3004
Sök

Konstigt fel på antingen bashögtalare eller slutsteg..

214 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Jag köpte för ett tag sen ett par 12" carpower blackbass basare samt ett carpower 1000D slutsteg som funkat galant tills ett tag sen då de började sluka lite mer ström..
Nu när jag var ute och körde så gick slutsteget över till protection mode, förmodligen någon kabel som blev jordad och sedan funkade de som vanligt förutom att basarna knappt klarade av att röra sig men när jag ökar lågpassfiltret på slutsteget så drar den ändå ström som om bashögtalarna basade som vanligt..
Sedan har jag också provat plocka ur basarna för att kolla om dom brunnit men de rör sig utan skrapljud..

Någon som haft liknande problem?
Senast redigerat av Torgny (31 januari 2010)

2 914 Inlägg
30 januari 2010
kan väl börja med att säga, hej och välkommen till vårat forum,
ställ lågpassfiltret på gamla stället, skruva lös alla basar så det inte finns nån möjlighet till att det kan bli kortis,

skruva upp och kolla om det blir i protect då också,
Senast redigerat av kalle_kalle (31 januari 2010)

214 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Hej smile lågpassfiltret är på de gamla vanliga, jag har sett till så det inte kan bli kortis. Den gick enbart in i protect när något blev kortslutet, nu funkar det som vanligt och går inte in i protect men basarna rör sig inte så mycket och slutsteget slukar ström (egentligen spänning) som det gjorde när basarna rörde sig, enda skillnaden nu är att dom knappt rör sig.

199 Inlägg
30 januari 2010
jag fick ett liknande problem men det var jordkablarna som börjat äckla sig, bytte ut dom och bytte plats på dom nu spelar det på som fan igen. gå över kablarna, brukar vara det vanliga problemet.

214 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Det konstiga är att det syns på kondensatorn att slutsteget arbetar precis som vanligt bara att inte basarna rör sig.. börjar fundera om det är någonting i slutsteget som gått sönder då knappt basarna reagerar men samtidigt har jag provat med batteri om basarna fungerar, dom reagerade som dom skulle..

181 Inlägg
31 januari 2010
Det låter som något skumt fel men till att börja med..

Hur grov strömkabel samt jordkabel har du?
Vars jordar du?
Hur stor generator har du?
edit:
Hur stort batteri har du?

Har du kollat över batteriet så det är friskt, kollat så du inte bränt lågnivå utgångarna bakom stereon?
Vad har du för stereo?
Senast redigerat av Perrrra_ (31 januari 2010)

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

214 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
50m2 ström, jordkabel har jag
Jordar baktill vid koffertlåset
Tror generatorn är på 90A
Sen har jag ett 55Ah Optima yellowtop som jag köpte för två dagar sen
Har kollat lågnivån, den har inte brunnit och jag har en delphi grundig x330

Jag har även provat lågnivån som är till resten av högtalarna, basarna började röra sig lite mer än med subwooferns lågnivå men samtidigt så rör sig inte basarna vidare mycket.. Det verkar nästan som att slutsteget tror att den ger iväg ström till basarna, därav tar slutsteget ström som vanligt men klarar inte att skicka de vidare till basarna..

4 693 Inlägg
31 januari 2010
Låter som att det skulle vara något vajse med impadensen.

Då när det började dra mycket mer ström, spelade det helt plötsligt högre då?
Nu när basarna knappt rör sig, drar det mindre ström då?

Booyakasha!

214 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Nje de spelade inte vidare mycket högre, drog bara mer ström och gav sämre ljudkvalité..
När basarna knappt rör sig så drar det lika mycket ström

1 785 Inlägg
31 januari 2010
Torgny skrev:
Jag köpte för ett tag sen ett par 12" carpower blackbass basare samt ett carpower 1000D slutsteg som funkat galant tills ett tag sen då de började sluka lite mer ström..
Nu när jag var ute och körde så gick slutsteget över till protection mode, förmodligen någon kabel som blev jordad och sedan funkade de som vanligt förutom att basarna knappt klarade av att röra sig men när jag ökar lågpassfiltret på slutsteget så drar den ändå ström som om bashögtalarna basade som vanligt..
Sedan har jag också provat plocka ur basarna för att kolla om dom brunnit men de rör sig utan skrapljud..

