockare sladd? Ska även leka runder med multimetern och kontrollera alla ström/jordkällor!

När det sen kommer till att byta ut baselementet till mindre, vad är då att rekommendera? Två mindre sa någon, är det då inte bättre o lägga pengar på ett rejält istället för två billiga, eller kan de kvitta om man bara ska spela hårdrock o få massa tryck? Pris får ligga på runt 1500 för ett/två löst element.

Vad kan möta upp de "klena" framsystemet bäst i främst rockmusik även sen när ett steg är införskaffat?
Senast redigerat av Haakanzon (21 januari 2010)

6 851 Inlägg
21 januari 2010
Skulle nog även säga att de Infinity är inga midbaskungar och särskilt inte 5.25". Men som flertalet andra skriver, koppla på ett steg så kommer det bli lite skillnad.
Har du basen i sluten eller portad låda?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 januari 2010
En 15" bas bör du möta med 2 par 6,5" middar.. minst..
Att försöka få till något som påminner om midbas skulle jag som sagts tidigare banta ner till MAX 10" bas.
Men det är ändå fel väg att gå.. lite därför det kallas subwoofer.
Rätta vägen att gå är att först få framsystemet att lira rätt och sen fylla på med botten från subben.
Basen ska inte spela mid..
Och i och med det så har du nu 15" som kommer vara omöjligt att matcha med ett par 5,25" middar.
Så det kommer bli anka lite hur du än gör, ett steg kommer hjälpa lite men det kommer fortfarande saknas en massa i registret.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Äppelodlare
305 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Basen sitter i en sluten låda som är gjord efter mds ritningar.
Framhögtalarna kommer sitta kvar och ett steg ska beställas så den saken är väl säker nu, basen lär också bytas men jag skulle behöva råd om vilken som hade passat så bra som möjligt, tips på enkel/dubbla, storlek och modell?
Har endast erfarenhet av mds tolvor, kicker tolvor/tior i 1000-1500kr klassen och det har enligt mitt tycke låtet hyffsat men det finns kanske annat som hade passat bättre för min del.

Är inget värstingljud jag är ute efter utan göra de bästa av situationen för att få lite bättre midbas och inte allt för dyrt.

7 Inlägg
21 januari 2010
åk till din lokala handlare å be att få prova några lådor i bilen ihop med ditt steg för å lättast hitta det ljud du söker, att enbart gå på andras rekomendationer på ett forum e farligt * anser jag iaf* om du kör vilse å åker förbi mina trakter *västmanland, köping/västerås* så har ja en hel driva med olika basar i lådor du kan få prova dig igenom
Senast redigerat av mrmix (21 januari 2010)

www.bilstereohornan.se
BilstereoHörnan, västmanlands äldsta bilstereoföretag.

Äppelodlare
305 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Ja det är väl det bästa att göra på det viset, ska heller itne endast gå på andras tycke o tänk men tänkte mest höra från andra vad de rekommenderar och har haft bra erfarenhet av smile

Ska mäta lite ikväll o se vad den laddar och om där är eventuella spänningsfall någonstans.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 januari 2010
http://www.garaget.org/Stickan

Han bor i simrishamn o har nog några tips o kanske även några basar du kan testa.
En enkel sak du kan göra är ju att ha en schysst 8" framme i bilen i liten sluten låda som funkar som mellanbas/mid o sen delar du 15" i skuffen djupare å låter den bara sköta djupbasen, dock får du ju köpa ett steg till då iofs, men jag tyckte mitt lät mkt trevligt när ja hade en 8" under handskfaket i saaben så det är ett tip iaf.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Äppelodlare
305 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Tanken har slått mig också, är väl inte mer än ca 15 liter det behövs för en 8a, är inne på dls så kanske en DLS W308B och ett CA31 steg för framsystem+8an hade funkat då?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 januari 2010
Haakanzon skrev:
Tanken har slått mig också, är väl inte mer än ca 15 liter det behövs för en 8a, är inne på dls så kanske en DLS W308B och ett CA31 steg för framsystem+8an hade funkat då?

Vet inget om dls basen  inte hört den eller så men en vanlig 8" brukar inte behöva mer än 10-15L så där har du rätt, ska den inte gå så djupt kan lådan va ännu lite mindre.
Jag hade en färdig låda på 11L o testade med fram i saaben. RE´s 8" gick djupt som fasen i den medans Hertz ES200 lät mer åt mid-hållet men ändå hyfsad botten. har hört folk som kört med RE-basen i 7L lådan fram i bilen o det har funkat bra.

3-kanalsteget hade nog funkat bra till dina grejer. ochdå kan du ha en bas med dubbla 4ohms spolar med om du vill ha mer effekt till 8" basen. kolla på ReX 8D4 den nya serien. den låter gott den o kostar inte så mkt mer än DLS W308B.

Team-leader för Team1

Äppelodlare
305 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Har precis mett lite vad generatorn laddar: 13,3 vid tomgång 13,4 vid förhöjd tomgång. Med motor avstängd minns jag inte riktigt mer än att de va några tiondelar mer vid steget än direkt vid batteriet.

Testade spela med ett par 10" GAS i sluten låda, bättre tryck än 15"arn i de flesta registerna och hängde med klockrent, dock klarar dom inte djupbas som den store men men tror att en REX 8a hade gjort fint där fram, kolla runt på videor med denne lilla sak och verkade spela på bra! smile

Enligt blekingebilradios rekommendationer 8,5-10L sluten vilket ska funka o klämma ner under handskfacket.

Basen kommer bytas i vilket fall, dock börjar jag med framsystemet så det får ett rättvist ljud med steg+midbas, basen blir bytt när ekonomin tillåter det.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 januari 2010
Ska man inte riva korvkiosken tyckte jag det räckte gott med en sån 8" framme, då hade jag bara 3,5" koaxer uppe på brädan o lät 8" spela från 40hz upp till 120-150hz o dem på brädan därifrån o uppåt.
Har testat re-basen med 600w o det funka bra sålänge man inte spelade för mkt djupbas i långa stunder på full effekt, men annars funka den mkt bra, men som sagt mindre låda än dem 11L jag hade den i hade nog vatt bra om man sökte mer punch i basen.

Team-leader för Team1

Äppelodlare
305 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Låter bra om den klara fylla opp ända till 120-150hz, 15"arn kan ju gå upp till 40-50hz sen låta 8an gå därifrån till 120hz nånting och därefter möta med kitet. Ska ta lite mått imorgon på vad för möjligheter där är, även kolla val av steg (bl.a för att ca31 endast hade subsonic på 25hz vilket är lite lågt)

21 761 Inlägg
21 januari 2010
Haakanzon skrev:
Har precis mett lite vad generatorn laddar: 13,3 vid tomgång 13,4 vid förhöjd tomgång.

Spelade du musik på hög volym då, eller hade du stereon avstängd?

Äppelodlare
305 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Stereo av, Fläktar av, Ljus av

6 851 Inlägg
21 januari 2010
Haakanzon skrev:
Stereo av, Fläktar av, Ljus av

Då har du probem med laddningen. Detta är väldigt dåligt enligt mej. Bör ligga runt 14V eller mera..

Sök