2268
Sök

Opel Ascona -88 [Värd sitt pris?]

92 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.

Det är så att min mentor har en bil tillsalu. En Opel Ascona -88 pratar vi om som har en hel del saker utbytta. Motorn byttes för ca 2 år sedan och har rullat 11 500 mil sammanlagt, nya skivor fram + nyrenoverade ok, nya trummor samt backar bak, ny abromsrör, nya bränslerör, nytt avgassystem, nya säten, nya lampor/lyktor runt om samt diverse oljor och remmar bytta.

Felet är att han för 1 år sedan reparerade tvärbalkarna bak eller vad det heter, men nu börjar de rosta igen och för att den ska gå igenom besiktningen så behövs detta repareras igen och uppskattningsvis var det omkring 3-5 dagars svetsjobb för att få det fint igen. Diverse rost fanns även runt om, men inga överdriva rostbitningar någonstans förutom där då.

Anser ni att priset är värt när det är satt på 2000 kr, annars åker den på skroten enligt honom. Är 16 år i skrivande stund och har tillgång till det mesta när det gäller lagning, bilreperation och mekande och ska börja övningsköra snart. Men som sagt, är det för mycket jobb att lägga ner eller ska jag kasta in pengarna och dra hem möget?

Alla papper och bevis finns på den samt alla servicar osv inskrivna.

Mvh.

Got N/A?
358 Inlägg
29 januari 2010
#2
Jag skulle inte ha köpt den, men det är jag det. Köp ett bättre utgångsobjekt, och framförallt roligare, för denna är väl inte ens RWD om du skulle ha köpt den av den anledningen?


1 749 Inlägg
29 januari 2010
#3
Du är 16 år, har 2 år kvar till körkortet.
Det tar mellan 3-5 dagar att laga bilen.
Du har tillgång och möjlighet att laga den själv.
Alla papper finns.

Gissa vad jag tycker.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

92 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#4
GroundX: Jag föredrar faktiskt fwd, därav att jag ställde frågan om det var värt att köpa vad det gäller allt det andra.

Patrikke: Jag gissar på att du är för wink Får jag ihop pengarna inom nästa vecka så köper jag den då, ifall pappa och mamma godkänner det, det vill säga.
Senast redigerat av Mammaspojkeee (29 januari 2010)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 januari 2010
#5
Å dom där Oplarna e bra kass. Snudd på helt utan underedsbehandling så dom rostar massor och e värd noll. Sen vilken pensionärststämpel e det inte på dom? Vidare, kolla nedre bärarmarna fram, dessa är nerlastade med tyngder av någon jävla anledning. Teknikerna har alltså gjort precis tvärt om mot hur en chassisetup ska vara med så låg ofjädrad vikt som möjligt. Så typiskt Opel att lösa vibbrationsproblem eller vad det nu var i efterhand med diverse konstiga efterkonstruktioner. Å Asconan som var så frän på sjuttiotalet *suck*

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

92 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#6
hotrodder skrev:
Å dom där Oplarna e bra kass. Snudd på helt utan underedsbehandling så dom rostar massor och e värd noll. Sen vilken pensionärststämpel e det inte på dom? Vidare, kolla nedre bärarmarna fram, dessa är nerlastade med tyngder av någon jävla anledning. Teknikerna har alltså gjort precis tvärt om mot hur en chassisetup ska vara med så låg ofjädrad vikt som möjligt. Så typiskt Opel att lösa vibbrationsproblem eller vad det nu var i efterhand med diverse konstiga efterkonstruktioner. Å Asconan som var så frän på sjuttiotalet *suck*

Så enligt dig inte värd att köpa för 2k och använda som renoveringsobjekt, samt övningskörningsbil och möjligtvis slaktarbil? Se det som en fråga, inte ett nedvärderande påstående.

Köper den ifall jag får ett godkännande av mina föräldrar då jag är i brist på intresse i skrivande stund och behöver något att sysselsätta mig med på dagarna.

Förövrigt så var det redan genomgången framvagn och reparerad på diverse ställe av en utbildad mekaniker samt ett industriprogram's gengälder. Enligt min mentor som står som nuvarande ägare på bilen, så skulle den utan problem klara några år till på vägarna, förutsatt att du reparerar och renoverar de defekterna på bakvagnen.'

"Tröskellådor" var ordet jag sökte efter som det var fel på.
Senast redigerat av Mammaspojkeee (29 januari 2010)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 januari 2010
#7
Köp den. Om det är mest för övningskörning och renoveringsobjekt är det en bra bil.

Snål på soppa och billig att äga. Som en nybörjarbil för nån som kan skruva eller vill lära sig är det inget sämre än t.ex en gammal Volvo.
Dessutom tar man sig fram i snö... wink

Sen priset var det inga fel på. Går ju att sälja i delar sen om man skulle vilja det.

MVH T. (opelfreak)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Saabifierad
2 031 Inlägg
29 januari 2010
#8
Köp big_smile 2000 spänn för en fungerande bil, det är rena kapet cool Så köper du den av din mentor, förhoppningsvis så vill han nog inte blåsa sin elev big_smile Så när du tröttnat på den lägger du ut den för 6-7000 kronor och tjänar en slant till nästa projekt (förutsatt att du fixat till den) cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 111 Inlägg
29 januari 2010
#9
hotrodder skrev:
Å dom där Oplarna e bra kass. Snudd på helt utan underedsbehandling så dom rostar massor och e värd noll. Sen vilken pensionärststämpel e det inte på dom? Vidare, kolla nedre bärarmarna fram, dessa är nerlastade med tyngder av någon jävla anledning. Teknikerna har alltså gjort precis tvärt om mot hur en chassisetup ska vara med så låg ofjädrad vikt som möjligt. Så typiskt Opel att lösa vibbrationsproblem eller vad det nu var i efterhand med diverse konstiga efterkonstruktioner. Å Asconan som var så frän på sjuttiotalet *suck*

Ja, jag håller med dig om att de hade rostproblem och att de är sjukt tråkiga. MEN... En bil med såpass mycket nytt, som bara gått 11 500 mil, kan väl inte bli så fel egentligen för 2000 kr?

Det var väl annorlunda för 15 år sedan när de fortfarande kostade lite pengar att de nu rostade, då var det väl nåt att se upp med, men om vi nu antar att karossen håller 5 år till innan den inte går genom besiktningen längre, då har inköpet så att säga kostat en 400 kr om året. Det är ju inte så farligt. Värre köpa en 100 000-kronors bil som rostar upp på fem år, då har den i stället kostat 20 000 kr om året...

När det gäller så här gamla bilar som klarat sig hyggligt (nu vet jag ju inte hur angripna tvärbalkarna är eller hur karossen ser ut i övrigt men...) så sticker jag till och med ut hakan och påstår att det är bättre att köpa en rostfri Alfasud än en helgalvad Audi 100 som har börjat få angrepp här och var... Om vi ska ta en "extrem" jämförelse.

Som vissa säger om min merca... "Varför har du en sån där? De rostar ju bara!"  Hm, har den klarat 25 år utan större angrepp så varför skulle den rosta upp på en kvart i min ägo då?

Däremot så är jag som sagt helt överrens om att Opel Ascona C inte är nåt som bilentusiaster faller i trance över...
Senast redigerat av Volvo544special65 (29 januari 2010)


4 637 Inlägg
29 januari 2010
#10
Frän bil tycker jag! Gillar designen och hur ofta ser man en Ascona C? Typ utdöda här nere i landet iaf.

92 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#11
Pratade med far och mor och dom var på ifall pengar rullar in under nästa vecka. Så går allt som planerat så är jag ägare till en Opel nästa vecka! smile

4 682 Inlägg
29 januari 2010
#12
Jag skulle inte rekommendera den, i.a.f. inte om den har en av dom mindre motorerna. Vi hade en 1.3s förut och det är ingen bil jag saknar. Jävligt mycke oväsen i Kupén, värdelös förgasare,dålig kvalitets känsla, massa irriterande småfel, rostar som fan och total avsaknad av prestanda. Och då hade vi ett välskött och lite medkört exemplar(under 10000mil).
Är ju knappast nån kommande samlarbil heller direkt, så värdet kommer ju inte att öka så mycket.
Satsa på en Ascona B istället!

92 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#13
Där är den lilla annonsen som finns. Inte speciellt mycket information men han påstår att det är en GT. Vet inte skillnaden eller något om dessa olika modeller dock.

http://www.blocket.se/blekinge/Opel_Asc … 22&w=1
Senast redigerat av Mammaspojkeee (29 januari 2010)

4 682 Inlägg
29 januari 2010
#14
Är det en GT förändrar det ju saken helt, då e bara motorn värd dom pengarna.
Kan vara ett kommande samlarobjekt också smile.
Bara att slå till!

92 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#15
Moparboy440 skrev:
Är det en GT förändrar det ju saken helt, då e bara motorn värd dom pengarna.
Kan vara ett kommande samlarobjekt också smile.
Bara att slå till!

Mjo, han sa något om att den var värd en jävlar massa 1000-lappar mer än vad han begär, samt då att den har en hel del nya saker i sig och renoverade ting.

Slår till på den ifall jag lyckas få fram pengar innan den blir såld.

Kan tanka upp lite bilder här ifall den kommer i min ägo.

Mvh.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
29 januari 2010
#16
Köp en billig Celica och bli medlem i familjen wink

edit: http://www.blocket.se/blekinge/Bmw_e30_ … 22&w=1 nästan mer värd och lägga pengarna på.
Senast redigerat av Driftkungen (29 januari 2010)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

51 Inlägg
30 januari 2010
#17
Klart du ska köpa opeln! Lättmekad och ett mycket bra objekt att lära upp sig på. Tror oxå att ascona c kommer att öka i värde, ge det bara lite tid och kärlek så kommer du få tillbaka pengarna med ränta. Finns en härlig klubb för oss opel lovers www.opelsportclub.com


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
30 januari 2010
#18
Funkytear skrev:
Klart du ska köpa opeln! Lättmekad och ett mycket bra objekt att lära upp sig på. Tror oxå att ascona c kommer att öka i värde, ge det bara lite tid och kärlek så kommer du få tillbaka pengarna med ränta. Finns en härlig klubb för oss opel lovers www.opelsportclub.com

Bilen blir väll 70% brun innan de pengarna är börjat stiga på rätt håll;)

Skojjar buse, köp du den. Tror på dig smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Makaronborrare
993 Inlägg
30 januari 2010
#19
Fan bara köp smile Perfekt att greja med fram tills körkortet


6 630 Inlägg
30 januari 2010
#20
Köp o visa bilen!

De/Dem


Sök