2879
Sök

Golf 2 överhettad / ingenvärme i kupén

68 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Ändrar tråden lite!

Ingen kupévärme

motortempen går över "normal" & det blir ett jäkla tryck i vätskebehållaren.

Kylarslangar & dylikt blir varma , väldigt varma.  Även kylaren.

Har inte hitta ngt fel... hjälp mig!

/ emil
Senast redigerat av Myggzor (2 februari 2010)

Blyfot
829 Inlägg
29 januari 2010
Prova att lufta kýlsystemet. Och kolla om elfläkten går. Byt ut ventilerna vid torpeden med rör.

"bara en mor kan älska en sån son"

3 235 Inlägg
29 januari 2010
Jag tror inte det är termostaten, då hade inte tempet stigit så fort som du beskriver, utan det är nog vettenpumpen. Vissa äldre VW hade plastimpeller, och med tiden smulas de sönder, och då har man ingen cirkulation.

Motborgare
1 099 Inlägg
29 januari 2010
volvokrille12 skrev:
Prova att lufta kýlsystemet. Och kolla om elfläkten går. Byt ut ventilerna vid torpeden med rör.

Om kylaren blir ovarm hjälper det föga att fläkten går.
Om kylsystemet plötsligt behöver luftas, ja då är det nåt riktigt fel, som trasig toppackning.
Tror nog mer på engolfs misstankar om att vattenpumpen är paj.

-- K

68 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
volvokrille12 skrev:

Om kylsystemet plötsligt behöver luftas, ja då är det nåt riktigt fel, som trasig toppackning.

-- K

Jag funderar på om det kanske kan vara så att det bara sitter en ispropp i kylsystemet in till kylaren. För det blir ett jäkla tryck i slangarna med.

54 Inlägg
29 januari 2010
Jag hade samma problem med min gamla golf och det är skit jobbit att få ur all luft ur systemet, men jag hade tur, på väg hem så small det till och helt plötsligt fungerade både kylfläkten samt gick ned i temp.... men det sjönk i expantionstjälet så de va bara fylla på me glykol..

4 586 Inlägg
29 januari 2010
Igen värme i bilen är ett stort tecken på att vattenpumpen inte gör sitt jobb. Kommer det vatten upp till kärlet när motorn står och går? Gör det inte det så byt vattenpump

Bytte själv nyss på en golf 2. Vattenpumpen ifrån biltema fungerar bra

Vid ispropp så brukar alltid något gå sönder så som kylare,slang .mm

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
29 januari 2010
Myggzor skrev:
Kavli skrev:
volvokrille12 skrev:

-- K

Jag funderar på om det kanske kan vara så att det bara sitter en ispropp i kylsystemet in till kylaren. För det blir ett jäkla tryck i slangarna med.

kan ju va  en ispropp.. då får du ju ingen cirkulation i systemet.. d.v.s kylarn blir ej varm å du får ingen värme i bilen

----------------Våga Vägra Volvo----------------

4 586 Inlägg
30 januari 2010
Har själv varit på verkstad med en golf 2 och dom sa att dom där ventilerna ställer till en massa problem och jag skulle ta bort dom på en gång

Gjorde det och har aldrig haft en varmare bil

Ifall du har motorvärmare på bilen så kan det vara bra till isproppar
Senast redigerat av jocke_gronberg (30 januari 2010)

68 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Har själv varit på verkstad med en golf 2 och dom sa att dom där ventilerna ställer till en massa problem och jag skulle ta bort dom på en gång

Gjorde det och har aldrig haft en varmare bil

Ifall du har motorvärmare på bilen så kan det vara bra till isproppar

Okej!  Men det sitter ju en liten slang imellan dem 2 ventilerna , ur gör ja med den ? struntar ja i den?

O sen bara sätter en bit skarvrör ist för ventilerna. ??

124 Inlägg
3 februari 2010
vill inte vara negativ. men varit med om precis samma sak på 2 bilar. e ganska övertygad om att din toppakcning har gått åt skogen. tråkigt, dyrt men kanske sant. mvh mattias

68 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Hej ingen gott folk!

Värmen i bilen är återgärdad, men endast ett ut byte av ventilerna till raka kopparrör!
Blir gött som fan i bilen!

Tempmätare, står oftast på nomal, men har tendens till att stiga lite över normal imellanåt. 

Men det kan vara att fläkten inte alltid går.

/ EMil

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
4 februari 2010
Har samma problem på min golf2 så denna tråd ger mig hopp smile

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 februari 2010
Åk och ta ett CO2 prov på en lokal verkstad så ser du direkt om toppackningen är på väck, sen kan du ta och byta vattenpump på en gång, kostar inte mycket och är inte jobbigt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Sök