Ford 1933 3W Coupe - projekt av en "Made in Sweden" Coupe
Mitt senaste projekt handlar om bygget av en Ford -33 (1933) 3W Coupe - helt byggd från scratch av mig själv med Corvette LT1 drivlina, Corvette bärarmar, Viper bakaxel, AirRide luftfjädring som regleras av AccuAir nivåreglering... Visa mer
Bakaxeln från Vipern + dom andra Corvettedelarna till bakvagnen har fått sig en slev av glaskuleblästern. Mycket roligare att hantera än oxiderade grejor.
Diffen blästrad.
Nav, bromssköld och navhubb blästrade.
Hållaren för handbromsbackarna blästrad och klar för montering.
Så här såg det ut innan jag började blästra...
84-87 hade Corvetten inbyggda handbromsbackar inuti bromsskivorna precis som Volvo har på en del modeller - funkar bra! Här är delarna återmonterade.
Navhubben bak.
Drivaxelhubben blev som ny. När bilen är färdigbyggd skall alla ståldelar ytbehandlas - elfözinkas/vitkromateras eller kromas....!
Nu får man verkligen nytta av dubbelströms TIG:en - TOE-stagets hål i hubben skall svetsas igen och den är gjord i aluminium. Jag kommer att - som Ni skall se bilder på senare - att göra om Corvettens lösning med en typ av P-ända - till ett länkhuvud istället. Snyggare, smäckrare och trevligare att justera.
Det är tjockt gods att svetsa i. TIG:en klarar 315A så det är inga problem. Man måste dock förvärma godset innan man kan börja.
Färdigsvetsat. Nu skall det bara borras upp och brotchas till 14mm.
Hålet för Toe-staget bak håller på att svetsas igen med TIG:en
Det är lite åt det hållet jag som förebild - när jag väl kommer så långt eller om jag kommer så långt rättare sagt. Chip Foose gör cleana saker - less is more. Små detaljer som man bara ser om man studerar byggena noga, rundade hörn här, flyttade linjer där etc. Sen har ju dessa grabbarna helt annan både kunskap och resurser och då blir ju resultatet annorlunda med..men man måste ha något att sikta på.
Det här stuket hade jag tänkt mig - Chip Foose brukar få till linjerna..
Aha.... jag nu ser man ju den förstärkningen som jag undrade över. Nice...
33Coupe skrev:
Bakaxeln från Vipern + dom andra Corvettedelarna till bakvagnen har fått sig en slev av glaskuleblästern. Mycket roligare att hantera än oxiderade grejor.
Nu har turen kommit till diffen: den skall hängas upp dels med TOE-stag, dels med Camber stag. Eftersom Vipern har dubbla bärarmar bak som sitter i chassiet får jag tillverka något eget där med. Corvettens infästningar passar inte och är dessutom inte så snygga heller. Jag börjar med ett undre fäste som sitter i diffens 5 nedre skruvar:
Bakre plåten utskuren och provisoriskt monterad i diffen. Detta fäste är för Camberstagen.
Det här blir kalas att fästa Camberstagen i.
Sett från sidan.
Eftersom TOE-stagen skall fästas någonstans så bygger jag på det undre fästet med ytterligare en plåt. Den skall svetsas i det nedre fästet samt bultas i diffhuset.
En förstärkningsplåt kapas ut. Den skall svetsas längst ner - mellan yttre och inre fästet.
Här inne skall förstärkningen svetsas.
Förstärkningen svetsad på insidan.
Här är plåten svetsad på utsidan. Nu har jag precis provmonterat infästningen till TOE-stagen.
Här är hela fästet monterat på diffen. Det blir nog stadigt hoppas jag.
Här kollar jag frigång etc samt funderar på infästningarna till AirRiderna - mer om detta senare. Nu är det inga problem att lägga den på backen. Bra stöldskydd - den ligger pall!
Nu startar tillverkningen av både TOE-stagen samt Camber-stagen. Jag köper färdiga svetsändar som pressas i hydraulrören. Det blir en Vänster samt en Höger gängad så blir det enklare med att justera in vinklarna. Länkhuvuden är underhållsfria Rodobal Mootorsport serien som har en Neoprentätning för längre livslängd.
Svetsändarna svetsade på TOE-staget. Tillverkas av hydraulrör.
Camberstaget svetsat och hopsatt med länkhuvudet.
Svetsänden köptes färdigsvarvad/gängad, pressades i röret och TIG-svetsades fast.
Just nu håller jag på med SuperSeven bilen, men det hindrar inte från att jag samlar delarna till rodden: det kom ett paket idag med lite AirRide delar. AirRide paket från USA
Härligt, men jag måste få fråga dig, Har du några andra byggen i bagaget eller varifrån kommer denna skapar talang? (Utöver Super 7)
//Wallis
Faktiskt inga andra "byggen", men jag har funderat över att göra x antal roliga byggen i många år nu, men det som sitter i huvudet måste ibland komma ända ut i skaparfingrarna...och bli verklighet. Skämta kan man, men jag menar bara att vet man bara hur man vill det skall se ut så är det bara till att sätta igång när man väl sparat ihop slantarna och rätt tillfälle ges att komma igång med det också.