4030
Sök

Tips om trimmning av 350 ?

Sir skrotnisse
191 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan  nu har jag äntligen fixat min lätt modiferade 350 ... det sitter toppar på den från nån 90 tals 350annat insug o annan förgasare vassare kam o andra headers .. vad kan man mer göra ? vill ju upp i runt 300 - 400 hästar smile alltid coolt att komma med en fet blazer med dom kusarna smile obs denna e bakhjulsdriven enbart smile cool men tips e alltid välkomna eller roliga byten förstås smile

4 682 Inlägg
24 januari 2010
#2
Kolla igenom vilka grejor du har, om du har bra delar som lirar ihop och allt är rätt inställt och i bra skick så finns det inte så mycket mer man kan göra innan det börjar bli dyrt. Om du har en välbyggd motor så kan du redan ha 300hk.
Lite olika cheva motorer och fakta: www.awsoho.com/Nova/ExcelCombos.xls

Sir skrotnisse
191 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#3
mjo har nog troligtvis över 300 redan men vill upp högre tongue funderar på alu toppar kanske ? e det mycket effekt man kan klämma ut mer med alu toppar och tunnelram insug ? med en Deamon 750cfm förgaser doule pump ?

2 665 Inlägg
24 januari 2010
#4
Tror inte så många på denna sajt är bra på V8. Deras pappor kanske.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 682 Inlägg
25 januari 2010
#5
Dellan1980 skrev:
mjo har nog troligtvis över 300 redan men vill upp högre tongue funderar på alu toppar kanske ? e det mycket effekt man kan klämma ut mer med alu toppar och tunnelram insug ? med en Deamon 750cfm förgaser doule pump ?

Det beror på vad du har för toppar, insug och fugge för tillfället.
Till ett tunnelram insug så har man alltid 2 förgasare, är dock inte det optimala för gatan men effekt ger det.

Sir skrotnisse
191 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#6
Moparboy440 skrev:
Dellan1980 skrev:
mjo har nog troligtvis över 300 redan men vill upp högre tongue funderar på alu toppar kanske ? e det mycket effekt man kan klämma ut mer med alu toppar och tunnelram insug ? med en Deamon 750cfm förgaser doule pump ?

Det beror på vad du har för toppar, insug och fugge för tillfället.
Till ett tunnelram insug så har man alltid 2 förgasare, är dock inte det optimala för gatan men effekt ger det.

alltså jag har ett litet mål vill upp i runt 400-500 hästar tongue
har du  några tips har ju ett bra block att bygga på det 4 bultade cool

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
25 januari 2010
#7
E de budget eller får de kosta lite?? Om du körde 350 så skulle ja säga att du slänger på 400 toppar större ventiler o lite bättre flöde i dom, sen kan man ju slänga dit rullkam o rullvippor ska ge lite mer o blir skönt ljud...Annars finns ju alltid kompressor big_smiletongue 

Finns många sätt frågan är ju mera va de får kosta...
Eller så bytter du helt enkelt motor o slänger i en LS1 eller nyare corvette motor...
Senast redigerat av Toffe10 (25 januari 2010)


1 482 Inlägg
25 januari 2010
#8
750 fugge skulle jag inte kört med wink

Det satt en edelbrock 750 på fars mustang. Jag bytte den till en Edelbrock 600 istället och det vart mycket bättre respons i motorn då den inte gick så fruktansvärt fett ( förstora nålar i 750n ).
Har isf en 750 fugge i garaget om du nu skulle vilja ha en 750.
Nyskick gått 300 mil eller nått.


Men riktigt bra headers, bra tändning, rätt förgasare, bra insug, trimkamm, högkompskolvar, bra toppar så bör du hamna runt 500hk. Fast du får då köra på en ganska vass kam, vilket blir ett helvette när man krypkör.

BLT Service
Theracords Music Label

4 682 Inlägg
26 januari 2010
#9
Dellan1980 skrev:
alltså jag har ett litet mål vill upp i runt 400-500 hästar tongue
har du  några tips har ju ett bra block att bygga på det 4 bultade cool

Kolla in excel dokumentet jag länkade till, där finns flera 400-500 hästars recept.

Avstängd
1 714 Inlägg
26 januari 2010
#10
Rickard-v skrev:
Tror inte så många på denna sajt är bra på V8. Deras pappor kanske.

Ligger en del sanning i det. Dock så finns det undantag!
Tillochmed en 19-åring som en själv som hjälpt pappa skruva v8 sen barnsben och även haft egen v8-bil,
plus läst igenom alla pappas gamla faktaböcker om motorer och trimning tills han fatta vad allt innebar :P

Mina tips..

Cheva 350? Ingen motor som var tänkt till hästkraftsmonster,
men inte måste du köpa en annan motor för det. Lösenorden är STROKERKIT och 383cui.
Detta kostar dock pengar, men det gör det om du vill ha 400 hästar utan skrattgas.

