2474
Sök

Mazda RX-7 Köp tips

52 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Hej har nu kollat på en RX-7 ev köpa den , den är japan import
Va ska man titta på innan man köper den? hur ska den vara på tomgång
och några tips ang motor om den är slut körd eller nåt.
jag uppskattar dom som tipsar
Mvh

Bmw 328 / M3 E46 s54 Swap
Rx-7 FD projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=190036

1 488 Inlägg
23 januari 2010
Fel forumsdel, flyttar.

Huh? (`´,)
518 Inlägg
23 januari 2010
Japan import.

Vid provkörning:
-Kör lugnt, och känn efter hur bilen känns om du kan provkör gärna bilen 2 gånger med ett par dagars mellanrum.
-Hitta en stor öppen yta och gör fulla rattutslag och lyssna efter miss ljud.
-Testa bromsarna, gasa upp till 30-50km/h släpp ratten och bromsa se om bilen drar åt höger respektive vänster. [GÖRS PÅ ÖPPEN YTA MED GOTT OM UTRYMME!]
-Drar bilen åt höger eller vänster vid motorvägs fart?
-Hur låter växellådan? Går växlarna i lätt eller är den tung växlad?

Använd ögonen:
-Kolla på allt som ser misstänksamt ut
-Finns det bevis på att bilen lagats, är skallar till paneler slitna eller skadade?
-Fråga säljaren om ALLT!

Våga känn på sakerna:
-Hur känns skarvarna på karossen.
-Glappar styrningen?
-Hur ser bromsklossarna ut?
-Balkar, fjäderbenstorn titta efter vågor eller antydan av krock.

Lyssna:
-Hur låter motorn?
-Hur låter turbon?

Elektroniken:
-Testa alla knappar allt ska funka.
-Testa alla saker som finns i bilen. Allt från bälten till dimljus.

Använd sinnena, Lukt, Syn, Känsel, Hörsel.

Det finns ett test som man kan göra, bilen skall vara uppvärmd och huven ska vara öppen. Varva upp motorn till 2000-2500rpm stäng sen av den och snabbt ur bilen och lyssna på turbon hur låter den varvar den ned snabbt eller sakta? Skramlar det om den?

Varvar den ned fort kan lagrena vara slitna. samma kan gälla vid skrammel.

Bli inte blind för det är din dröm bil det är bättre att hoppa över en så du får rätt bil.

Jag kollade mycket på nätet efter tips och så innan jag köpte min GT-R. Men köp den inte på en gång reservera den om det går, och kom tillbaka dagen efter och titta igen fråga om allt.

Mvh Danne

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

Brap Brap Brap
149 Inlägg
24 januari 2010
sp3co skrev:
Hej har nu kollat på en RX-7 ev köpa den , den är japan import
Va ska man titta på innan man köper den? hur ska den vara på tomgång
och några tips ang motor om den är slut körd eller nåt.
jag uppskattar dom som tipsar
Mvh

Det som föregående person skrev är juh bra punkter att kolla och ev. trycka på. Angående just sjuan finns det väl några punkter att kolla.
Hur tomgången ska ligga beror lite på om motorn är portad och vilken typ av port man har. Men orginal ska ha en jämn tomgång (precis som vilken bil som hellst).

Mitt råd är att skaffa konto på Svenska Wankelregistret.se och läsa på om Rx-7 FD, för jag misstänker att det är den generationen som du är intresserad av.
Tyvärr har vi inte fått ihop en fullständig FAQ på FDn men det finns en liten typ av köpguide på den Sen är det bara att söka på forumet för jag vet att det har varit ett par personer som frågat samma fråga, och kollar du på det gamla forumet (finns en länk) så ser du säkert att jag var en av dom för ett par år sedan.

/Levinsson

Sök