Zebralag för cyklister!

toastmaster
26 januari 2010 · 12 Inlägg

Transportstyrelsen vill att bilar på en gata ska ha väjningsplikt mot cyklister på en cykelöverfart.
Håller ni med? Jag är tveksam.

BMW X3 2.0d (2008)
AudiRS8
26 januari 2010 · 16 Inlägg

Hmm, ska det vara nödvändigt. Finns risk att "de" bara blåser på utan att se sig för isf anser jag.

(r)s8-power
Jeppster
26 januari 2010 · 160 Inlägg

AudiRS8 skrev:
Hmm, ska det vara nödvändigt. Finns risk att "de" bara blåser på utan att se sig för isf anser jag.

Vissa blåser ju bara på redan tänk hur det blir när man måste visa föraträde hmm

Muttley
26 januari 2010 ·

Otroligt miljövänligt av dem om vi ska stanna för cyklister också.

IceEyes Varningar: För många..
26 januari 2010 · 2 552 Inlägg

Absolut inte. Den nuvarande zebralagen för gående är nog tragisk och även farlig under mörker, samt att en del stjärnor tror sig kunna springa rakt ut i vägen utan att ens se sig för.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
ahl_86
26 januari 2010 · 65 Inlägg

Detta har ju varit uppe förut, till och med Tingvall var emot det. Hoppas det inte blir något denna gång heller.

nosferato
26 januari 2010 · 439 Inlägg

jag arbetar som taxichaffis o ser detta dagligen,cyklister som kastar sig ut o nt ens vet om det kommer en bil.
det sorgligaste jag sett var en kvinnlig cyklist som satte upp handen o skulle stanna trafiken när hon var på väg över,tyvärr så har min buss på ca tre ton vissa svårigheter med att stanna på en femöring.
troligtvis kollar hon sig för nästa gång.

när jag var liten kom det en polis till skolan o utbildade oss hurman skulle vara i trafiken,finns inte detta längre.?

old,low and slow....
JR-racing
26 januari 2010 · 161 Inlägg

Kan inte gående/cyklister lyfta blicken i 3 sek för att få ögonkontakt med mig så man är överens om att man ser varadra så stannar inte jag eller sänker farten, för gående/cyklister måste lära sig att dem är inte odödliga....

Volkswagen GOLF GTI 16V "Hermann the German" (1990)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
26 januari 2010 · 946 Inlägg

JR-racing skrev:
Kan inte gående/cyklister lyfta blicken i 3 sek för att få ögonkontakt med mig så man är överens om att man ser varadra så stannar inte jag eller sänker farten, för gående/cyklister måste lära sig att dem är inte odödliga....

Båda parter, både vägtrafikenater och gående/cyklister, har ett ansvar för att inget händer. Att resonera som du gör är helt fel! Du borde inte ha körkort enl min mening med ett sånt resonemang.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
MilleN
26 januari 2010 · 9 108 Inlägg

mm hörde om detta förslaget för ett tag sedan, inte säkert att det kommer bli på alla cykelöverfarter fattade jag det som. En speciell skylt (herr gårman fast på cykel) ska sitta där det gäller och antagligen kommer det vara i samband med farthinder eller förhöjd cykelbana.

Detta är lite vad jag hört bara, inte alls säker på hur det blir.

Opelmadness German cars, quality and beyond
26 januari 2010 · 8 197 Inlägg

Jeppster skrev:

AudiRS8 skrev:
Hmm, ska det vara nödvändigt. Finns risk att "de" bara blåser på utan att se sig för isf anser jag.

Vissa blåser ju bara på redan tänk hur det blir när man måste visa föraträde hmm

Precis vad jag tänkte... Fy satan för att köra i nån större stad med alla cyklister som blir än mer arroganta.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
AudiRS8
26 januari 2010 · 16 Inlägg

Jeppster skrev:

AudiRS8 skrev:
Hmm, ska det vara nödvändigt. Finns risk att "de" bara blåser på utan att se sig för isf anser jag.

Vissa blåser ju bara på redan tänk hur det blir när man måste visa föraträde hmm

Menar det, kommer bli kalabalik. neutral

(r)s8-power
JR-racing
26 januari 2010 · 161 Inlägg

Dave_C70 skrev:

JR-racing skrev:
Kan inte gående/cyklister lyfta blicken i 3 sek för att få ögonkontakt med mig så man är överens om att man ser varadra så stannar inte jag eller sänker farten, för gående/cyklister måste lära sig att dem är inte odödliga....

Båda parter, både vägtrafikenater och gående/cyklister, har ett ansvar för att inget händer. Att resonera som du gör är helt fel! Du borde inte ha körkort enl min mening med ett sånt resonemang.

Sätt dig i bilen och kör ner till Lund och snurra runt i stan i ca 5 min så kommer du förstå mig....

