3439
Sök

Söker info om Laserstörare.

16 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Jag hittade en laserstörare monterad på min Saab 9-3 Viggen fram i grillen med en dold switch inne i kupén.

Jag vet inte om dom verkligen fungerar eller ej så tänkte höra här lite ifall det finns ngn som har mer erfarenhet om dem.

Känner att det nog är bäst att plocka väck den för har hört att det kostar mer än vad det smakar om man åker dit! Någon som vet vad det blir för följder och böter om man blir stoppad för det?

Mvh
Senast redigerat av FISKARN (22 januari 2010)

1 335 Inlägg
22 januari 2010
4000-4300kr har jag för mig det stod i tidningen för en som blivit påkommen med laserstörare...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 januari 2010
LAGEN OM FÖRBUD MOT VISSA RADAR- OCH LASERINSTRUMENT
RUBRICERING M.M     PÅFÖLJD
Otillåtet innehav av radarvarnare     2000 kr
Otillåtet innehav av laservarnare     2000 kr
Otillåtet innehav av laserstörare             2000 kr

http://www.trafikjuristen.se/boter/akla … dradar.htm

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 926 Inlägg
22 januari 2010
Men å andra sidan betalar jag hellre 4 lax än att bli av med körkortet

8 883 Inlägg
22 januari 2010
FISKARN skrev:
Jag hittade en laserstörare monterad på min Saab 9-3 Viggen fram i grillen med en dold switch inne i kupén.

Jag vet inte om dom verkligen fungerar eller ej så tänkte höra här lite ifall det finns ngn som har mer erfarenhet om dem.

Känner att det nog är bäst att plocka väck den för har hört att det kostar mer än vad det smakar om man åker dit! Någon som vet vad det blir för följder och böter om man blir stoppad för det?

Mvh

För att inte få tråden låst så redigera rubriken enligt anvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Fotograf på tierpidag.se

Bingolotto elller !
79 Inlägg
22 januari 2010
Ääh, kör bara....
Det är inte olagligt att ha nånting på bilen som du inte känner till... Så skaffa Alzheimers så fort du kan och glöm vart den satt..
Kör du för fort så kan den vara på, men annars är det onödigt för dioderna har ju en begränsad livslängd i dom så effekten minskar efterhand...

Så stäng av den när du inte behöver den. Ser du en polis så bromsa till hyfsat laglig fart och stäng av den genast så dom kan få ett mätvärde och slipper bli misstänksamma..
Radera denna tråden också, så kan polisen inte bevisa att du visste att du hade nån störare på bilen om dom skulle läsa här wink

Annars är kameror med inbyggd "Ir belysning" inte olagligt att montera fram på sin bil... Kan en sån störa lasern "på lagligt vis" tro ??? jag gillar att filma när jag är ute och kör och råkar den vara på och störa är det ju inte mitt fel enligt lagens långa bok...

Har läst att vissa extraljus skickar ut en viss våglängd strålning som även kan störa ut polisens laser...
Men vem kör med extraljus på dan ?

Jag hade tänkt starta en tråd om just laserstörare för jag vill veta mer om dessa saker och hur man INTE ska göra big_smile men nu lånar jag denna då...
Fyll gärna på här nu med vettiga fakta..

16 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Tackar för all info man fått här! smile

Jag betalar hellre en bot på 2-4k än att bli av med kortet men ska nog kanske ändå ta väck skiten ändå.

Visst jag brukar köra ganska fort ibland(annars hade jag inte haft denna bilen) men det gör jag på ställen jag känner till, och jag har hittills lyckats klara mig undan rätt bra. Men den hade vart bra när jag kör upp till skolan på Åland som är 65mil enkel väg, men den syns relativt mkt(skymtas under mittribban på grillen) och jag funderar på att näta grillen så det blir nog att jag plockar väck den när hon kmr ut ur vintervilan!

Mvh Anders

1 697 Inlägg
22 januari 2010
Om du kör utomlands, räcker med Finland, så ska du verkligen passa dig med den typen av utrustning. I t.ex. Finland får man inte ens ha kameravarnare.

En på farsans jobb tror jag åkte på 14000:- i böter för att ha åkt med GPS med kameravarnare i Frankrike. Dessutom tog dem GPS:en i beslag.

Inte värt det om du frågar mig i varje fall.

4 005 Inlägg
25 januari 2010
Juvakka skrev:
Om du kör utomlands, räcker med Finland, så ska du verkligen passa dig med den typen av utrustning. I t.ex. Finland får man inte ens ha kameravarnare.

En på farsans jobb tror jag åkte på 14000:- i böter för att ha åkt med GPS med kameravarnare i Frankrike. Dessutom tog dem GPS:en i beslag.

Yeah right....

