3434
Sök

Mäta farad på kondensator?

50 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, som topic lyder så vill ja veta hur man mäter farad på en kondensator då ja inte vet hur mycke min ligger på för de finns ingen etikett eller liknande, mäter man det med multimeter? hur gör man? Tacksam för snabba svar:smile //Joont3__


Bas älskare
716 Inlägg
27 januari 2010
#2
vad heter kondensatorn?


3 466 Inlägg
27 januari 2010
#3
Ladda upp den och sätt tungan på båda polerna samtidigt, sen är det bara att uppskatta hur fet stöt du fick! wink

För att det ska bli lite lättare kan du låna en kondning som du vet hur många Farad den ligger på och jämföra göra lika dant med sen vet du iaf om den är starkare, svagare eller lika stark! DÅ har du iaf sått en liten fingervisning på hur många farad din ligger på! smile
Senast redigerat av M_icke_ (27 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
27 januari 2010
#4
Haha!!!! Hoppas inte att han tar det på allvar bara neutral

Booyakasha!

Olika
907 Inlägg
27 januari 2010
#5
Joont3__ skrev:
Tjenare, som topic lyder så vill ja veta hur man mäter farad på en kondensator då ja inte vet hur mycke min ligger på för de finns ingen etikett eller liknande, mäter man det med multimeter? hur gör man? Tacksam för snabba svar:smile //Joont3__

Det är inte "Faraden" du mäter, det är kapacitansen och den anges i Farad.
Precis som att spänning anges i Volt och resistans i Ohm.

Det kan nog bli svårt att hitta en kapacitansmätare för så stora kapacitanser, de brukar bara orkar med mindre kondingar på pF (pickoFarad) så att ladda upp den och se hur länge en lampa lyser tex och jämföra med andra är nog bästa alternativet.

Mvh
Fredrik

50 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#6
VolvoXet skrev:
vad heter kondensatorn?

De vet ja inte tyvärr, finns inget namn eller någe instansatt"/

M_icke_ skrev:
Ladda upp den och sätt tungan på båda polerna samtidigt, sen är det bara att uppskatta hur fet stöt du fick! wink

För att det ska bli lite lättare kan du låna en kondning som du vet hur många Farad den ligger på och jämföra göra lika dant med sen vet du iaf om den är starkare, svagare eller lika stark! DÅ har du iaf sått en liten fingervisning på hur många farad din ligger på! smile

Okej kanske funkar;) Okej, men vad ska ja mäta i för att få ut rätt värde?(:

fredriq skrev:
Det är inte "Faraden" du mäter, det är kapacitansen och den anges i Farad.
Precis som att spänning anges i Volt och resistans i Ohm.

Det kan nog bli svårt att hitta en kapacitansmätare för så stora kapacitanser, de brukar bara orkar med mindre kondingar på pF (pickoFarad) så att ladda upp den och se hur länge en lampa lyser tex och jämföra med andra är nog bästa alternativet.

Okej, ska se va man kan göra, men vad ska man mäta i?smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2010
#7
Är väl bara att jämföra storleksmässigt med nån som du vet kapacitansen på, samma fysiska storlek ska vara lika stor då alla kondensatorer för bilstereobruk så vitt jag vet är likadant uppbyggda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
27 januari 2010
#8
ChriZtoffer skrev:
Är väl bara att jämföra storleksmässigt med nån som du vet kapacitansen på, samma fysiska storlek ska vara lika stor då alla kondensatorer för bilstereobruk så vitt jag vet är likadant uppbyggda.