Någon som haft liknande problem?

Skulle tro att någon komponent blivit defekt vid kortslutningen. Steget fungerar men är orkeslöst.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 024 Inlägg
31 januari 2010
Låter som att talspolarna brunnit, prova att koppla in nån annan högtalare på steget. Drar steget lika mkt ström som vanligt så måste ju steget fungera, jag menar effekten som kommer in i steget kan inte bara försvinna där inne.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

214 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Skulle tro att någon komponent blivit defekt vid kortslutningen. Steget fungerar men är orkeslöst.

Jo, verkar så iom att slutsteget förbrukar ström men "orkar" inte skicka vidare..

214 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Expoze skrev:
Låter som att talspolarna brunnit, prova att koppla in nån annan högtalare på steget. Drar steget lika mkt ström som vanligt så måste ju steget fungera, jag menar effekten som kommer in i steget kan inte bara försvinna där inne.

Har provat talspolarna med batteri, dom funkade som dom ska utan skrapljud och slutsteget ger ifrån sig ström men inte i närheten av lika mycket som den ska vilket gör att bashögtalarna rör sig men inte mycket..

Edit: Jag provade en 6'9a och den bottnade ganska så lätt så jag antar att slutsteget funkar, men det konstiga är att jag tog ut högtalarna och provade dom och konerna for ut respektive in utan minsta problem och inte minsta tecken på att det skrapade..

Bas älskare
716 Inlägg
31 januari 2010
lånar tråden lite, har samma problem ungefär, asså står man på tomgång o basar på så går steget i protect läge men om man åker med bilen så funkar det, varför blir det så? batteriet är ett nytt optima batteri!

2 024 Inlägg
31 januari 2010
Torgny skrev:
Expoze skrev:

Har provat talspolarna med batteri, dom funkade som dom ska utan skrapljud och slutsteget ger ifrån sig ström men inte i närheten av lika mycket som den ska vilket gör att bashögtalarna rör sig men inte mycket..

Edit: Jag provade en 6'9a och den bottnade ganska så lätt så jag antar att slutsteget funkar, men det konstiga är att jag tog ut högtalarna och provade dom och konerna for ut respektive in utan minsta problem och inte minsta tecken på att det skrapade..

Talspolarna kan vara skadade även att konen rör sig "skrapfritt" just det att det verkar fungera med en 6x9" stärker min misstanke, har varit ute för samma sak själv nämligen. Kolla med nån polare som har baslåda, koppla in den på ditt steg och testa.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

199 Inlägg
31 januari 2010
VolvoXet skrev:
lånar tråden lite, har samma problem ungefär, asså står man på tomgång o basar på så går steget i protect läge men om man åker med bilen så funkar det, varför blir det så? batteriet är ett nytt optima batteri!

låter som volten sjunker för mycket när du är i tomgång, mät hur mycket volt du har fram vid batteri sen hur mycket du har vid slutsteg,

Bas älskare
716 Inlägg
31 januari 2010
ok skall göra det, hur kan man lösa det om det har med volten o göra ?

1 468 Inlägg
31 januari 2010
VolvoXet skrev:
ok skall göra det, hur kan man lösa det om det har med volten o göra ?

skaffa fler batterier eller kolla över kolen i generatorn så den laddar som den ska. dom kanske börjar ta slut.

Bas älskare
716 Inlägg
31 januari 2010
ok, tackar leo smile

2 914 Inlägg
31 januari 2010
VolvoXet skrev:

kolla kol i generatorn eller köp en strömstarkare generator eller lite fler batterier. tongue

Sök