3083
Sök

Ställbart kamdrev vilken nytta?

10 287 Inlägg
25 mars 2010
#21
En hel kugg.....
Det är massor. Justering av kamläge skall ske med mätklocka och alltid vid driftstemperatur. Gradmarkeringar på dreven är bara för syns skull. Jag såg hur noga det var när vi körde min 16V turbomotor i bänk och han som mappade motorn gjorde tre olika körningar med tre olika inställningar.

/Göran


Vi kan räkna på en kugg.
Anta att det är 5mm delning på kamremmen. Anta att kamdrevet är 10cm i diameter. Då har kamdrevet 60 kugg , dvs en kugg motsvarar 6 kamgrader. Kammen rör sig med halva vinkelhastigheten jämfört med veven. Dvs veven rör sig dubbelt så fort "i grader" som kammen. Dvs 6 kamgrader motsvarar 12 vevaxelgrader. => En kugg är 12 grader på veven.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

040 RedLine
1 219 Inlägg
30 mars 2010
#22
Finns det någon gräns, typ när man planar toppen med mer än 1mm så måste man skaffa ställbart kamdrev?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök