3144
Sök

Trimma mer utan att höja laddet ? saab 9000 2,3

Stressad BMW
120 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#1
hej undrar vad det finns kvar att göra för att höja effekten ytterligare på min 9000 2,3T aut -93 ?

det som sitter nu är :
mappad av ts motor i åstorp
3tums avgassystem
3tums downpipe
speedparts race dump

och jag ligger på 1,1 bar i ladd och vågar inte höja det mer vill ju att sakerna ska hålla mer än en timme smile

så är det kamaxel byte nästa eller kan man få mer effekt genom att byta turbo utan att höja laddet?

mvh Fredrikwendt


Stressad BMW
120 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#2
kan lägga till att det sitter garrett t25 turbo i bilen smile


820 Inlägg
28 januari 2010
#3
Alu-ic, porta topp, vassare kam osv borde hjälpa en bit på traven, tror dock att om du sätter på en Alu-ic med grövre tryckrör så ökar laddet "automatiskt" men det är nog marginellt!

Om man säger

Stressad BMW
120 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#4
om vi säger alu ic annan kam och garret t28 turbo hur mycket effekt skulle jag kunna tjäna ? har 227 drivhjuls hästar nu .


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 januari 2010
#5
Panzar_Audi skrev:
Alu-ic, porta topp, vassare kam osv borde hjälpa en bit på traven, tror dock att om du sätter på en Alu-ic med grövre tryckrör så ökar laddet "automatiskt" men det är nog marginellt!

ICn är hyffsat biffig original och med såpass lågt ladd gör det verkligen någon skillnad? roll

Rock'n Roll

820 Inlägg
28 januari 2010
#6
TenZer skrev:
Panzar_Audi skrev:
Alu-ic, porta topp, vassare kam osv borde hjälpa en bit på traven, tror dock att om du sätter på en Alu-ic med grövre tryckrör så ökar laddet "automatiskt" men det är nog marginellt!

ICn är hyffsat biffig original och med såpass lågt ladd gör det verkligen någon skillnad? roll

Jo du har en poäng där! Jag som gjorde bort mig lite tongue

Om man säger

1 498 Inlägg
29 januari 2010
#7
Glöm bara inte att ladda ner en ny mapp till din "nya" hårdvara


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
29 januari 2010
#8
TenZer skrev:
Panzar_Audi skrev:
Alu-ic, porta topp, vassare kam osv borde hjälpa en bit på traven, tror dock att om du sätter på en Alu-ic med grövre tryckrör så ökar laddet "automatiskt" men det är nog marginellt!

ICn är hyffsat biffig original och med såpass lågt ladd gör det verkligen någon skillnad? roll

Det blir mer luftmassa men samma tryck med större rör och ic.
Alltså måste han ha mer bränsle.

MVH. Alex

5 710 Inlägg
29 januari 2010
#9
Oavsett vad du kommer att byta ut måste du ha en ny programvara.......
Man måste alltid anpassa mjukvaran efter hårvaran för att få ut ökad effekt samt att det skall vara säkert.
Att t.ex hänga dit en annan turbo utan att uppgradera mjukvaran skall man alltså inte göra.

Tycker heller inte du skall var orolig för att kliva på med lite mer laddtryck. Din motor (fast med manuell låda) laddar typ 1.0bar original.
Görs allt rätt tål motorn betydligt mer.
Det som kan vara känsligt är din växellåda.....

Hur höjjer man laddtrycket då? Jo genom ett ny mjukvara = du "förstör" din nuvarande mappning.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

394 Inlägg
29 januari 2010
#10
finns ju radvis med grejer,


-ny mjukvara ( ladd höjjs där automatiskt
-e85
-ny koppling
-spridare
-3 bar BTR
-map sensor
-te.x T28 eller värre
-kammar
-IC
-kanske en Q-diff om du vill vara lite mer "safe"
-ny såspump
-grenrör
-tryckrör
-filter

sen såklart en mappning på det..

vad är ditt effekt mål?
Senast redigerat av Von-Aron (29 januari 2010)

vem fan är maptun?

1 497 Inlägg
29 januari 2010
#11
Von-Aron skrev:
finns ju radvis med grejer,


-ny mjukvara ( ladd höjjs där automatiskt) - Behöver det inte alls wink
-e85 - Ger ingen effekt utan rätt mjukvara
-ny koppling
-spridare - Måste anpassa mjukvara till nya spridare
-3 bar BTR - Sitter original
-map sensor - Sitter också original, kanske menar 3bars?
-te.x T28 eller värre
-kammar Bör ändra i mjukvaran
-IC
-kanske en Q-diff om du vill vara lite mer "safe"
-ny såspump
-grenrör Onödigt om du inte skall 400+
-tryckrör Onödigt om du inte skall 400+
-filter

sen såklart en mappning på det..

vad är ditt effekt mål?

Inte för att verka grinig wink

Effektmål kan vara rätt intressant att veta.
För mer effekt utan att öka tryck kan du porta toppen.
Inget man gör som hemmapulare dock.

Även etanol och påställd tändning är en vettig variant också.

2 665 Inlägg
29 januari 2010
#12
japp porta toppen är ett bra tips. Då får du in mera utan mera ladd.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Stressad BMW
120 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#13
om vi säger att jag bytar turbo från t25 till t28 och mappar den för det vad skulle det hamna på för effekt då?har 227hk på hjulen nu,och min låda är renoverad och förstärkt så den ska palla betydligt mer effekt än nu smile
mvh


106 Inlägg
30 januari 2010
#14
fredrikwendt skrev:
om vi säger att jag bytar turbo från t25 till t28 och mappar den för det vad skulle det hamna på för effekt då?har 227hk på hjulen nu,och min låda är renoverad och förstärkt så den ska palla betydligt mer effekt än nu smile
mvh

d är juh ingen större skillnad på t-25 o t-28,tycker du hellre ska köpa ett 15 t sånna fall,mycke roliare spoolup/m.v.h jimpan


Stressad BMW
120 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#15
saab_lejf skrev:
fredrikwendt skrev:
om vi säger att jag bytar turbo från t25 till t28 och mappar den för det vad skulle det hamna på för effekt då?har 227hk på hjulen nu,och min låda är renoverad och förstärkt så den ska palla betydligt mer effekt än nu smile
mvh

d är juh ingen större skillnad på t-25 o t-28,tycker du hellre ska köpa ett 15 t sånna fall,mycke roliare spoolup/m.v.h jimpan

okej vad kostar en sån då ? och passar den rakt på ?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 januari 2010
#16
Byta till t28 så kan du kliva en bit förbi 250hk
Byta till 15T så kan du passera 300
Byta till 19T så kan du komma förbi 400
Byta till Gt30 och du är glatt förbi 500hk...

Som sagt, vad är målet? Hur långt vill du komma? Vad är du berädd att lägga i pengar?

Rekommenderar dig att titta hos t.ex maptun på hur listan över uppgraderingar ser ut.


Stressad BMW
120 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#17
vill ligga på runt 300 hk gärna lite över det smile


1 497 Inlägg
30 januari 2010
#18
Släng på en 15T från en AERO då.
Så är du där.

Stressad BMW
120 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#19
AxlSam skrev:
Släng på en 15T från en AERO då.
Så är du där.

vart hittar man en 15T turbo då? för ett okej pris. och vad är turbons fullständiga namn ?
och passar den rakt på ?
mvh
Senast redigerat av fredrikwendt (31 januari 2010)


Supraman
2 300 Inlägg
31 januari 2010
#20
gud va folk biter sig fast vid att laddtryck och knäcka vevstakar hör ihop.
Det är cylindertrycket som knäcker dom inte bara laddtrycket.
När du trimmar så ökar du cylindertrycket per automatik.
Så även när du nu inte ökar laddet så kommer påfrestningarna att öka.
Var noga och akta dig för genvägar.
Sen så lägg mkt omsorg på att få till en bra mapp.
En bra mapp som ger en jämnt kurva är snällare mot hårdvaran än en mapp som bara e ute efter max effekt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök