Ford 1933 3W Coupe - projekt av en "Made in Sweden" Coupe
Mitt senaste projekt handlar om bygget av en Ford -33 (1933) 3W Coupe - helt byggd från scratch av mig själv med Corvette LT1 drivlina, Corvette bärarmar, Viper bakaxel, AirRide luftfjädring som regleras av AccuAir nivåreglering... Visa mer
Den här tråden kommer att handla om mitt senaste projekt - en nytillverkad -33 Coupe med AirRide runt om, Corvette upphängning, LT1motor/4l60E låde, Viper bakaxel etc. Allting kommer att bli i plåt: skärmar, fotsteg grill etc - no "Plastic fantastic" endast real steel. Donatorbilen är en Corvette C4 med utbytt motor/låda samt större bromsar. Det hela började i Påskas förra året då jag köpte en kaross där ytterskalet var nytillverkad och "punktat" ihop hos "Lazze". Skulle bygga familjerod, men jag har alltid varit svag för Coupe-formerna....så jag slog till! Den köptes innan mitt andra projekt blev slutbesiktigat: Super Seven med Yamaha R1 motor i. (kommer en tråd om den också snart - den skall kompressormatas nu) Projektet blev ståendes till i höstas då jag började på det fram tills idag så jag har endast hållit på med den i knappt 6 månader någon kväll i veckan på grund av kickboxningsträning mm.
Karossen eller rättare sagt ytterskalet är punktat ihop.
Hjulhusen bak kommer att breddas inåt för frigång av hjulen.
Motorn/lådan provas in i dom boxade ramskenorna. Ramen har fått en mycket högre kickup bak för att den skall kunna läggas ner på backen med hjälp av AirRiderna.