2257
Sök

Trimma Volvio 945 ltt?

39 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!!..
Som rubriken lyder så har jag en volvo 945 LTT somm jag är sugen att skrämma upp lite:)...
Hur tycker ni jag skall gå till väga ??

P.s Skall inte vara ngn extrem trimmning nöjer mej med en bit över 200 kankse beronde på vad allt kostar..

Tacksam för svar

// Jan0z


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 januari 2010
#2
om du ska upp till runt 200 hk så säg

chip 1000kr
koppling 4000kr
kamaxel + packningar 800kr.


edit : tror de finns i alla fall 10-000 trådar om detta ämnet redan.
Senast redigerat av Xuri (25 januari 2010)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 januari 2010
#3
sök så hittar du. chip, v/vx/vx3 kam och 0,9 bar laddtryck lär räcka.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 915 Inlägg
26 januari 2010
#4
Ring Göran på Vikingchip så fixar han ett chip åt dig, ecotrim eller ecomax, båda funkar att ladda 1,0bar med, men ecomax klarar även högre laddtryck (men de gör inte originalturbon) kostar 1000kr respektive 1500kr. För beställning så behöver du veta vilket boxnr du har.

Köp inget chip på tradera, blocket osv...

Sen ökar du laddtryck till 0,9bar med laddtrycksklocka från tex BSR, kostar lite över 1000kr, eller så kan du  använda dig av en Dawes device eller annan laddtrycksstyrning.

Byt ut kamaxel till en A, V eller VX3 beroende på vilken karaktär du vill ha på motorn.
Jag gillar A mer än VX3, V har jag ej testat.
Sen har du runt 200häst.

Har du en fräsch koppling så funkar den till detta trim, trimmar du mer behöver du en bättre tryckplatta (-712)

Vill du ha lite pysljud så sätter du på ett öppet filter.



jan0z skrev:
Tjenare!!..
Som rubriken lyder så har jag en volvo 945 LTT somm jag är sugen att skrämma upp lite:)...
Hur tycker ni jag skall gå till väga ??

P.s Skall inte vara ngn extrem trimmning nöjer mej med en bit över 200 kankse beronde på vad allt kostar..

Tacksam för svar

// Jan0z

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

39 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#5
Heheh ajfan köpte mej ett chip ifrån kl racing som kosta mej 1300 å då skulle man bara ladda 0,65 sa dom.. jävla tabbe:/...
Men iaf kör ju med gl tryckplatta å det lirar ju inte bara slirar.hmm.. vad skall man köra för ngt tänkte det är bättre att gå ett steg värre än orginal volvo turbo koppling när man ändå håller på ..smile

//Jan0z
Louksor skrev:
Ring Göran på Vikingchip så fixar han ett chip åt dig, ecotrim eller ecomax, båda funkar att ladda 1,0bar med, men ecomax klarar även högre laddtryck (men de gör inte originalturbon) kostar 1000kr respektive 1500kr. För beställning så behöver du veta vilket boxnr du har.

Köp inget chip på tradera, blocket osv...

Sen ökar du laddtryck till 0,9bar med laddtrycksklocka från tex BSR, kostar lite över 1000kr, eller så kan du  använda dig av en Dawes device eller annan laddtrycksstyrning.

Byt ut kamaxel till en A, V eller VX3 beroende på vilken karaktär du vill ha på motorn.
Jag gillar A mer än VX3, V har jag ej testat.
Sen har du runt 200häst.

Har du en fräsch koppling så funkar den till detta trim, trimmar du mer behöver du en bättre tryckplatta (-712)

Vill du ha lite pysljud så sätter du på ett öppet filter.



jan0z skrev:
Tjenare!!..
Som rubriken lyder så har jag en volvo 945 LTT somm jag är sugen att skrämma upp lite:)...
Hur tycker ni jag skall gå till väga ??

P.s Skall inte vara ngn extrem trimmning nöjer mej med en bit över 200 kankse beronde på vad allt kostar..

Tacksam för svar

// Jan0z



1 915 Inlägg
8 februari 2010
#6
0,65 bar ? Är det max för deras chip ?
En FT laddar 0,55bar standard och det är samma motor som i LTT, bara laddtrycket som skiljer.
Låter väldigt lite med 0,65. Det finns det en del som laddar utan chip..

GL tryckplatta ?
En standard koppling funkar bra till 0,65bar, det ska den klara utan problem, om inte lamellerna är slut.

I min LTT har jag:

531 topplock
A-kamaxel
Vikingchip
1,0bar laddtryck
Öppet filter
3" avgassystem från turbon

Min original koppling funkar perfekt, slirar ingenting.


