3470
Sök

Mitsubishi Space Star -99 Hög HC-halt vid besiktning.

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#1
Min far har en Space Star med gdi-motorn som han ägt i tre år. Vid förra besiktningen fich han anmärkning på för hög HC-halt och lämnade in bilen på en meriterad verkstad som bytte katalysator och plockade ner och gjorde rent toppen på bilen och de hävdade att detta var ett vanligt problem på dessa motorer. När han sen skulle besikta så var det precis att den gick igenom och nu när jag var o besiktade bilen åt honom var HC-halten för hög igen. Den ska väl om jag inte missminner mig ligga på max 100 och nu låg den på 450. Min far var då i kontakt med verkstaden igen och då säger de att han troligtvis måste byta katalysatorn igen och att anledningen till att det blir såhär beror på att motorn är "för tät" och trycker ut olja förbi oljeringarna på kolvarna. Tycker detta låter helt uppåt väggarna och undrar om det är någon som haft samma problem el vet vad som kan vara fel.?.? Tacksam för alla svar.

"Den kan vara bra att ha"

648 Inlägg
2 februari 2010
#2
första tanken jag fick var dåliga ventiltätningar eller värsta fall dåliga kolvringar för då blir värdena galna iomd att det blir olja med i avgaserna

den luktar inte konstigt eller ryker lite ??


Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#3
Det luktar lite svavel typ men den ryker ingenting. Den har inte gått mer än drygt 14000mil så det borde ju inte vara nåt sånt. Den e fullservad sen ny.

"Den kan vara bra att ha"

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 februari 2010
#4
Låter som om verkstaden "lurat" er...En bil som gått 14000 mil skall man inte behöva lyfta toppen på för att "sota ur". Mitt råd är följande: Gör en ordentlig service (olja,samtliga filter,tändstift samt fördelarlock om sådant finnes).Varmkör sedan bilen ORDENTLIGT genom att ligga på lägre växlar mellan 3500-4000rpm hela tiden under minst 4 mil, kör inte fortare än 90...Tajma körningen så ni kommer precis till besiktningen med smällvarm motor. Hjälper inte detta så kan man misstänka en strulande tempgivare till motorstyrningen, åk till en kompetent verkstad o be de läsa av felkoder samt kontrollera att relevanta "live-värden" är rimliga. Och till sist: skippa verkstaden ni anlitade förra gången...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Låter som om verkstaden "lurat" er...En bil som gått 14000 mil skall man inte behöva lyfta toppen på för att "sota ur". Mitt råd är följande: Gör en ordentlig service (olja,samtliga filter,tändstift samt fördelarlock om sådant finnes).Varmkör sedan bilen ORDENTLIGT genom att ligga på lägre växlar mellan 3500-4000rpm hela tiden under minst 4 mil, kör inte fortare än 90...Tajma körningen så ni kommer precis till besiktningen med smällvarm motor. Hjälper inte detta så kan man misstänka en strulande tempgivare till motorstyrningen, åk till en kompetent verkstad o be de läsa av felkoder samt kontrollera att relevanta "live-värden" är rimliga. Och till sist: skippa verkstaden ni anlitade förra gången...

Nej det är helt min mening med men min far är envis och ibland enligt mig förbannat dum och godtrogen. När jag pratade med honom nyss så hade han beställt tid på samma verkstad igen. Jag bytte olja, filter och stift och varmkörde ordentligt innan senaste besiktningen men hjälpte föga.

"Den kan vara bra att ha"

1 043 Inlägg
3 februari 2010
#6
Det är vanligt att man får rengöra topparna på GDI motorna, men efter ett år är för tidigt.
Som tur är har han ju garanti på katalysatorn som byttes ut eller hur?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#7
norpan1 skrev:
Det är vanligt att man får rengöra topparna på GDI motorna, men efter ett år är för tidigt.
Som tur är har han ju garanti på katalysatorn som byttes ut eller hur?

Jo jag har förstått nu att det visst är vanligt och tydligen framförallt på insugssidan av nån anledning. Jo jag hoppas att det var så för såvitt jag förstår så ska han bara betala för arbetet som ska göras nu och det skulle hamna på ca 1500kr.

"Den kan vara bra att ha"

1 043 Inlägg
3 februari 2010
#8
Arbetskostnaden för byte av kat ska han inte behöva betala!

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#9
Ok. Han hävdar nu att det var två år sedan de bytte kat fast jag har för mig att det var förra året. Men i vilket fall, hur kan det bli så att de sotar igen på insugssidan som verkstaden säger och som nu även är bekräftat av en annan verkstad? Tycker det låter helt sjukt!?

"Den kan vara bra att ha"

1 043 Inlägg
4 februari 2010
#10
Det är sjukt men tyvärr är dom motorna sådana.

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#11
Ja men hur kommer det sot in i insuget? Är för mig helt obegripligt...

"Den kan vara bra att ha"

1 043 Inlägg
5 februari 2010
#12
Via vevhusventilationen, som också skall rengöras med vissa intervaller görs på vissa mil.

21 Inlägg
15 februari 2010
#13
Var i kontakt med en mitsubishi verkstad då jag jag funderat på att prova nånting japanskt....kom ihåg att att de pratats om att de är problem med GDI-motorerna.

De råd jag fick att kör man GDI:erna som pensionärer så sotar egr ventilen igen.
Dom ska köras som en gti/gsi bil....med andra ord hårt så vågar man inte gasa ska man kolla på nån annan motor....

Så de är bara att fara o gasa ur den ordentligt....

Not Stir, Just Screw!!!!!


Sök