3089
Sök

Volvo 850 -93. Bytt kupéfläkt men ingen förbättring

66 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Hej,
Har nu bytt kupéfläkten som la av och jag vet att den som jag satt i funkar. Trots det har jag inte fått någon fart på fläkten. Inne i utrymmet satt ett relä. Drog ur det och ser då att ett av stiften är kolsvart bränd. Kan det vara så enkelt att det är där felet sitter? Frågan är då om det alls är fläktrelät?

Vad kan det annars vara för fel?

Snälla hjälp. Jag fryser ihjäl.

Problemet började med att fläkten la av ibland när den gick på högsta fart. Då var det bara att stänga av fläkten ner på 0, vänta ett tag så kunde man dra igång den igen. sedan kunde man inte köra på högre fart än 3an. Och nu är den helt död. Samtliga jag pratat med säger alla att det är fläkten. Men nu står jag här och har fortfarande ingen fläkt.

Tack på förhand.

153 Inlägg
27 januari 2010
Jo det låter som det är motståndet till knappen som är kasst eller relät som du skrev efter som det är bränt får det ingen kontakt. lycka till

Motborgare
1 099 Inlägg
27 januari 2010
cpthaddock skrev:
Hej,
Har nu bytt kupéfläkten som la av och jag vet att den som jag satt i funkar. Trots det har jag inte fått någon fart på fläkten. Inne i utrymmet satt ett relä. Drog ur det och ser då att ett av stiften är kolsvart bränd. Kan det vara så enkelt att det är där felet sitter? Frågan är då om det alls är fläktrelät?

Vad kan det annars vara för fel?

Snälla hjälp. Jag fryser ihjäl.

Problemet började med att fläkten la av ibland när den gick på högsta fart. Då var det bara att stänga av fläkten ner på 0, vänta ett tag så kunde man dra igång den igen. sedan kunde man inte köra på högre fart än 3an. Och nu är den helt död. Samtliga jag pratat med säger alla att det är fläkten. Men nu står jag här och har fortfarande ingen fläkt.

Tack på förhand.

Fila rent stiftet i reläet och prova.

-- K

66 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Puttade i relät igen och då funkade fläkten - en stund. Så var det tyst ett tag och så gick den igång igen. Det måste alltså vara något annat än flöktmotorn. Den jag bytt till kommer visserligen från skroten men de testade den framför mig och jag vet att den funkar. Om jag nu får byta in den återstår att se. De skulle i alla fall leta upp ett relä åt mig.

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
27 januari 2010
Prova att byta relä och kanske fläktmotståndet. På läge 4 får fläkten full-ström styrka. På läge 1, 2 och 3 går det genom ett motstånd.

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Sök