I en av de andra laserstörarefrågan så kom tråden fram till att det var billigare med böter mot laserstörare än fortkörning, däremot blir det lite tråkigt om man får båda...

Om du har olaglig utrustning monterad på bilen så är det du själv som som framför bilen får böter.

1 697 Inlägg
25 januari 2010
linuslinje skrev:
Juvakka skrev:

Yeah right....

I en av de andra laserstörarefrågan så kom tråden fram till att det var billigare med böter mot laserstörare än fortkörning, däremot blir det lite tråkigt om man får båda...

Om du har olaglig utrustning monterad på bilen så är det du själv som som framför bilen får böter.

Vad e det du inte tror på?

4 001 Inlägg
25 januari 2010
Juvakka skrev:
linuslinje skrev:
Juvakka skrev:

Yeah right....

men mer eller mindre varje navigator har ju kameravarnare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 005 Inlägg
25 januari 2010
Juvakka skrev:
linuslinje skrev:
Juvakka skrev:

Yeah right....

Ditt påstående. Det vore en sak om du själv hade råkat ut för det, eller kan hänvisa till någon enkel o fin bötesmall från det landet.
Men ngn lirare som jobbar på din pappas jobb och drar en historia på fikarasten? Nja, inte så trovärdigt.

No personal offence.
Senast redigerat av linuslinje (25 januari 2010)

1 697 Inlägg
25 januari 2010
linuslinje skrev:
Ditt påstående. Det vore en sak om du själv hade råkat ut för det, eller kan hänvisa till någon enkel o fin bötesmall från det landet.
Men ngn lirare som jobbar på din pappas jobb och drar en historia på fikarasten? Nja, inte så trovärdigt.

No personal offence.

Okej, ni får tro vad ni vill. Det var vad som hände och det va ingen rövarhistoria. Kommer dock inte ihåg det exakta beloppet på bötern, men det var över 10k.

1 697 Inlägg
25 januari 2010
kolvas skrev:
men mer eller mindre varje navigator har ju kameravarnare.

Jo, men den får inte vara påkopplad. Vilket hans va då polisen stoppade honom, han hade inte hunnit stänga av den då han skulle gömma laservarnaren först så inte dem hittade den oxå.

16 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Det kan nog stämma att den boten var på ett sånt högt belopp.
I Finland ger dom ingen direkt fast bot utan den påverkas av hur mkt personen i fråga tjänar!
På Åland(Finland) ryktades det att paf-ägaren åkte fast för någon slags trafik brott och fick betala en löjligt hög bot på iaf ett 6-siffrigt belopp!

130 Inlägg
27 januari 2010
hellrejjser skrev:
Ääh, kör bara....
Det är inte olagligt att ha nånting på bilen som du inte känner till... Så skaffa Alzheimers så fort du kan och glöm vart den satt..
Kör du för fort så kan den vara på, men annars är det onödigt för dioderna har ju en begränsad livslängd i dom så effekten minskar efterhand...

Fel fel fel, så du menar att om man kör runt med en bil med riktigt dålig däck (under 1,6mm) och polisen stannar bilen. Ska man då säga att man inte visste?

Man ska alltid veta att bilen får köras, ingen blir frikänd bara för att man inte visste hur lagen var.

1 697 Inlägg
27 januari 2010
FISKARN skrev:
I Finland ger dom ingen direkt fast bot utan den påverkas av hur mkt personen i fråga tjänar!
På Åland(Finland) ryktades det att paf-ägaren åkte fast för någon slags trafik brott och fick betala en löjligt hög bot på iaf ett 6-siffrigt belopp!

Va det inte Mika Mäkinen som åkte dit på nåt sånt oxå?

4 001 Inlägg
27 januari 2010
Juvakka skrev:
FISKARN skrev:

Va det inte Mika Mäkinen som åkte dit på nåt sånt oxå?

jo, typ 200k för en fortkörning har jag för mig.

Men hur är det med navigator med kameravarnare? är dom förbjudna?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

16 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Jo det var minst 200k! Jag tror inte det e ngt problem om man kör med en gps med kameravarnare, för det finns inga fartkameror på Åland wink Men jag vet inte vad som gäller på fastlandet där för Åland tillhör finland men dom hatar finnarna å pratar bara svenska där å har tom egna reg.plåtar å konstiga lagar där.

4 005 Inlägg
27 januari 2010
Nokias vd fick ju en liten trevlig dagsbot på 1 miljon för 25km/h för fort smile

http://www.forum-fet.fi/dec01/wallen/020116.html

Jag är verkligen inte kunnig på finsk lag, men det verkar som om det är vanliga bötesmallar vid de flesta brotten, och är det grövre så blir det dagsböter.

Vi har ju liknande med gränsen mellan fortkörning och vårdslös körning etc, dock lite högre än 25km/h smile

Sök