Alutoppar som du kallar det eller eftermarknads trimtoppar i aluminium som jag säger,
är ett bra alternativ till att köpa icke-smogtoppar och skicka in på portning, planing, ventilmekk.
(Toppar med closed chamber om du ska köra relativt normala kolvar eller går att ha open-chamber o även gröpa ur lite om du kör dome kolvar, dvs kolvar med puckelrygg.. men nu snackar vi riktiga race-applikationer, du sa 400 häst inte 600 och 12:1 i komp..)

Fördelarna med dessa eftermarknadstoppar är att:
Dem kommer färdiga i en kartong och skruva på motorn, du behöver inte ens blästra o lacka.
Dem är i aluminium och du skalar av ett antal kilon där det behövs mest, i framänden på din blazer,
vilket innebär en liten extra vinst i prestandajakten jämfört med gjutjärn.

Nackdelen är ju att det kostar pengar och.. det är aluminium,
aluminium är ett annorlunda svagare material, och avleder även värme sämre.

Mycket att tänka på bara på ett par toppar...

En annan grej är inte att läsa på kartongen och anta att det funkar helt perfa,
det kan vara rena skrotet också, men i överlag så kan man dock lita på edelbrock,
deras grejer funkar i princip till punkt och pricka sålänge dem används rätt.
En grej kan va helt rätt för din motor medan den är skit till en annan dessutom,
men har man bara kunskaper så kan man få till det rätt.

Vill du slippa hålla på och matcha och mixa själv kan du ju köpa ett Edelbrock performer eller performer RPM kit,
som innehåller toppar, insug, kam, fugge, allting matchat till varann och funkar perfa tillsammans,
sen kanske det blir skumt om du handlar strokerkit, då börjar kanske prylarna bråka med varandra ändå.
Beroende på vad dem övriga grejerna är och huruvida din motor är uppbyggd.
Detta kitet är inget jag rekommenderar om du inte har en original 100% fräsch motor,
och vill ha typ 100 hästar till och stanna där. Ska du mekka med botten av motorn osv är det ingen ide att köpa ett bolt-on kit ändå. Då blir de ändå en massa jävla anpassande.

Dubbla förgasare på tunnelram som nån sa låter helt fel till din bil iallafall,
onödigt slöseri då enkel fugge räcker till många fler hästar än 400.
Jag skulle inte vilja ställa in två 4 portare o hålla på o jeppa med heller under 800 hästar iallafall..

Noxxer skrev:
750 fugge skulle jag inte kört med ;)

Det satt en edelbrock 750 på fars mustang. Jag bytte den till en Edelbrock 600 istället och det vart mycket bättre respons i motorn då den inte gick så fruktansvärt fett ( förstora nålar i 750n ).
Har isf en 750 fugge i garaget om du nu skulle vilja ha en 750.
Nyskick gått 300 mil eller nått.


Men riktigt bra headers, bra tändning, rätt förgasare, bra insug, trimkamm, högkompskolvar, bra toppar så bör du hamna runt 500hk. Fast du får då köra på en ganska vass kam, vilket blir ett helvette när man krypkör.

Du kan ju inte bara säga att han inte ska köra med 750cfm för det inte fungerade på din fars motor?
Osmart rent utsagt, om det inte råkar vara samma motor med exakt samma skick, setup och två exakt identiska förgasare.
Nu är jag inte speciellt vass på edelbrocks förgasare, men det går alltid att bestycka neråt oavsett.
Går åtminstone att bestycka ner den till 650cfm, det är jag säker på.

Dem modifikationerna du nämnde är ingen garanti för 500hk!
Måste vara både vassa prylar och väl anpassade till varandra!
Och att köra med vassaste kammen man kan hitta ger endast krafttillskott nånstans vid 7-8000rpm kanske.
Kamaxlar är en jäkla vetenskap, men generellt sett mild kam = effekt längre ner i registret och bra bottendrag
Vass kam = Effekt högre upp i registret, är det en kam mittemellan kan man få en del bottendrag med på köpet
Vassast kam i stan = Onödigt utanför strippen annat än för ballfaktor,
dem här kamaxlarna som får en 8 cylindrig motor att låta som en tändkulemotor är menade för att släppa kopplingen vid 4-5000rpm minst och hålla motorn ovanför det i 8-10 sekunder ner för strippen.

Ju vassare kam desto mer slitage, både på kamaxel och ventildelar osv. ÄVEN om du har hårdare fjädrar.
Dem riktiga racekamaxlarna håller kanske 5000 mil innan dem är helt slut..

