3774
Sök

Bygg & installations tips till Softis.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#1
Istället för att spama ner den andra tråden så tänkte jag att vi kunde ta det här istället.

Säkringshållare kan man bygga av två kopparbleck så här gjorde jag:
Kostnad: Max 10kr.

http://i709.photobucket.com/albums/ww99/ExtraKim/Expressen/DSCF0866.jpg

http://i709.photobucket.com/albums/ww99/ExtraKim/Expressen/DSCF0868.jpg

http://i709.photobucket.com/albums/ww99/ExtraKim/Expressen/DSCF0839.jpg

Tog två kopparbleck, borrade hål i dem, tog en genomgående bult, la säkringen mot blecket, la kabelskon mot säkringen, sen en bricka mot kabelskon och så drog jag ihop det.
Likadant på andra sidan säkringen, sen var det klart!

I en normal bil så kan man bygga ett skydd över så att inget kan komma åt det som är strömförande.
Senast redigerat av ExtraKim (29 januari 2010)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 januari 2010
#2
Funkar ypperligt och grundtanken är densamma som med de "riktiga" ANL/ASF-hållarna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
29 januari 2010
#3
Helt klart den coolaste tråden i garagets historia! cool

Steget drar 465 A, får jag ut full effekt med bara en 250 A säkring?




Så här tänkte jag göra en säkringshållare:

Senast redigerat av Softis (29 januari 2010)

Booyakasha!

Osponsrad
1 631 Inlägg
29 januari 2010
#4
Den videon va inte fel. Jag skall numera göra mina egna hållare tongue haha.. Mkt bra

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 januari 2010
#5
Softis> Nej.......men vill du bygga reglementselnigt är det 250A på en 70mm2-kabel.....
Annars får du väl dra dubbla kablar till steget wink

Eller ja sanning med modifikation......en 250A ANL, ASF/AFS-säkring tål ungefär det dubbla under korta stunder....
Senast redigerat av Lonefox (29 januari 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 januari 2010
#6
250A säkring får man ju ha på 50mm2 kabel enligt vissa listor så en 300A på 70mm2 borde ju inte heller vara nån fara, om man nu ska överdriva. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
29 januari 2010
#7
Så om jag kör en 1 st 70mm2 från generatorn till batterierna bak, sen från sista batteriet till steget kör jag med dubbla?

Får jag ur all effekt då?
Känns så där om man ska ha ett dyrt steg med mycket effekt, men inte få ut allt.

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#8
Första hållarna som jag gjorde 2001 är liknande den som är i klippet, dock så hade jag kopparbleck i botten istället för den fyrkantiga muttern. Anledningen till kopparblecken är att jag hade två kablar in (precis så som jag har i Expressen) och de gick till ett gemensamt bleck (dock till varsin bult) på andra sidan säkringen så hade jag två kopparbleck, ett för varje säkring.

Jag anser att han har en mutter förmycket på varje sida, det är bättre om man lägger kabelskon direkt mot säkringen.
Senast redigerat av ExtraKim (29 januari 2010)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 januari 2010
#9
Är ju nästan för enkelt att bygga egen säkringshållare! Nu borde ingen känna någon anledning till att inte använda det! smile


ljudfantast
1 372 Inlägg
29 januari 2010
#10
det är sånt här som skiljer pojkar från män ExtraKim! jävligt bra intiativ!

stahre
29 januari 2010
#11
Denna tråden är väl rätt bra till andra än Softis med, nice med tips i alla fall smile

4 693 Inlägg
29 januari 2010
#12
Absolut en bra tråd, han med Golf III som också hade en krasslig installation kanske kan få några tips.

Så den hållaren i klippet är alltså bra?
Har sett alla EXOcontraltos klipp, kul kille det där wink

Något mer trix?

Kan det finnas ett laddningsrelä som ger lite mer än 13,8V? Kanske uppåt 15V?
Vet inte vad orginalkablagen i Mazdan pallar med. Men lite mer än 13,8 vore kul smile

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 januari 2010
#13
Väldigt bra idé där med hemmagjord säkringshållare! smile Men jag hade nog satt mutter > kabelsko > säkring > mutter istället, borde ge lite bättre kontakt och så kan man byta säkring utan att ta lös kabelskorna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 665 Inlägg
29 januari 2010
#14
Extrakim släng gärna in en bild på säkringshållaren du byggde, inte bara på stegen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

372 Inlägg
29 januari 2010
#15
ChriZtoffer, med filmens lösning blir det ju enklare att byta säkring än om man gör som du säger. Det är ju bara att släppa lite på de 2 nedersta bultarna och sen vinkla ut anl säkringen.

6 851 Inlägg
29 januari 2010
#16
Softis skrev:
Så om jag kör en 1 st 70mm2 från generatorn till batterierna bak, sen från sista batteriet till steget kör jag med dubbla?

Får jag ur all effekt då?
Känns så där om man ska ha ett dyrt steg med mycket effekt, men inte få ut allt.

Ska du få ut maximalt från steget så kanske några 16V batteri skulle vara bättre då det ger mest då wink


4 693 Inlägg
29 januari 2010
#17
TT-Avant skrev:
Softis skrev:
Så om jag kör en 1 st 70mm2 från generatorn till batterierna bak, sen från sista batteriet till steget kör jag med dubbla?

Får jag ur all effekt då?
Känns så där om man ska ha ett dyrt steg med mycket effekt, men inte få ut allt.

Ska du få ut maximalt från steget så kanske några 16V batteri skulle vara bättre då det ger mest då wink

Ja jo, men mest i 12, 13 eller 14 v, vilket av det nu jag får ut i Mazdan

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#18
Rickard-v skrev:
Extrakim släng gärna in en bild på säkringshållaren du byggde, inte bara på stegen.

Sitter i vänstra hörnet, har inga bättre kort just nu.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 januari 2010
#19
Får du tag i en riktigt gammal generator med separat laddningsrelä så brukar dom ha en kabel som ska anslutas på batteriplus för att kompensera för spänningsfallet i kabeln mellan generator och batteri...
Sätter man ett motstånd/vridpot så kan man justera spänningen på dessa generatorer!
Höjer man motståndet tror regulatorn att generatorn ger för låg spänning och reglerar upp smile

Men detta är gamla grejer alltså!


4 074 Inlägg
29 januari 2010
#20
Softis skrev:
TT-Avant skrev:
Softis skrev:
Så om jag kör en 1 st 70mm2 från generatorn till batterierna bak, sen från sista batteriet till steget kör jag med dubbla?

Får jag ur all effekt då?
Känns så där om man ska ha ett dyrt steg med mycket effekt, men inte få ut allt.

Ska du få ut maximalt från steget så kanske några 16V batteri skulle vara bättre då det ger mest då wink

Ja jo, men mest i 12, 13 eller 14 v, vilket av det nu jag får ut i Mazdan

Ta dej en kik här!
http://www.startmotor.se/Category?categ … ator/Bosch

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!


Sök