Vid mycket effekt behöver man en hårdare tryckplatta, tex -712. Original lamell funkar bra till den, finns på kgtrimning.com m.m

jan0z skrev:
Heheh ajfan köpte mej ett chip ifrån kl racing som kosta mej 1300 å då skulle man bara ladda 0,65 sa dom.. jävla tabbe:/...
Men iaf kör ju med gl tryckplatta å det lirar ju inte bara slirar.hmm.. vad skall man köra för ngt tänkte det är bättre att gå ett steg värre än orginal volvo turbo koppling när man ändå håller på ..smile

//Jan0z

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

39 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#7
Jag tycker åxå det låter jävligt lite iochmed att jag laddat på 0,5 innan chippningen...
Men jag har testat å höja mer nu å det spikar inget alls bara det att kopplingen slirar och att jag har en jävligt opålitlig laddtrycksmätare.. laddar bara 0,5 med ryckt wastgate slang enligt den?yikes...

// jan0z

Louksor skrev:
0,65 bar ? Är det max för deras chip ?
En FT laddar 0,55bar standard och det är samma motor som i LTT, bara laddtrycket som skiljer.
Låter väldigt lite med 0,65. Det finns det en del som laddar utan chip..

GL tryckplatta ?
En standard koppling funkar bra till 0,65bar, det ska den klara utan problem, om inte lamellerna är slut.

I min LTT har jag:

531 topplock
A-kamaxel
Vikingchip
1,0bar laddtryck
Öppet filter
3" avgassystem från turbon

Min original koppling funkar perfekt, slirar ingenting.


Vid mycket effekt behöver man en hårdare tryckplatta, tex -712. Original lamell funkar bra till den, finns på kgtrimning.com m.m

jan0z skrev:
Heheh ajfan köpte mej ett chip ifrån kl racing som kosta mej 1300 å då skulle man bara ladda 0,65 sa dom.. jävla tabbe:/...
Men iaf kör ju med gl tryckplatta å det lirar ju inte bara slirar.hmm.. vad skall man köra för ngt tänkte det är bättre att gå ett steg värre än orginal volvo turbo koppling när man ändå håller på ..smile

//Jan0z



243 Inlägg
9 februari 2010
#8
jan0z skrev:
Jag tycker åxå det låter jävligt lite iochmed att jag laddat på 0,5 innan chippningen...
Men jag har testat å höja mer nu å det spikar inget alls bara det att kopplingen slirar och att jag har en jävligt opålitlig laddtrycksmätare.. laddar bara 0,5 med ryckt wastgate slang enligt den?yikes...

// jan0z

Louksor skrev:
0,65 bar ? Är det max för deras chip ?
En FT laddar 0,55bar standard och det är samma motor som i LTT, bara laddtrycket som skiljer.
Låter väldigt lite med 0,65. Det finns det en del som laddar utan chip..

GL tryckplatta ?
En standard koppling funkar bra till 0,65bar, det ska den klara utan problem, om inte lamellerna är slut.

I min LTT har jag:

531 topplock
A-kamaxel
Vikingchip
1,0bar laddtryck
Öppet filter
3" avgassystem från turbon

Min original koppling funkar perfekt, slirar ingenting.


Vid mycket effekt behöver man en hårdare tryckplatta, tex -712. Original lamell funkar bra till den, finns på kgtrimning.com m.m

jan0z skrev:
Heheh ajfan köpte mej ett chip ifrån kl racing som kosta mej 1300 å då skulle man bara ladda 0,65 sa dom.. jävla tabbe:/...
Men iaf kör ju med gl tryckplatta å det lirar ju inte bara slirar.hmm.. vad skall man köra för ngt tänkte det är bättre att gå ett steg värre än orginal volvo turbo koppling när man ändå håller på ..smile

//Jan0z



Louksor recept räcker för HK du siktar på, kanske lite onödigt med 3" hela vägen, räcker nog med efter kat, men det är en smaksak. org lamell till turbo och t,ex. -712 som nämns räcker alldeles utmärkt som koppling. ang din mätare så är ryckt wg slang ~ 1,1 bar med ltt wg-klocka. min mätare strulade också, tillslut så kopplade jag org och körde enbart med eftermonterad och genast mycket mera korrekt visning, jag hade alltså troligen läckage i slangen nånstans, kanske värt att kolla upp. Det kan även vara känsligt vart på insuget du kopplar in dig.

1 915 Inlägg
9 februari 2010
#9
Utan slang till tryckklockan så laddar min 1,5bar enligt mätaren.
Mätaren visar 0,35bar på standard laddtryck(som LTT laddar), så mätaren stämmer.
Din koppling måste vara dålig, min standardkoppling funkar perfekt än och jag har mer effekt i motorn än dig.

Akta dig för att höja laddtrycket för mycket, om inte chippet är gjort för det.
Vore nog bra för dig att köpa en bättre laddtrycksmätare också smile

När du hör spikningarna så kan det redan vara för sent.....


jan0z skrev:
Jag tycker åxå det låter jävligt lite iochmed att jag laddat på 0,5 innan chippningen...
Men jag har testat å höja mer nu å det spikar inget alls bara det att kopplingen slirar och att jag har en jävligt opålitlig laddtrycksmätare.. laddar bara 0,5 med ryckt wastgate slang enligt den?yikes...

