1835
Sök

Kört in i en framförvarande bil vem är vållande?

13 Inlägg
21 januari 2010
#21
Ett förslag. ni e ju kompisar och igentligen är det båda som har gjort fel. ta det på ditt f-bolag och dela självrisken mellan er två.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 januari 2010
#22
kolvas skrev:
varför stannade hon då?

skulle kanske sopa av bilen tongue

2slow

987 Inlägg
21 januari 2010
#23
Är väl bara till att hålla nog avstånd, och ser man inte att bilen framför stannar in så kanske man ska köpa sig ett par glasögon också. =]

i like it load

Olika
907 Inlägg
21 januari 2010
#24
Jobbigt fenomen det där när inte framförvarande fordon håller tillräckligt avstånd...

Är allt mera förekommande i trafiken idag tycker jag, har folk så förbannat bråttom eller saknar de bara respekt och förstånd?

På vintern ÄR det halt, då ÄR bromssträckan längre.

Mvh
Fredrik

820 Inlägg
21 januari 2010
#25
Varför ska alltid någon pekas ut som skyldig? Kan inte en olycka vara just en olycka? Förövrigt så tycker jag som någon annan sa att ni borde dela 50/50 eftersom bägge två gjort lite fel!

Om man säger

12 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#26
kolvas skrev:
varför stannade hon då?

haha för att hennes hund började spy tongue


men fortfarande om ni har läst hela tråden så frågar jag inte om jag är dum i huvudet och korkad, har för kort avstånd, bla bla bla bla jag frågar helt enkelt efter om jag har hört rätt ang om man har snö på baklyktorna och är med om en olycka pga detta om man är ansvarigt för detta då...


och ja jag vet att jag hade för kort avstånd men normalt sett så förväntar man sig inte att någon ska tvärnita 10 m efter en korsning direkt efter att man har fått bilen i rullning i max 20 km/h.

Med.lem
3 759 Inlägg
21 januari 2010
#27
Aiina skrev:
kolvas skrev:
varför stannade hon då?

haha för att hennes hund började spy tongue


men fortfarande om ni har läst hela tråden så frågar jag inte om jag är dum i huvudet och korkad, har för kort avstånd, bla bla bla bla jag frågar helt enkelt efter om jag har hört rätt ang om man har snö på baklyktorna och är med om en olycka pga detta om man är ansvarigt för detta då...


och ja jag vet att jag hade för kort avstånd men normalt sett så förväntar man sig inte att någon ska tvärnita 10 m efter en korsning direkt efter att man har fått bilen i rullning i max 20 km/h.

I nästan alla fall är det den som KÖR IN I DEN FRAMFÖRVARANDE BILENS fel.

Man ska ha så pass bra koll att man ser om en bil saktar in även om den inte singalerar det.

Men som sagt, olyckor sker. Jag har kört in i saker (dock inga bilar) pga av dålig uppmärksamhet, så jag försöker inte hacka på dig. Men det blir du som får ta detta, OM ni nu inte gör som vi tipsat, Dela på självrisken!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

12 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#28
Mr_EmCom skrev:
Aiina skrev:
kolvas skrev:
varför stannade hon då?

haha för att hennes hund började spy tongue


men fortfarande om ni har läst hela tråden så frågar jag inte om jag är dum i huvudet och korkad, har för kort avstånd, bla bla bla bla jag frågar helt enkelt efter om jag har hört rätt ang om man har snö på baklyktorna och är med om en olycka pga detta om man är ansvarigt för detta då...


och ja jag vet att jag hade för kort avstånd men normalt sett så förväntar man sig inte att någon ska tvärnita 10 m efter en korsning direkt efter att man har fått bilen i rullning i max 20 km/h.

I nästan alla fall är det den som KÖR IN I DEN FRAMFÖRVARANDE BILENS fel.

Man ska ha så pass bra koll att man ser om en bil saktar in även om den inte singalerar det.