Min 2F är exakt lika stor som holywoods 10F så det funkar inte så..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2010
#9
Isåfall så är nån av dom fel, kan ju säga att den 10F kondensator bör vara rätt stor... Fast det är klart, din 2F kanske tål högre spänning än 10F kondensatorn och då blir ju fysiska måtten mer lika. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (27 januari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
27 januari 2010
#10
ChriZtoffer skrev:
Isåfall så är nån av dom fel, kan ju säga att den 10F kondensator bör vara rätt stor... Fast det är klart, din 2F kanske tål högre spänning än 10F kondensatorn och då blir ju fysiska måtten mer lika. smile

Min 2F klarar 24V kan dock inte svara på vad Hollywoods 10F klarar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

16 Inlägg
27 januari 2010
#11
ang kondingar å storlekar, "vanliga " kondingar samt hybridkondingar *dvs de som e 4kantiga, ser ut som mindre slutsteg osv* är 2 skilda saker då de e uppbyggda på olika sätt, men tar man en vanlig rund konding så är en riktig 10farade mycke större än en 2 faradare, MEN sen e de så att många fabriker i asien skriver de du som kund vill att de ska stå på kondingen, var på besök där för några år sen i flera fabriker, och ville man ha en konding på 1 farad, eller på 5 farad, så va de bara oliak krympplaster som satt på, same shit different name helt enkelt.

ganska enkelt å testa, ladda upp kondingen, häng på en glödlampa *typ 5-10watt* å mät hur länge den lyser, ta sen den stora kondingen som e 5ggr så kraftig enligt prodbladet å se om de är så stor skillnad........väldigt sällan är det de,

kort å gott, att svara på första frågan, e din konding stor som en 33cl burk? då har du en 0,5faradare, e den stor som 2 burkar på varandra? 1 farad, efter de så brukar de mest öka i omkrets å inte i höjd/längd.

3 466 Inlägg
28 januari 2010
#12
m_icke skrev:
ang kondingar å storlekar, "vanliga " kondingar samt hybridkondingar *dvs de som e 4kantiga, ser ut som mindre slutsteg osv* är 2 skilda saker då de e uppbyggda på olika sätt, men tar man en vanlig rund konding så är en riktig 10farade mycke större än en 2 faradare, MEN sen e de så att många fabriker i asien skriver de du som kund vill att de ska stå på kondingen, var på besök där för några år sen i flera fabriker, och ville man ha en konding på 1 farad, eller på 5 farad, så va de bara oliak krympplaster som satt på, same shit different name helt enkelt.

ganska enkelt å testa, ladda upp kondingen, häng på en glödlampa *typ 5-10watt* å mät hur länge den lyser, ta sen den stora kondingen som e 5ggr så kraftig enligt prodbladet å se om de är så stor skillnad........väldigt sällan är det de,

kort å gott, att svara på första frågan, e din konding stor som en 33cl burk? då har du en 0,5faradare, e den stor som 2 burkar på varandra? 1 farad, efter de så brukar de mest öka i omkrets å inte i höjd/längd.

Kan lova att 10F är GANSKA mycket starkare än min 2F då lamporna blinkar utav bara h*lvete med min 2F men inte ett dugg med 10F som är exakt lika stor. Vi var själva ganska skeptiska till att en Kond. som är lika stor kan vara 5ggr starkare men enligt våra tester så klarade 10F 1600w utan blinkningar. Detta klarade inte ens en ganska stor 5F.. 
_jeppe_ kan intyga detta då det är hans 10F som vi testade.

Är ni fortfarande skeptiska så slänger jag f*n upp en film på de!
Senast redigerat av M_icke_ (28 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

60 Inlägg
28 januari 2010
#13
M_icke_ skrev:
m_icke skrev:
ang kondingar å storlekar, "vanliga " kondingar samt hybridkondingar *dvs de som e 4kantiga, ser ut som mindre slutsteg osv* är 2 skilda saker då de e uppbyggda på olika sätt, men tar man en vanlig rund konding så är en riktig 10farade mycke större än en 2 faradare, MEN sen e de så att många fabriker i asien skriver de du som kund vill att de ska stå på kondingen, var på besök där för några år sen i flera fabriker, och ville man ha en konding på 1 farad, eller på 5 farad, så va de bara oliak krympplaster som satt på, same shit different name helt enkelt.

ganska enkelt å testa, ladda upp kondingen, häng på en glödlampa *typ 5-10watt* å mät hur länge den lyser, ta sen den stora kondingen som e 5ggr så kraftig enligt prodbladet å se om de är så stor skillnad........väldigt sällan är det de,

kort å gott, att svara på första frågan, e din konding stor som en 33cl burk? då har du en 0,5faradare, e den stor som 2 burkar på varandra? 1 farad, efter de så brukar de mest öka i omkrets å inte i höjd/längd.