// jan0z

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

19 Inlägg
9 februari 2010
#10
Louksor skrev:
Utan slang till tryckklockan så laddar min 1,5bar enligt mätaren.
Mätaren visar 0,35bar på standard laddtryck(som LTT laddar), så mätaren stämmer.
Din koppling måste vara dålig, min standardkoppling funkar perfekt än och jag har mer effekt i motorn än dig.

Akta dig för att höja laddtrycket för mycket, om inte chippet är gjort för det.
Vore nog bra för dig att köpa en bättre laddtrycksmätare också smile

När du hör spikningarna så kan det redan vara för sent.....


jan0z skrev:
Jag tycker åxå det låter jävligt lite iochmed att jag laddat på 0,5 innan chippningen...
Men jag har testat å höja mer nu å det spikar inget alls bara det att kopplingen slirar och att jag har en jävligt opålitlig laddtrycksmätare.. laddar bara 0,5 med ryckt wastgate slang enligt den?yikes...

// jan0z


Ladda inte för mycket med b230fk motorn, den har högre komp än b230ft tack vare längre vevstakar..

1 915 Inlägg
9 februari 2010
#11
Fel.
Det är samma motor.
Enda som skiljer är tryckklockan/laddtrycket.


Wielbass skrev:
Ladda inte för mycket med b230fk motorn, den har högre komp än b230ft tack vare längre vevstakar..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

19 Inlägg
9 februari 2010
#12
Louksor skrev:
Fel.
Det är samma motor.
Enda som skiljer är tryckklockan/laddtrycket.


Wielbass skrev:
Ladda inte för mycket med b230fk motorn, den har högre komp än b230ft tack vare längre vevstakar..


Fel längre stakar också...

64 Inlägg
9 februari 2010
#13
Wielbass skrev:
Louksor skrev:
Fel.
Det är samma motor.
Enda som skiljer är tryckklockan/laddtrycket.


Wielbass skrev:
Ladda inte för mycket med b230fk motorn, den har högre komp än b230ft tack vare längre vevstakar..


Fel längre stakar också...

Exakt samma motor

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 februari 2010
#14
Wielbass skrev:
Louksor skrev:
Fel.
Det är samma motor.
Enda som skiljer är tryckklockan/laddtrycket.


Wielbass skrev:
Ladda inte för mycket med b230fk motorn, den har högre komp än b230ft tack vare längre vevstakar..


Fel längre stakar också...

samma stakar i alla b230

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Jävel
2 018 Inlägg
9 februari 2010
#15
thompen skrev:
Wielbass skrev:
Louksor skrev:
Fel.
Det är samma motor.
Enda som skiljer är tryckklockan/laddtrycket.




Fel längre stakar också...

Exakt samma motor

Samma stakar är de, har en FT o köpte delar från en FK o det var precis samma (likadana) stakar.

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 915 Inlägg
9 februari 2010
#16
Nej, du har fel och jag har rätt.
Sök reda på fakta så får du se....


Wielbass skrev:
Louksor skrev:
Fel.
Det är samma motor.
Enda som skiljer är tryckklockan/laddtrycket.


Wielbass skrev:
Ladda inte för mycket med b230fk motorn, den har högre komp än b230ft tack vare längre vevstakar..


Fel längre stakar också...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

19 Inlägg
10 februari 2010
#17
Louksor skrev:
Nej, du har fel och jag har rätt.
Sök reda på fakta så får du se....


Wielbass skrev:
Louksor skrev:
Fel.
Det är samma motor.
Enda som skiljer är tryckklockan/laddtrycket.




Fel längre stakar också...


okej efter liten info kolla så visar de sig att ja hade fel igen....

39 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#18
Hehehe Heta diskutioner här;)...

Jo som sagt så har jag en Gl tryckplatta därav slirandet.. Men ngn som har en kraftigare till salu eller??

Gällande Laddtrycksmätaren så är det sen från Ridetech som man har Slangen i motorrummet å sladar till själva mätaren litar inte riktigt på den,, har Spökat en del..  För den kan väl inte ladda så pass mkt mindre för att kopplingen slirar??tongue..

/ Jan0z


86 Inlägg
20 februari 2010
#19
jag hade ringt till kg-trimmning här i lund området och frågat honom om tryckplatta och ev. lamell om du behövde det, jag vet att han rekomenderade två tre olika som han själv saluförde när jag var där sisst och pratade med honom. så ta ett snack med dom, dom flesta där är också väldigt duktiga på att svara på övriga frågor:)

mvh Tomas

39 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#20
Tackar för tipset.. Men Kg trimning tar rätt så bra betalt verkar det som om man kollar på deras sida.. å detta är ju tänkt att vara lite av en budgettrimning.tongue

Men har nu hittat en orginal Turbo tryckplatta med lamell på blocket så blir nog att köpa den:)

Föresten hur ser man skillnad på En Tryckplatta från en GL och en turbo.. Så han inte blåser mej..tongue

// Jan0z



Sök