Jag gillar dock inte att snacka gatvänlighet, jag körde med fruktat vass kam i bruksisen förut,
volvo b20, och kammen var någonstans runt volvo r-profil, vilket innebar att all effekt kom efter 4000rpm nånstans..
Annan sak med automat, javisst, men det går att växla manuellt det med, och allting är relativt.
Visst kan det bli jobbigt med ruppelkam ibland men det är inte omöjligt.
dock tror jag inte du behöver någon värre kamprofil utan du kan lägga dig nånstans i mitten på mild-vild skalan, och längre åt mild-sidan tillochmed.

Det krävs mycket kunskap att bygga motor, mitt bästa tips är, läs på för sjutton gubbar innan du öppnar plånboken för att dega 20 tusen och/eller lägger ner 100 timmar på en motor och vinn 4 hästkrafter.

Vissa böcker är faktiskt bra! jag har aldrig varit mycket för romaner men liknande är fullt fungerande lektyr:

http://www.amazon.com/How-Build-Horsepo … 0931472245

Har jag hemma och är mycket matnyttig. Hade jag haft lika omfattande motorprojekt som dig hade jag skaffat minst 5-10 böcker till om trimning och minst en om motorernas grunder.
Kanske en eller tre stycken om just din motor, 350 finns ju info om om man säger så.
Motorerna skiljer mycket åt och även om trimning är ganska universalt så är det mycket skillnader man måste ta hänsyn till när man bygger.

Även chevy-tidningar och annat kan vara bra. Tala med nån som kan också!
Tala med företagen som säljer trimdelar, gamla racerävar, din farsas polare som haft 124st cheva 350 osv.


1 534 Inlägg
26 januari 2010
#11
Borrad 340Cui
Portade V2 Toppar
Crane 312grader 590lyft
Titan retainers
Fjädrar ??

Trv kolvar 11,3 komp
Orginal tändning
Accel tändspole

Hooker Headers

farsans setup i dodgen den gav ca: 490hk med förgasare
nu har vi Holley Pro Injection + vi ska byta tändningen till nåt annat än orginal


1 482 Inlägg
26 januari 2010
#12
Emilius skrev:
Du kan ju inte bara säga att han inte ska köra med 750cfm för det inte fungerade på din fars motor?
Osmart rent utsagt, om det inte råkar vara samma motor med exakt samma skick, setup och två exakt identiska förgasare.
Nu är jag inte speciellt vass på edelbrocks förgasare, men det går alltid att bestycka neråt oavsett.
Går åtminstone att bestycka ner den till 650cfm, det är jag säker på..

Självklart går det att bestycka ner dem till mindre.

Det jag menar är att det är lite dumt att köra på en så stor förgasare för en mindre v8a då.
Det man vinner på att ha en 750 jämntemot tex en 600 är att man får bättre gång och lite mer effekt vid riktigt höga varv då 750n kan trycka ner mer soppa.
Men om man inte tänkt köra på höga varv konstant så går motorn ganska dåligt på lägre varv och soppaförbrukningen är helt åt skogen.

Men om tanken är att köra hårt med bilen så är ju en större bestyckad fugge att föredra.

BLT Service
Theracords Music Label

Avstängd
1 714 Inlägg
26 januari 2010
#13
Noxxer skrev:
Emilius skrev:
Du kan ju inte bara säga att han inte ska köra med 750cfm för det inte fungerade på din fars motor?
Osmart rent utsagt, om det inte råkar vara samma motor med exakt samma skick, setup och två exakt identiska förgasare.
Nu är jag inte speciellt vass på edelbrocks förgasare, men det går alltid att bestycka neråt oavsett.
Går åtminstone att bestycka ner den till 650cfm, det är jag säker på..

Självklart går det att bestycka ner dem till mindre.

Det jag menar är att det är lite dumt att köra på en så stor förgasare för en mindre v8a då.
Det man vinner på att ha en 750 jämntemot tex en 600 är att man får bättre gång och lite mer effekt vid riktigt höga varv då 750n kan trycka ner mer soppa.
Men om man inte tänkt köra på höga varv konstant så går motorn ganska dåligt på lägre varv och soppaförbrukningen är helt åt skogen.

Men om tanken är att köra hårt med bilen så är ju en större bestyckad fugge att föredra.

Ja det lät mycket mer logiskt. Iofs kan man ställa in förgasaren att fungera i princip perfa till just din motor,
och varvtalet spelar inte alltför stor roll vid en relativt standard motor iallafall,
Ventilerna har ju en ganska kraftig betydelse i ämnet soppatillförsel också.
Visst, har man skitvass snurra så spottar de lite soppa och hackar o rycker om man kör som en kärring.


Avstängd
1 714 Inlägg
26 januari 2010
#14
Iam2fast4U skrev:
Borrad 340Cui
Portade V2 Toppar
Crane 312grader 590lyft
Titan retainers
Fjädrar ??