Volkswagen GOLF GTI 16V "Hermann the German" (1990)
NissanMotorsport
26 januari 2010 ·

Nej usch för dessa övergångsställen och cykelöverfart.. kan enbart vara nödvändigt i tätbebyggda områden vid 30sträckor fast då med rödlysen! i små byar där jag bor finns det ett övergångsställe på en 50sträcka och kommer inte så många bilar så inte dom har en chans att gå över.. där ser jag det är helt meningslöst att stanna.. från 50-0 och låta en segfan gå över? den kan väl fan vänta i några sekunder..

De räcker gott och väl att hålla koll på alla skyltar vid vägarna istället, snart hinner man knappt se vägen bara för man ska hålla koll på allt omkring sig.

Så nej, det blir aldeless för mycket, störst går först..lämna oss fri VÄG!

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
26 januari 2010 · 946 Inlägg

JR-racing skrev:

Dave_C70 skrev:

JR-racing skrev:
Kan inte gående/cyklister lyfta blicken i 3 sek för att få ögonkontakt med mig så man är överens om att man ser varadra så stannar inte jag eller sänker farten, för gående/cyklister måste lära sig att dem är inte odödliga....

Båda parter, både vägtrafikenater och gående/cyklister, har ett ansvar för att inget händer. Att resonera som du gör är helt fel! Du borde inte ha körkort enl min mening med ett sånt resonemang.

Sätt dig i bilen och kör ner till Lund och snurra runt i stan i ca 5 min så kommer du förstå mig....

Oavsett trafiksituation kommer jag ALDRIG att acceptera, än mindre anamma, ett beteende som ditt. Ansvarslöst och borde tendera en indragning av körkort bara genom resonemanget...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
sk8ville
27 januari 2010 · 653 Inlägg

skalman1 skrev:
Ja, man får väl modifiera kofångarna till cykelfångare så kan man hålla plattan i mattan och vinka åt cyklisterna när dom flyger iväg.

Håller med! inte ofta folk kör på kor längre tongue

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
dundersmurfen smurfidunder
27 januari 2010 · 327 Inlägg

Kanonbra förslag! lysande att slå stopp inne i stan. då kan man passa på att lägga en brinnut, varva ur ordenligt vid acceleration osv. Eller med lastbilen köööla ur ordentligt några minuter för att komma upp i fart. Men förbjud dubbdäck för det blir visst någon form av partikel i luften då...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Jag stannar gärna men att låta cyklisterna få företräde är bara sjukt och kommer troligtvis resultera i skador. Jag tycker det räcker med folk som springer ut mitt i gatan, att nu behöva sitta och spana efter cyklister i 30blås och försöka lista ut deras vägval, det låter totalt livsfarligt både för bilister och cyklister samt kanske även gående som kan bli lidande för att man spanar efter självmordskandidater på cykel.

Eftersom folk till fots inte kan stanna upp någon sekund vid ett övergångsställe och reka läget så tvivlar jag att cyklister kommer göra det

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
DusanMandick Random Hero
27 januari 2010 · 4 047 Inlägg

dundersmurfen skrev:
Kanonbra förslag! lysande att slå stopp inne i stan. då kan man passa på att lägga en brinnut, varva ur ordenligt vid acceleration osv. Eller med lastbilen köööla ur ordentligt några minuter för att komma upp i fart. Men förbjud dubbdäck för det blir visst någon form av partikel i luften då...

hahah håller med dej helt, vi får inte ha dubbdäck o bensinbilar, men vi lär oss ecodriving som är till en stor del att hålla jämn fart o låga varv. Att bromsa in från 30-50 till 0km/h och sen accelerera upp till 30-50 igen är ju en mardröm för greenpeac, vart är landet på väg?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
_DamnIt R1 driver!
27 januari 2010 · 5 128 Inlägg

JR-racing skrev:

Dave_C70 skrev:

JR-racing skrev:
Kan inte gående/cyklister lyfta blicken i 3 sek för att få ögonkontakt med mig så man är överens om att man ser varadra så stannar inte jag eller sänker farten, för gående/cyklister måste lära sig att dem är inte odödliga....

Båda parter, både vägtrafikenater och gående/cyklister, har ett ansvar för att inget händer. Att resonera som du gör är helt fel! Du borde inte ha körkort enl min mening med ett sånt resonemang.

Sätt dig i bilen och kör ner till Lund och snurra runt i stan i ca 5 min så kommer du förstå mig....

Jag håller delvis med dig på det argumentet! Folk cyklar som galningar i Lund, men tror inte du skulle tycka det va lika kul om någon helt plötsligt skulle sitta fast, sådär lagom död under din bil?
Jag tycker iaf att även om dom skiter fullständigt i bilar, så vill inte jag köra ihjäl någon!

Och som svar på tråden: Det kommer verkligen bli kaos! Har vi inte nog med lagar som gör det svårare att köra ekonomiskt och miljövänligt? Och har man inte tillräckligt att hålla koll på i trafiken?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang