2566
Sök

Kesler´s Turbo Kadett B Fastback 1966. No more UPS

3 650 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#41
Volvo544special65 skrev:
Ska du ha Asconaframvagn på den? smile

Japp, tanken är att den ska dit, har somsagt inte kollat så mkt på hur kadettens framvagn ser ut, men asconans är säkert mkt stadigare
Senast redigerat av Kesler (24 februari 2010)


5 111 Inlägg
24 februari 2010
#42
Asconan har framför allt vettigare geometri då du på Kadetten har en scrubradie som inte är av denna världen, dessutom har Asconan skruvfjädrar, inte blad som Kadetten (fast blad funkar ju iofs. på Corvette så).


3 650 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#43
Volvo544special65 skrev:
Asconan har framför allt vettigare geometri då du på Kadetten har en scrubradie som inte är av denna världen, dessutom har Asconan skruvfjädrar, inte blad som Kadetten (fast blad funkar ju iofs. på Corvette så).

precis, känns inte heller rätt att köra med blad, sen ska det bli lågt också, vill inte hålla på och vända bladen. Blir också att kapa frjädertornen från asconan.
Sitter även och kollar runt lite på vad man ska använda för turbo. Mkt som snurrar i skallen tongue


3 650 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#44
Helvete vad dålig respons här


296 Inlägg
24 februari 2010
#45
Lägg upp nå bilder på åket:D


900 Inlägg
24 februari 2010
#46
kul projekt, kommer följas. häftig bil. har en kadett rallye motor liggandes. ska me göra så me ratten vart ju bra.. var köpte du färgen??

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

3 650 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#47
caseih skrev:
Lägg upp nå bilder på åket:D

Kommer upp förhoppningsvis nästa vecka, bilen står ute under snö så blir inga bra bilder.. har inga bra bilder på den än, men det kommer smile


3 650 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#48
sydstatare skrev:
kul projekt, kommer följas. häftig bil. har en kadett rallye motor liggandes. ska me göra så me ratten vart ju bra.. var köpte du färgen??

Tackar, äntligen lite respons! big_smile coolt, ska den hamna i en rally? Färgen har vi på jobbet, så vet inte vart den kommer ifrån, men borde finnas i typ läder/skinn butiker..


3 650 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#49
Kesler skrev:
Tyvärr så hittade jag en jävligt tråkig grej med motorn! Blocket visade sig vara en 2,0 och inte en 2,2 som jag trott och pröjsat för. har pratat men förra ägaren och han visste inte heller att det var en 2.0 eftersom den tidigare ägaren som byggt bilen garanterat och sagt att det är en 2.2.

Vete fan va man ska göra nu, antingen slänger jag i 2.0an och kör sugtrimmat eller så får jag börja om på ruta ett och jaga ny motor.
Köpte en komplett bil just för att slippa jaga delar över hela landet..men men

Tänkte bara förklara lite hur det ligger till, såg att det blivit lite rörigt i tråden.

Fick tag i Förrförra ägaren som byggt (asconan) som berättade att han tagit motorn från en rekord och att det SKA vara en 2,2. Även om det står 2.0 på blocket. Vill bara klargöra att jag kommer fortsätta bygga på denna motor/block och det kommer bli turbo!
Senast redigerat av Kesler (24 februari 2010)


1 498 Inlägg
24 februari 2010
#50
Kesler skrev:
Kesler skrev:
Tyvärr så hittade jag en jävligt tråkig grej med motorn! Blocket visade sig vara en 2,0 och inte en 2,2 som jag trott och pröjsat för. har pratat men förra ägaren och han visste inte heller att det var en 2.0 eftersom den tidigare ägaren som byggt bilen garanterat och sagt att det är en 2.2.

Vete fan va man ska göra nu, antingen slänger jag i 2.0an och kör sugtrimmat eller så får jag börja om på ruta ett och jaga ny motor.
Köpte en komplett bil just för att slippa jaga delar över hela landet..men men

Tänkte bara förklara lite hur det ligger till, såg att det blivit lite rörigt i tråden.

Fick tag i Förrförra ägaren som byggt (asconan) som berättade att han tagit motorn från en rekord och att det SKA vara en 2,2. Även om det står 2.0 på blocket. Vill bara klargöra att jag kommer fortsätta bygga på denna motor/block och det kommer bli turbo!

Såg att du hade 2.2/2.4 topp har du koll på kompet? 2.0 botten med den toppen ska kompet ligga på 8.5;1.