Trv kolvar 11,3 komp
Orginal tändning
Accel tändspole

Hooker Headers

farsans setup i dodgen den gav ca: 490hk med förgasare
nu har vi Holley Pro Injection + vi ska byta tändningen till nåt annat än orginal

Jaja det va en dodge det, mindre motor och mer pulver. de va skeva killen ville ha hjälp med,
då räcker det inte med lagom toppar, kam och gnista wink


4 682 Inlägg
27 januari 2010
#15
Emilius skrev:
..
Fördelarna med dessa eftermarknadstoppar är att:
Dem kommer färdiga i en kartong och skruva på motorn, du behöver inte ens blästra o lacka.
..

aluminium är ett annorlunda svagare material, och avleder även värme sämre.
..

Du kan ju inte bara säga att han inte ska köra med 750cfm för det inte fungerade på din fars motor?
Osmart rent utsagt, om det inte råkar vara samma motor med exakt samma skick, setup och två exakt identiska förgasare.
Nu är jag inte speciellt vass på edelbrocks förgasare, men det går alltid att bestycka neråt oavsett.
Går åtminstone att bestycka ner den till 650cfm, det är jag säker på.

Långt ifrån alla eftermarknadstoppar är gjorda av aluminium.
Aluminum avleder värme bättre än gjutgärn,det är därför man kan ha lite högre komp. med alutoppar.
Cfm är inte ett mått på bestyckning, utan av flödet.

4 682 Inlägg
27 januari 2010
#16
Emilius skrev:
..
Ventilerna har ju en ganska kraftig betydelse i ämnet soppatillförsel också.
..

Hur tänkte du nu? Ventilerna har ju ingenting alls med bränsletillförseln att göra.

Sir skrotnisse
191 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#17
oj man e borta i 2 dgar o shit .. nu tycker jag denna tråden har kommit igång big_smile ska kolla vad jag har för toppar insug fugge o kam o headers så kanske nån av er kan hjälpa mig få dom sakerna att lira fint till o börja med ?

Avstängd
1 714 Inlägg
28 januari 2010
#18
Moparboy440 skrev:
Emilius skrev:
..
Fördelarna med dessa eftermarknadstoppar är att:
Dem kommer färdiga i en kartong och skruva på motorn, du behöver inte ens blästra o lacka.
..

aluminium är ett annorlunda svagare material, och avleder även värme sämre.
..

Du kan ju inte bara säga att han inte ska köra med 750cfm för det inte fungerade på din fars motor?
Osmart rent utsagt, om det inte råkar vara samma motor med exakt samma skick, setup och två exakt identiska förgasare.
Nu är jag inte speciellt vass på edelbrocks förgasare, men det går alltid att bestycka neråt oavsett.
Går åtminstone att bestycka ner den till 650cfm, det är jag säker på.

Långt ifrån alla eftermarknadstoppar är gjorda av aluminium.
Aluminum avleder värme bättre än gjutgärn,det är därför man kan ha lite högre komp. med alutoppar.
Cfm är inte ett mått på bestyckning, utan av flödet.

Jag vet att inte alla toppar är gjorda i alu, men trådskaparen sa just alutoppar..

Jo skrev fel vart lite mycket där. Men en nackdel var det med att det avleder värme bättre,
Ett svar på svenska har jag inte tid att tänka ut nu men i stil med att värmen behövs vid förbränningen.

Jag vet att cfm står för flödet, varför berättar du det för mig?
Allt jag sa vad att när man bestyckar en förgasare så flödar den annorlunda.
Skulle skrivit "så att den beter sig som en 650cfm förgasare" men aja.


Avstängd
1 714 Inlägg
28 januari 2010
#19
Moparboy440 skrev:
Emilius skrev:
..
Ventilerna har ju en ganska kraftig betydelse i ämnet soppatillförsel också.
..

Hur tänkte du nu? Ventilerna har ju ingenting alls med bränsletillförseln att göra.

Nej inte alls, jag ska plocka bort dem på min nästa motor och svetsa för hålen,
får nog skitmycket soppa till cylindrarna då roll
Senast redigerat av Emilius (28 januari 2010)


138 Inlägg
28 januari 2010
#20
vilket krig...

hur kan man ens tipsa om en förgasare, när man inte får reda på hur mycket han ska varva?
det finns formler för att beräkna ut en förgasare, tycker du ska ta en titt på dom...

när det gäller att vilja vilka delar du ska ha så handlar allt igentligen om vilken karaktär du vill ha på motorn.
och sist men inte minst, nej för att nå 500hk duger inte några halv-bra toppar och en "ganska" vass kam.
personligen skulle jag inte heller våga köra med 500hk på orginalbotten heller, oavsett 2-4bultat!
det blir så dyrt när det väl rasar



Sök