Men som sagt, olyckor sker. Jag har kört in i saker (dock inga bilar) pga av dålig uppmärksamhet, så jag försöker inte hacka på dig. Men det blir du som får ta detta, OM ni nu inte gör som vi tipsat, Dela på självrisken!

hehe det var just det, som du sa, "i nästan alla fall" och det var just det jag ville veta om detta var ett sådant fall. Jag har aldrig påstått att jag inte gjort fel, för det vet jag att jag har gjort. men hör man ett rykte från någon så vill man gärna kolla det med fler människor som förhoppningsvis har mer koll på detta än personen som informerade mig om denna sak.. tongue ( man ska nämligen inte alltid tro på sin partner och ännu mindre om denne inte ens har körkort själv tongue )

1 335 Inlägg
21 januari 2010
#29
Alltid den bakoms fel, 3sekunders regel, hört talas om det? tongue

Med.lem
3 759 Inlägg
21 januari 2010
#30
Aiina skrev:
Mr_EmCom skrev:
Aiina skrev:

haha för att hennes hund började spy tongue


men fortfarande om ni har läst hela tråden så frågar jag inte om jag är dum i huvudet och korkad, har för kort avstånd, bla bla bla bla jag frågar helt enkelt efter om jag har hört rätt ang om man har snö på baklyktorna och är med om en olycka pga detta om man är ansvarigt för detta då...


och ja jag vet att jag hade för kort avstånd men normalt sett så förväntar man sig inte att någon ska tvärnita 10 m efter en korsning direkt efter att man har fått bilen i rullning i max 20 km/h.

I nästan alla fall är det den som KÖR IN I DEN FRAMFÖRVARANDE BILENS fel.

Man ska ha så pass bra koll att man ser om en bil saktar in även om den inte singalerar det.

Men som sagt, olyckor sker. Jag har kört in i saker (dock inga bilar) pga av dålig uppmärksamhet, så jag försöker inte hacka på dig. Men det blir du som får ta detta, OM ni nu inte gör som vi tipsat, Dela på självrisken!

hehe det var just det, som du sa, "i nästan alla fall" och det var just det jag ville veta om detta var ett sådant fall. Jag har aldrig påstått att jag inte gjort fel, för det vet jag att jag har gjort. men hör man ett rykte från någon så vill man gärna kolla det med fler människor som förhoppningsvis har mer koll på detta än personen som informerade mig om denna sak.. tongue ( man ska nämligen inte alltid tro på sin partner och ännu mindre om denne inte ens har körkort själv tongue )

Om en halvblind hög och full gammal gubbe tror att han ser en elefant mitt i vägen och tvärbromsar och du kör in i han så klarar du dig förmodligen.. Det är dom fallen...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
22 januari 2010
#31
Alfzone skrev:
Säg att jag ska åka 20 mil, ska jag då stanna va 5:e och sopa bort snön som fastnat bak på bilen?

Helt klart ditt fel för att du inte höll tillräckligt avstånd.

så det är inte ditt problem att din bil inte syns, men det är mitt problem att jag inte ser din bil eftersom du känner inte för att se till att bilen syns?

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
22 januari 2010
#32
Mr_EmCom skrev:
Aiina skrev:
Mr_EmCom skrev:

I nästan alla fall är det den som KÖR IN I DEN FRAMFÖRVARANDE BILENS fel.

Man ska ha så pass bra koll att man ser om en bil saktar in även om den inte singalerar det.

Men som sagt, olyckor sker. Jag har kört in i saker (dock inga bilar) pga av dålig uppmärksamhet, så jag försöker inte hacka på dig. Men det blir du som får ta detta, OM ni nu inte gör som vi tipsat, Dela på självrisken!

hehe det var just det, som du sa, "i nästan alla fall" och det var just det jag ville veta om detta var ett sådant fall. Jag har aldrig påstått att jag inte gjort fel, för det vet jag att jag har gjort. men hör man ett rykte från någon så vill man gärna kolla det med fler människor som förhoppningsvis har mer koll på detta än personen som informerade mig om denna sak.. tongue ( man ska nämligen inte alltid tro på sin partner och ännu mindre om denne inte ens har körkort själv tongue )

Om en halvblind hög och full gammal gubbe tror att han ser en elefant mitt i vägen och tvärbromsar och du kör in i han så klarar du dig förmodligen.. Det är dom fallen...

du gav mig nästan ett hjärtattack med din inlägg

halvblind hög och full gammal gubbe,, hahahahah

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
22 januari 2010
#33
Residence skrev:
du kommer åka på det.
polisen kanske tycker att det är bilen framför som gjort fel men försäkringsbolaget kommer se till att du åker på det så det ilar om det.

vad är problemet?
du körde in i en annan bil oavsett tvärnit eller ej... du kommer åka på det.

ingen sympati från mig iaf.

