3575
Sök

Hur lossar man radion?

5 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Hej allihop!

Jag har nyligen skaffat mig en mazda 323f från -97. Allt fungerar finfint, utom radion- det är en Philips kasettspelare, som jag inte kan komma in på eftersom den förra ägaren har slarvat bort anti-stöld koden.

Jag tänkte därför plocka bort hela spelaren och sätta in något nyare. Men hur gör man då detta?
Radion ska helt klart gå att lossa eftersom jag kan rubba den i sidled med diverse tillhyggen. Det finns inga synliga skruvar, däremot finns fyra små, små hål, två stycken på varje sida. Jag tänkte att det kanske bara var att sticka in något i de hålen och trycka, så jag provade att böja till två stycken lite tjockare gem, men det gick fortfarande inte att knuffa ut radion.

Är det någon som har några tips på hur jag kan få loss radion? Kan tilläggas att jag inte har fått några specialverktyg för den här stereon, och att inte heller förre ägaren har dessa.
Senast redigerat av meshmish (21 januari 2010)

100 Inlägg
21 januari 2010
Lättast e att åka till bilradiohandlare och visa upp för dem vilken stereo du har , så kan de nog hjälpa dig , annars så är nog din ide inte dum men du behöver nog något som e lite kraftigare samt att man brukar behöva trycka in dem ganska så långt .

446 Inlägg
21 januari 2010
du behöver två demonteringsverktyg. ser ut som byglar, dom stoppar du i hålen och drar ut radion.

ibland när krokarna vart på vift har jag klippt till fyra bitar svetstråd (H44) och tryckt in i hålen, sen kommer den som "en döer en häst" tongue

268 Inlägg
21 januari 2010
ta en ganska lång (8cm kanske) plintmejsel som passar precis i hålet och tryck in i ena hålet påena sidan, sen drar du ut stereon så långt du kan på den sidan, stoppar in mejseln i det andra hålet på samma sida och drar ut, då ska den lossna på den sidan, gör sedan likadant på andra sidan så har du ute den smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

5 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Tack till er som svarat!
Jag gjorde som så att jag samlade ihop allt långt och smalt jag hade i huset, och gick ut och satte mig i bilen, fast besluten att radiohelvetet skulle ut.
Pillade runt lite med gem, hårnålar och ståltråd, tills jag för varje hål tyckte mig höra ett litet ljud. Gjorde detta på samtliga hål, och när jag gjort det i alla fyra bara gled stereon ut när jag drog smile

Så, problemet är löst, stereon är ute, och  nu återstår bara att montera in något nytt och fint. smile
Senast redigerat av meshmish (23 januari 2010)

4 005 Inlägg
23 januari 2010
meshmish skrev:
Tack till er som svarat!
Jag gjorde som så att jag samlade ihop allt långt och smalt jag hade i huset, och gick ut och satte mig i bilen, fast besluten att radiohelvetet skulle ut.
Pillade runt lite med gem, hårnålar och ståltråd, tills jag för varje hål tyckte mig höra ett litet ljud. Gjorde detta på samtliga hål, och när jag gjort det i alla fyra bara gled stereon ut när jag drog smile

Så, problemet är löst, stereon är ute, och  nu återstår bara att montera in något nytt och fint. smile

Trevligt. smile

Om man inte behöver ~220 kr så kan man köpa ett bilstereotjuvkit med byglar på kjellocompany till nästan alla stereos.

Sök