mats757 skrev:
http://www.topplocksverkstan.se/grundberakningar.html
http://forum.savarturbo.se/search.php Norrback, Jens, Erland, med flera. Här finns massor av kunnskap.
http://www.zatzy.com/teknik/157130-bera … sgrad.html (SAAB Johan, kan också en hel del.)
Skillnaden är inte så stor mot 2-t trimmning. Visst skiljer det en hel del, men grundfysiken är den samma. Luft och rörelseernergi.
Visst kan en V8 ha hög fyllnadsgrad. Dock blir varvtalregistret ganska bergränsat när effektiviteten är som bäst. Stötstänger i sig är inget hinder, men det tär på livslängden.
Många ventiler är mest ett sätt att få ett bredare effektregister.
Ju smalare effektregister man accepterar ju högre fyllnadsgrad kan man "tuna". I Vanliga fall vill man sprida ut effektregistret så att motorn blir hyffsat körbar. Tuna, alltså man stämmer av längden på insug och avgasrör med kamaxel. Om man vill skulle man kunna få ett extrem topp på bara några hundra varv.
Fyllnadsgraden går hand i hand med vridmomentet.
Man skiljer också på "Fyllnadsgrad" och "Fångad fyllnadsgrad". I första tar man inte hänsyn till det som flödar över till avgasröret, i andra fallet, mäter man bara luften som fångas in cylindern.
Mats