Kan lova att 10F är GANSKA mycket starkare än min 2F då lamporna blinkar utav bara h*lvete med min 2F men inte ett dugg med 10F som är exakt lika stor. Vi var själva ganska skeptiska till att en Kond. som är lika stor kan vara 5ggr starkare men enligt våra tester så klarade 10F 1600w utan blinkningar. Detta klarade inte ens en ganska stor 5F.. 
_jeppe_ kan intyga detta då det är hans 10F som vi testade.

Är ni fortfarande skeptiska så slänger jag f*n upp en film på de!

Måste faktiskt säga att jag blev själv väldigt förvånad när alla lampor slutade blinka i M_icke_ s bil bara genom att byta kondensator!

Fixar gärna en film om de e det som krävs för att ni ska tro på de smile

Mvh Jeppe
Senast redigerat av _Jeppe_ (28 januari 2010)

Samarbetspartner 2012: Autohifi.se, Åhus solskyddscenter
http://www.autohifi.se/ http://www.solskyddscenter.com/
SVENSK MÄSTARE DBL EXTREME 2010
EUROPEAN MASTER DBL EXTREME 2010

16 197 Inlägg
28 januari 2010
#14
storleken på kondingen säger igentligen inte mycke om hur många farad den är på.. allt hänger på hur tät de e "packat" på insidan--

finns vissa s.k 2F kondingar som knappt e 1F om man sågar sönder dom å kollar..

de e typ som me batterier.. ett tungt batteri=bra batteri.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 287 Inlägg
28 januari 2010
#15
I grundläggande ellära lär man sig att en enkel RC krets tidskonstant är T = RC.

Uppladdning av an kondensator i en RC krets följer formeln:

U(t) = U [1- e ^ (-t/RC)]

Ur detta kan vi lösa ut kondensatorns storlek om vi via ett seriemotstånd med resistansen R laddar upp en urladdad kondensator till

U(t) = U ( 1 - (e^-1) = U * 0.63: Nu kan vi enkelt bestämma kondensatorns storlek.



På svenska:

Ta ett bilbatteri, mät dess polspänning ( U).
Hitta ett lämpligt motstånd = R (låt oss anta 100 ohm)

Ladda sedan upp kondensatorn via motståndet tills du har nått 0.63* U ( 8.8V för 14V batterispänning). Mät den tiden (=T)

Då kan vi med hjälp av T = RC  lösa ut C som C = T/R

Dvs om det med  100 ohm tar 1000 sekunder att komma från noll volt till 8.8Volt över kondensatorn (med ett batteri på 14V) så har man 10 Farad.

/Göran


Överkurs: Energibetraktelse:

Energin i en kondensator G, ges av: G = 0.5 * C* U^2. I en uppladdningskrets där vi går från noll volt över kondingen till en slutspänning på (ca) 9 Volt så kommer kondensatorn att innehålla ca 400Ws (J) energi.
Om vi laddar kondensatorn med 100 ohm och emk:n över kondingen går från 0 till 9 V så kommer medelspänningen att vara ca 4.5V.
Vid 4.5 Volt så har vi ca 10Volt över motståndet och kan då mata ca 0.1A till kondensatorn.
0.1 Ampere på 4.5Volt kondensator innebär en energitillväxt på 0.1*4.5 Watt/sekund = 0.45Ws.
Skall vi trycka in 400J så tar det då i häraden 1000 sekunder.
(Detta är en överslagsberäkning ur ett energiperspektiv bara för att visa att storleksordningen är korrekt)










Joont3__ skrev:
Tjenare, som topic lyder så vill ja veta hur man mäter farad på en kondensator då ja inte vet hur mycke min ligger på för de finns ingen etikett eller liknande, mäter man det med multimeter? hur gör man? Tacksam för snabba svar:smile //Joont3__

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök