3294
Sök

Använda Iphone som Navigator, vad kostar det?

1 174 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Hejsan.
Har en gammal Navigator liggandes som man använder ca 5 ggr per år. Problemet med den är att kartorna stämmer inte för 5 öre och har ingen lust att köpa nya kartor till den heller.

Så nu har jag sett i "appstore" att man kan tjacka ett smutt program till min Iphone så jag kan få en navigator till den. (navigon/tomtom)

Min fråga är nu vad kostar det att bruka detta? Kommer det vara gratis att ha den igång precis som en vanlig navigator eller kostar det per MB jag brukar? (att det går på teleräkninen)

Ska väl sägas att jag bara har imini (100mb fri surf) Så om det kommer dras på teleräkningen så är det inte värt

hoppas jag har förklarat mig bra.

Edit: Ni som har detta får gärna skriva lite kort hur ni tycker det fungerar
Senast redigerat av Akka (22 januari 2010)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
22 januari 2010
Eftersom att den alltid hämtar/skickar information när den gör något; t.ex använder navigatorn för att hämta skicka information, så kostar det. Har du iMini så kostar det inom Sveriges gränser MAX 9kr/dygn, hur mycket data som skickas/tas emot. Utomlands är det dock dyrare.

Jag tycker att det funkar bra. Men jag tycker dessutom att den inbyggda navigatorn fungerar utan problem, även om den inte går att jämföra med en riktig "dyr" GPS.

1 174 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Det är iof sant. Men den "inbyggda" fungerar väl så att den kopplar upp sig på nätet å drar hem information. Navigons egna ha rman ju redan laddat ner å betalat för?

(har troligen fel men så går mina funderingar iaf)

Edit: Läste nu att TOMTOM har tjänsten för Ipod tuch och då köper man bara till en hållare så får du GPS mottagare. då kan det omöjligt kosta något extra. man tycker ju då att det borde vara desamma för en iphone?
Senast redigerat av Akka (22 januari 2010)

38 Inlägg
22 januari 2010
iPod Touch har väl inte tillgång att koppla upp utan WLAN ifall jag minns rätt, så det borde isf. innebära att den använder sig av kartorna i programmet man installerar och sedan kanske man då och då bör uppgradera kartorna för att få en korrekt kartläsare.

Däremot med iPhone så kanske det kan vara likadant, eller så behöver den (iom. att den kan koppla upp sig via sin 3G teknik) internet för att kunna navigera. Och då tror jag inte att de är det bästa i ditt fall då du enbart har 100 mb/mån i din imini. De skulle nog passa bättre om du hade haft fri surf uppåt 10 gb som vissa operatörer erbjuder då jag antar att du använder iPhonen dagligen och surfar en del på den?

Och sedan tänker jag, jag har oxå en GPS, en Navigon av förra årets modell typ. Och den kopplar man bara in i datorn för att uppdatera. Är de inte så med din också?

Lycka till!

"BMW, probably the best car maker in the world.."

1 174 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Yes, som du säger så använder jag min mobil dagligen å surfar med (klarar mig precis med 100mb)

Å min gammla GPS den är ca 7 år gammal från packard bell. å den går ej att uppdatera utan att köpa nya kartor för ca 1000kr

Jg får nog nästan ringa upp navigon å höra med dom.

Mensa -09
132 Inlägg
22 januari 2010
Hej,
jag har navigons program i min iphone.
Allt är nerladdat och den kopplar inte upp sig för att kunna navigera.

Alltså du betalar för programmet och laddar hem det sen kostar det ingenting att använda programmet.

funkar riktigt bra!

Röda bilar är SNABBAST!

1 874 Inlägg
22 januari 2010
pale skrev:
Hej,
jag har navigons program i min iphone.
Allt är nerladdat och den kopplar inte upp sig för att kunna navigera.

Alltså du betalar för programmet och laddar hem det sen kostar det ingenting att använda programmet.

funkar riktigt bra!

Kör du 3Gs?

Nu är jag inte helt hundra, men jag uttalar mig ändå;
Vad jag vet så finns ingen mjukvara där man kan ladda ner kartor i förväg till iPhone. Detta var dock ett tag sedan jag kollade upp, så det kan ju ha skett någon förändring. Alltså behöver ju APP:en - även om den inte använder telefonnätet för att hämta kartorna - registrera din position. Och vanliga 3G har hur som haver inte någon GPS-sändare som kan ta emot/skicka signaler via sattelit på det sättet, utan det är av just den anledningen som den skickar via telefonmasterna för att mäta avstånd.

Hur det funkar med övriga APPAR, i 3Gs o.s.v är jag inte helt hundra på, som sagt.

73 Inlägg
22 januari 2010
Till iphone finns både Navigon och Tomtoms kartor att köpa via appstore för ca 600:- och det funkar precis som vilken vanlig gps som helst och de har turn by turn navigation, varnar för kameror och sånt.
Iphone 3g och 3gs har ju inbyggd gps så till dom slipper man ha en separat mottagare.

Mensa -09
132 Inlägg
22 januari 2010
Hexenhammer: jag har vanliga 3g.
ledsen att säga det men det har nog hänt en del sen du undersökte saken.
Alla kartor laddas hem så det krävs ingen uppkoppling mot internet för att att kunna navigera.
Kostar gratis förutom programmet som man måste köpa (eller hmmm.. ladda hem)....

Röda bilar är SNABBAST!

1 174 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
pale skrev:
Alla kartor laddas hem så det krävs ingen uppkoppling mot internet för att att kunna navigera.
Kostar gratis förutom programmet som man måste köpa (eller hmmm.. ladda hem)....

Stort tack.. Blir att ladda ner detta så fort lönen rullar in. Läst att det kan behövas en gps förstärkare ibland. å den går på ca 1000kr.

Kommer ändå vara billigare än att köpa en helt ny navi (plus att mobilen har jag alltid med mig)

1 174 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Nu har jag laddat ner denna från Itunes. Det är lätt värt dom där 690:- , Den har samma funktioner som min andra gps (och lite till). den är mer exakt än min andra gps och nya kartor.

Så om ni har en iphone, köp den!

719 Inlägg
26 januari 2010
Akka skrev:
Nu har jag laddat ner denna från Itunes. Det är lätt värt dom där 690:- , Den har samma funktioner som min andra gps (och lite till). den är mer exakt än min andra gps och nya kartor.

Vad heter programmet? eller appen

Rally Knatte
179 Inlägg
26 januari 2010
Vitamin skrev:
Akka skrev:

Vad heter programmet? eller appen

Navigon Europe tror jag det är. Jag köpte det för ett tag sen och det är skit bra. Enda gången som Navigon laddar ner något från nätet är när den ska hitta din position. Vill man inte att den ska ladda ner något alls så kan man stänga av den funktionen men då tar det lite längre tid för Iphonen att hitta just din position.

Mvh
Axan

-Axan-

Rally Knatte
179 Inlägg
26 januari 2010
Akka skrev:
pale skrev:

Stort tack.. Blir att ladda ner detta så fort lönen rullar in. Läst att det kan behövas en gps förstärkare ibland. å den går på ca 1000kr.

Kommer ändå vara billigare än att köpa en helt ny navi (plus att mobilen har jag alltid med mig)

Tomtom har en hållare med inbyggda högtalare samt gps-förstärkare etc om man nu vill ha det. Jag har kört med en vanlig hållare hela tiden och jag har kanske tappat signalen max 1 gång.