3 650 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#51
ascona-tic skrev:
Kesler skrev:
Kesler skrev:
Tyvärr så hittade jag en jävligt tråkig grej med motorn! Blocket visade sig vara en 2,0 och inte en 2,2 som jag trott och pröjsat för. har pratat men förra ägaren och han visste inte heller att det var en 2.0 eftersom den tidigare ägaren som byggt bilen garanterat och sagt att det är en 2.2.

Vete fan va man ska göra nu, antingen slänger jag i 2.0an och kör sugtrimmat eller så får jag börja om på ruta ett och jaga ny motor.
Köpte en komplett bil just för att slippa jaga delar över hela landet..men men

Tänkte bara förklara lite hur det ligger till, såg att det blivit lite rörigt i tråden.

Fick tag i Förrförra ägaren som byggt (asconan) som berättade att han tagit motorn från en rekord och att det SKA vara en 2,2. Även om det står 2.0 på blocket. Vill bara klargöra att jag kommer fortsätta bygga på denna motor/block och det kommer bli turbo!

Såg att du hade 2.2/2.4 topp har du koll på kompet? 2.0 botten med den toppen ska kompet ligga på 8.5;1.

Jepp, 2,2. Har inte gjort nåt komptest än, har bara fått upp motorn i stativet hittils..
Måste bygga ordenlig arbetsbänk först och köra bort ascona karossen innan jag börjar med motorn smile Blir så jävla rörigt utan bänk tongue


3 650 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#52
I helgen kommer det lite godis.

Enem E11 kam 308/108/11.8/3.6 och mekaniska lyftare.
Ska även dra iväg en beställning snart på hårdare ventilfjädrar och brickor.

Nästa vecka kommer min nya bränslepump som ska klara leverera 200l/h vid 3 bar

Bredbandslamda, diverse mätare, bälten, silikonslangar m.m hade jag tänkt fynda på ELMIA big_smile
Senast redigerat av Kesler (26 februari 2010)


2 788 Inlägg
26 februari 2010
#53
Ser bra ut smile Damn vilka dåliga skor du har tongue Skaffa träskor! cool

Blir fint annars, lycka till!


3 650 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#54
_Fredrik skrev:
Ser bra ut smile Damn vilka dåliga skor du har tongue Skaffa träskor! cool

Blir fint annars, lycka till!

Tackar! aa jag vet, med det e ju mekarskorna, får duga tillsvidare tongue


Eigenbrötler
1 237 Inlägg
3 650 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#56
SoL skrev:
Vad menas med scrubradie? http://www.sweclockers.com/forum/images … nfused.gif

Typ styrradie


3 650 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#57
Har tyvärr inte hänt mkt alls senaste tiden. Kam och lyftare har ialf hittat hem.
Märkte också att en FAKKING isbit har ramlat ner på kadetten så det har blivit en liten buckla på taket sad
Men det fixar en snubbe på jobbet när bilen är klar för gatan wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/62634/868886_k69s7g.jpg
kam och mek.lyftare
Senast redigerat av Kesler (1 mars 2010)


421 Inlägg
12 mars 2010
#58
Med tanke på ditt arbete med fiestan så gör du hälften så bra arbete med denna blir resultatet BRUTALT !

Skönt att du inte tvingar i en rödblocks snurra eller annat krafs utan stannar med opels motorer om du inte vill "sno" min V8 i mitt garage ?

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

3 650 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#59
dutten skrev:
Med tanke på ditt arbete med fiestan så gör du hälften så bra arbete med denna blir resultatet BRUTALT !

Skönt att du inte tvingar i en rödblocks snurra eller annat krafs utan stannar med opels motorer om du inte vill "sno" min V8 i mitt garage ?

Tackar för det!! big_smile Grymt kul att höra!

Vet inte riktigt hur det blir med detta, står still nu, har 2 miljoner problem..och allt jag gör med bilen går åt helvete just nu. Har även rasat ner massa is från taket och förstört både tak och huv även en del av bakluckan på kadetten. Kändes extra kul med detta projekt att jag från början skulle slippa lack och karossjobb på denna då den var bra i lacken och plåt.
Men som sagt har nu tappat sugen. Kommer säkert tillbaka snart...smile


421 Inlägg
17 mars 2010
#60
Det finns anledningar att hata vintern sammtidigt som man älskar den !

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten


Sök