4176
Sök

Bilstereo & 24V elsystem

46 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Tjena!

Har en fråga, tänkte fixa en ny stereo till lastmaskin på jobbet och undrar då om vilken som helst går bra eller den måste vara anpassad till 24 volts elsystem?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 januari 2010
Sitter det en stereo i den nu? Matas den med 24V? Isåfall så får du problem, för en vanlig bilstereo tål inte det. Men mest troligt så är det 12V till stereon i lastmaskinen så då är det bara att koppla på. Annars så drar du en ny kabel från ett av batterierna (ja, det är 2st seriekopplade batterier på 12V vardera, inte ett stort på 24V).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

46 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Japp det sitter en som troligen har suttit där sedan maskinen var ny men den är tvärdöd, har inte undersökt det så noga så vet inte om den matas med 12 eller 24 volt, däremot sitter det en relativt ny stereo i den andra lastmaskinen, blaupunkt med mp3. Annars får det ju som du säger bli att dra ny kabel från ett av batterierna.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
29 januari 2010
Det finns omvandlare ifrån 24 till 12 också om du nu bara skulle ha ett stort 24v batteri

Svenska Subaru Imprezaklubben...

3 182 Inlägg
29 januari 2010
har massa polare som kör lastbil med samma problem och dom använder sig av sigutaget det ska tydligen va 12v.

46 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Sitter 2x12V batterier, men ska ringa till Ljungbymaskin på måndag och höra med dom. Tack så mycket för hjälpen iallafall. Trevlig helg!!

RM-operatör
667 Inlägg
30 januari 2010
RazorBlade_ skrev:
Japp det sitter en som troligen har suttit där sedan maskinen var ny men den är tvärdöd, har inte undersökt det så noga så vet inte om den matas med 12 eller 24 volt, däremot sitter det en relativt ny stereo i den andra lastmaskinen, blaupunkt med mp3. Annars får det ju som du säger bli att dra ny kabel från ett av batterierna.

Inte bara en säkring då?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 januari 2010
De flesta fordon med 24V brukar ha 12V till saker såsom enhet, cigg-uttag osv osv just för den stor amängden med konsumentprodukter (telefonladdare, mp3-laddare osv osv osv) är i 12V.

Lastbilarna jag bygger har tex. rakt av 12V via vanligt standard-iso till enheten.
12V cigg-uttag.
USB-uttag till enheten för mp3 (vilket har 5V)

Så jag är tveksam till att det INTE sitter omvandlare för en del av ditt elsystem som går till bla. radion.
Men dubbelkolla som du själv sade smile

Däremot montage av externt steg är lite värre, antingen 24V steg (som bla. DLS, Caliber och Carpower har) så är det fulkoppling över ett batteri som gäller.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 januari 2010
Man ska inte koppla in saker på det ena batteriet om man vill driva nåt med 12v, då kommer inte batterierna må bra eftersom det ena laddas ur mer än det andra. Eftersom dom även laddas med 24v så kommer båda få samma laddström (seriekoppling). Alltså kommer det ena inte laddas upp helt, eller det andra överladdas... En omvandlare från 24-12v är alltså ganska nödvändigt.

Nästan garanterat så sitter det som Lonefox sa en omvandlare nånstans som ger 12v till det som behövs, inklusive stereon.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
30 januari 2010
Sitter det en stereo i maskin så sitter det även en omvandlare från 24V till 12V någonstans. Ryck ur spelaren och häng in en ny stereo på samma kablar så är du i hamn. Det finns bara ett fåtal spelare på marknaden i dag som är avsedda för 24 Volts matning.
Senast redigerat av hotrodder (30 januari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Egen företagare
864 Inlägg
30 januari 2010
Ubbe83 skrev:
Det finns omvandlare ifrån 24 till 12 också om du nu bara skulle ha ett stort 24v batteri

Finns det ens batteri som har 24volt spänning.
Jag har då aldrig sett det iaf, bara 12V som är seriekopplade.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 634 Inlägg
30 januari 2010
Kontakten lär väl inte passa om det skall vara 24V... I min gamla Scania bytte jag orginalenheten "Scania" till en Sony 12V utan problem...

På Måndag får jag en ny Scania, det första jag kommer göra är att kontrollera spänningen bakom stereon, för den skall bytas smile Satt en stooor skärm i bilen (har tjuvtittat wink), så jag ska ha en dvd-spelare och baslåda big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

7 277 Inlägg
30 januari 2010
andreas_gbg_ skrev:
Kontakten lär väl inte passa om det skall vara 24V... I min gamla Scania bytte jag orginalenheten "Scania" till en Sony 12V utan problem...

På Måndag får jag en ny Scania, det första jag kommer göra är att kontrollera spänningen bakom stereon, för den skall bytas smile Satt en stooor skärm i bilen (har tjuvtittat wink), så jag ska ha en dvd-spelare och baslåda big_smile

Dom flesta 24V bilar/maskiner brukar ha 12V till stereon.
Dock inte Mercedes billigaste stereo. Den ligger däremot på 24V och ännu värre är det att den har ett helt vanligt iso-kablage också.
Så är man inte försiktig så är det lätt hänt att man gör lite fel wink

RM-operatör
667 Inlägg
2 februari 2010
snurbo_diesel skrev:
Ubbe83 skrev:

Finns det ens batteri som har 24volt spänning.
Jag har då aldrig sett det iaf, bara 12V som är seriekopplade.

OT:

BT/Linde har ju faktiskt 48volts batterier, med stora "enskilda" cellpaket.

21 761 Inlägg
2 februari 2010
Jo, när det gäller batterier till tex eltruckar och liknande så finns det några olika systemspänningar. På jobbet hade vi en gammal eltruck med 72 V batteri. Fast vanliga bil/lastbilsbatterier har bara 12 V. smile

Även på eltruckar har man spänningsomvandlare när man ska driva en stereo.

Sök