Sen tycker jag att det var rätt puckat att åka så pass nära så att du inte klarar av att bromsa för framvarande bil.

Jag vet att du kommer åka på det.

Tror på exakt samma teori

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

4 001 Inlägg
22 januari 2010
#34
sebbanboy14 skrev:
Residence skrev:
du kommer åka på det.
polisen kanske tycker att det är bilen framför som gjort fel men försäkringsbolaget kommer se till att du åker på det så det ilar om det.

vad är problemet?
du körde in i en annan bil oavsett tvärnit eller ej... du kommer åka på det.

ingen sympati från mig iaf.

Sen tycker jag att det var rätt puckat att åka så pass nära så att du inte klarar av att bromsa för framvarande bil.

Jag vet att du kommer åka på det.

Tror på exakt samma teori

jag är faktiskt inte helt säker på det, vet själv om några fall där folk stannat mitt i, eller precis efter ett rödljus och blivit påkörda där det blivit delad skuld hos försäkringsbolaget, då har dom iofs. haft samma försäkringsbolag och det är ju klart att dom hellre får in 2 självrisker än bara en.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 januari 2010
#35
Aiina skrev:
jag undrade rent allmänt och vi körde i typ 10 km/h på is underlag etc etc
o

Aiina skrev:
och ja jag vet att jag hade för kort avstånd men normalt sett så förväntar man sig inte att någon ska tvärnita 10 m efter en korsning direkt efter att man har fått bilen i rullning i max 20 km/h.

nu få du bestämma dig  gick det 10 eller 20 km i timmen
oavsätt så är det försäkringsbolaget som avgör å det kan spekulerar hur mycket som helst här utan att det är rätt
men själv tycker jag att du har gjort mest fel av er å att det är du som ska åka på det
Senast redigerat av turboforssen (22 januari 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sir
291 Inlägg
22 januari 2010
#36
Alltså, båda har gjort fel. Man är skyldig att hålla avstånd så man hinner stanna. Man är även skyldig att synas som till exempel lampor och regskyltar. Man är även skyldig att sopa av snön på bilen så den inte sprider snörök och is efter vägarna som kan skada och ställa till det. Sen finns de tyvärr många slappa yrkesförare som skiter i det.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 januari 2010
#37
Dale skrev:
Alltså, båda har gjort fel. Man är skyldig att hålla avstånd så man hinner stanna. Man är även skyldig att synas som till exempel lampor och regskyltar. Man är även skyldig att sopa av snön på bilen så den inte sprider snörök och is efter vägarna som kan skada och ställa till det. Sen finns de tyvärr många slappa yrkesförare som skiter i det.

inte bara yrkesförare som skiter i att sopa av snön på bilen .
Har sett riktiga skräck exempel som folk som har typ 2 dm snö på taket om inte mer och folk som bara har sopat av lite på framrutan för att se framåt , men inte något på sidorna elr bak yikes

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Muttley
22 januari 2010
#38
Dale skrev:
Alltså, båda har gjort fel. Man är skyldig att hålla avstånd så man hinner stanna. Man är även skyldig att synas som till exempel lampor och regskyltar. Man är även skyldig att sopa av snön på bilen så den inte sprider snörök och is efter vägarna som kan skada och ställa till det. Sen finns de tyvärr många slappa yrkesförare som skiter i det.

tycker rätt många yrkesförare här i skåne sköter sig exemplariskt med att hålla bilarna rena från snö, speciellt taxi.

De är ju de privata förarna som skiter i de till 95%.
Så varför hoppa du på yrkesförarna nu??

FYM racing.
122 Inlägg
23 januari 2010
#39
Om du nu "bara" var 10km/h du körde  kan de ju inte blivit så stora märken på henes bil lr?

FYM racing.

7 274 Inlägg
23 januari 2010
#40
Om du körde på en gubbe i vita kläder hade du också skyllt på att du inte såg hans bakljus?



Sök