Mvh
Axan

-Axan-

463 Inlägg
26 januari 2010
Hexenhammer skrev:
Och vanliga 3G har hur som haver inte någon GPS-sändare som kan ta emot/skicka signaler via sattelit på det sättet, utan det är av just den anledningen som den skickar via telefonmasterna för att mäta avstånd.

iPhone 3G och 3GS använder sig av en teknik som kallas A-GPS, det innebär att den tar hjälp av telenätet för positionering, eftersom GPSen tar en stund på sig för att få fixpunkt från flera sateliter. Båda modellerna har integrerat GPS-chip för mottagning av riktiga GPS-signaler. Sändare behövs inte eftersom man tar emot signaler från så många sateliter man kan se.

TomToms bilhållare ger snabbare fix och har en bättre högtalare för talade anvisningar, den är bara nödvändig för riktig GPS-navigering med iPhone G1 (ej 3G/3GS) och för iPod touch. Jag har hållaren till min iPhone 3G och tycker det blir lite bättre precision, men framför allt får den laddning och koppling till bilstereon den vägen.

4 005 Inlägg
26 januari 2010
Jag har både tomtomt och navigons program. Fungerar riktigt bra men jag har inte riktigt bestämt mig än för vilken som är bäst.

Hållare? Ja, tomtoms hållare är riktigt bra. Den har en inbyggt gpsmottagare som man får ansluta till via bluetooth.

Jag köpte en liten hållare från shanghai med fm-sändare, usbuttag och laddare. Jag var lite skeptisk men den håller samma kvalitet som belkins fm-sändare/laddare och kostar 1/10 av priset. smile
Riktigt imponerande faktiskt.

http://www.tradera.com/Bilhallare-inbyg … _105980152

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 januari 2010
Akka skrev:

eller också vägrar man apple och kör android istället  wink

finns samma sorts navigationsapps till dem, men som sagt har man redan en telefon av den ena eller andra typen så är en riktig navi app helt klart värt pengarna
Senast redigerat av TS_quattro (26 januari 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 874 Inlägg
27 januari 2010
habomaster skrev:
Hexenhammer skrev:
Och vanliga 3G har hur som haver inte någon GPS-sändare som kan ta emot/skicka signaler via sattelit på det sättet, utan det är av just den anledningen som den skickar via telefonmasterna för att mäta avstånd.

iPhone 3G och 3GS använder sig av en teknik som kallas A-GPS, det innebär att den tar hjälp av telenätet för positionering, eftersom GPSen tar en stund på sig för att få fixpunkt från flera sateliter. Båda modellerna har integrerat GPS-chip för mottagning av riktiga GPS-signaler. Sändare behövs inte eftersom man tar emot signaler från så många sateliter man kan se.

TomToms bilhållare ger snabbare fix och har en bättre högtalare för talade anvisningar, den är bara nödvändig för riktig GPS-navigering med iPhone G1 (ej 3G/3GS) och för iPod touch. Jag har hållaren till min iPhone 3G och tycker det blir lite bättre precision, men framför allt får den laddning och koppling till bilstereon den vägen.

Vad nice, då kanske man skulle slå till på en GPS-app då! big_smile

463 Inlägg
27 januari 2010
Hexenhammer skrev:

Japp, jag körde lite navigering med min 3G innan den dog.. Funkar precis lika bra som en standalone, den klarar dessutom att styra ipod  så man får lite musik smile

Nu får det bli en 3GS för min del.. Ska bara lista ut vilket abonnemang som är bäst för mig cool

1 874 Inlägg
27 januari 2010
habomaster skrev:
Hexenhammer skrev:

Japp, jag körde lite navigering med min 3G innan den dog.. Funkar precis lika bra som en standalone, den klarar dessutom att styra ipod  så man får lite musik smile

Nu får det bli en 3GS för min del.. Ska bara lista ut vilket abonnemang som är bäst för mig cool

Nice nice. Tänkte själv köpa en 3Gs om några månader när min bindningstid har gått ut på 3G:n. Har haft min "vanliga" 3G sen den släpptes i Sverige. Och nu börjar hörlursjacket att glappa så förbannat. Lagom kul att knappt kunna lyssna på musik för att jacket är värdelöst.

Sök