Rickard-v skrev:
Tror inte så många på denna sajt är bra på V8. Deras pappor kanske.
Ligger en del sanning i det. Dock så finns det undantag!
Tillochmed en 19-åring som en själv som hjälpt pappa skruva v8 sen barnsben och även haft egen v8-bil,
plus läst igenom alla pappas gamla faktaböcker om motorer och trimning tills han fatta vad allt innebar :P
Mina tips..
Cheva 350? Ingen motor som var tänkt till hästkraftsmonster,
men inte måste du köpa en annan motor för det. Lösenorden är STROKERKIT och 383cui.
Detta kostar dock pengar, men det gör det om du vill ha 400 hästar utan skrattgas.
Alutoppar som du kallar det eller eftermarknads trimtoppar i aluminium som jag säger,
är ett bra alternativ till att köpa icke-smogtoppar och skicka in på portning, planing, ventilmekk.
(Toppar med closed chamber om du ska köra relativt normala kolvar eller går att ha open-chamber o även gröpa ur lite om du kör dome kolvar, dvs kolvar med puckelrygg.. men nu snackar vi riktiga race-applikationer, du sa 400 häst inte 600 och 12:1 i komp..)
Fördelarna med dessa eftermarknadstoppar är att:
Dem kommer färdiga i en kartong och skruva på motorn, du behöver inte ens blästra o lacka.
Dem är i aluminium och du skalar av ett antal kilon där det behövs mest, i framänden på din blazer,
vilket innebär en liten extra vinst i prestandajakten jämfört med gjutjärn.
Nackdelen är ju att det kostar pengar och.. det är aluminium,
aluminium är ett annorlunda svagare material, och avleder även värme sämre.
Mycket att tänka på bara på ett par toppar...
En annan grej är inte att läsa på kartongen och anta att det funkar helt perfa,
det kan vara rena skrotet också, men i överlag så kan man dock lita på edelbrock,
deras grejer funkar i princip till punkt och pricka sålänge dem används rätt.
En grej kan va helt rätt för din motor medan den är skit till en annan dessutom,
men har man bara kunskaper så kan man få till det rätt.
Vill du slippa hålla på och matcha och mixa själv kan du ju köpa ett Edelbrock performer eller performer RPM kit,
som innehåller toppar, insug, kam, fugge, allting matchat till varann och funkar perfa tillsammans,
sen kanske det blir skumt om du handlar strokerkit, då börjar kanske prylarna bråka med varandra ändå.
Beroende på vad dem övriga grejerna är och huruvida din motor är uppbyggd.
Detta kitet är inget jag rekommenderar om du inte har en original 100% fräsch motor,
och vill ha typ 100 hästar till och stanna där. Ska du mekka med botten av motorn osv är det ingen ide att köpa ett bolt-on kit ändå. Då blir de ändå en massa jävla anpassande.
Dubbla förgasare på tunnelram som nån sa låter helt fel till din bil iallafall,
onödigt slöseri då enkel fugge räcker till många fler hästar än 400.
Jag skulle inte vilja ställa in två 4 portare o hålla på o jeppa med heller under 800 hästar iallafall..
Noxxer skrev:
750 fugge skulle jag inte kört med ;)
Det satt en edelbrock 750 på fars mustang. Jag bytte den till en Edelbrock 600 istället och det vart mycket bättre respons i motorn då den inte gick så fruktansvärt fett ( förstora nålar i 750n ).
Har isf en 750 fugge i garaget om du nu skulle vilja ha en 750.
Nyskick gått 300 mil eller nått.
Men riktigt bra headers, bra tändning, rätt förgasare, bra insug, trimkamm, högkompskolvar, bra toppar så bör du hamna runt 500hk. Fast du får då köra på en ganska vass kam, vilket blir ett helvette när man krypkör.
Du kan ju inte bara säga att han inte ska köra med 750cfm för det inte fungerade på din fars motor?
Osmart rent utsagt, om det inte råkar vara samma motor med exakt samma skick, setup och två exakt identiska förgasare.
Nu är jag inte speciellt vass på edelbrocks förgasare, men det går alltid att bestycka neråt oavsett.
Går åtminstone att bestycka ner den till 650cfm, det är jag säker på.
Dem modifikationerna du nämnde är ingen garanti för 500hk!
Måste vara både vassa prylar och väl anpassade till varandra!
Och att köra med vassaste kammen man kan hitta ger endast krafttillskott nånstans vid 7-8000rpm kanske.
Kamaxlar är en jäkla vetenskap, men generellt sett mild kam = effekt längre ner i registret och bra bottendrag
Vass kam = Effekt högre upp i registret, är det en kam mittemellan kan man få en del bottendrag med på köpet
Vassast kam i stan = Onödigt utanför strippen annat än för ballfaktor,
dem här kamaxlarna som får en 8 cylindrig motor att låta som en tändkulemotor är menade för att släppa kopplingen vid 4-5000rpm minst och hålla motorn ovanför det i 8-10 sekunder ner för strippen.
Ju vassare kam desto mer slitage, både på kamaxel och ventildelar osv. ÄVEN om du har hårdare fjädrar.
Dem riktiga racekamaxlarna håller kanske 5000 mil innan dem är helt slut..
Jag gillar dock inte att snacka gatvänlighet, jag körde med fruktat vass kam i bruksisen förut,
volvo b20, och kammen var någonstans runt volvo r-profil, vilket innebar att all effekt kom efter 4000rpm nånstans..
Annan sak med automat, javisst, men det går att växla manuellt det med, och allting är relativt.
Visst kan det bli jobbigt med ruppelkam ibland men det är inte omöjligt.
dock tror jag inte du behöver någon värre kamprofil utan du kan lägga dig nånstans i mitten på mild-vild skalan, och längre åt mild-sidan tillochmed.
Det krävs mycket kunskap att bygga motor, mitt bästa tips är, läs på för sjutton gubbar innan du öppnar plånboken för att dega 20 tusen och/eller lägger ner 100 timmar på en motor och vinn 4 hästkrafter.
Vissa böcker är faktiskt bra! jag har aldrig varit mycket för romaner men liknande är fullt fungerande lektyr:
http://www.amazon.com/How-Build-Horsepo … 0931472245Har jag hemma och är mycket matnyttig. Hade jag haft lika omfattande motorprojekt som dig hade jag skaffat minst 5-10 böcker till om trimning och minst en om motorernas grunder.
Kanske en eller tre stycken om just din motor, 350 finns ju info om om man säger så.
Motorerna skiljer mycket åt och även om trimning är ganska universalt så är det mycket skillnader man måste ta hänsyn till när man bygger.
Även chevy-tidningar och annat kan vara bra. Tala med nån som kan också!
Tala med företagen som säljer trimdelar, gamla racerävar, din farsas polare som haft 124st cheva 350 osv.