3555
Sök

Ford 1933 3W Coupe - projekt av en "Made in Sweden" Coupe

Mitt senaste projekt handlar om bygget av en Ford -33 (1933) 3W Coupe - helt byggd från scratch av mig själv med Corvette LT1 drivlina, Corvette bärarmar, Viper bakaxel, AirRide luftfjädring som regleras av AccuAir nivåreglering... Visa mer

283 010 Visningar
Uppdaterades senast 1 juli 2020
692 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#81
Bakaxeln från Vipern + dom andra Corvettedelarna till bakvagnen har fått sig en slev av glaskuleblästern. Mycket roligare att hantera än oxiderade grejor.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854405_fzyfd8.jpg
Diffen blästrad.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854407_ayt05a.jpg
Nav, bromssköld och navhubb blästrade.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854409_nq0ykc.jpg
Hållaren för handbromsbackarna blästrad och klar för montering.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854413_0x08vk.jpg
Så här såg det ut innan jag började blästra...



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854414_bko4xb.jpg
84-87 hade Corvetten inbyggda handbromsbackar inuti bromsskivorna precis som Volvo har på en del modeller - funkar bra! Här är delarna återmonterade.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854418_3ijk8h.jpg
Navhubben bak.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854420_8iyvjv.jpg
Drivaxelhubben blev som ny. När bilen är färdigbyggd skall alla ståldelar ytbehandlas - elfözinkas/vitkromateras eller kromas....!
Senast redigerat av 33Coupe (6 februari 2010)


692 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#82
Nu får man verkligen nytta av dubbelströms TIG:en - TOE-stagets hål i hubben skall svetsas igen och den är gjord i aluminium. Jag kommer att - som Ni skall se bilder på senare - att göra om Corvettens lösning med en typ av P-ända - till ett länkhuvud istället. Snyggare, smäckrare och trevligare att justera.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854422_lvlnhy.jpg
Det är tjockt gods att svetsa i. TIG:en klarar 315A så det är inga problem. Man måste dock förvärma godset innan man kan börja.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854424_ol4pu0.jpg
Färdigsvetsat. Nu skall det bara borras upp och brotchas till 14mm.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854426_b2cnga.jpg
Hålet för Toe-staget bak håller på att svetsas igen med TIG:en
Senast redigerat av 33Coupe (6 februari 2010)


692 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#83
Nu är hubbar och klumpen provisoriskt monterade i chassiet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854431_dsscrb.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854433_3110iy.jpg


692 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#84
Det är lite åt det hållet jag som förebild - när jag väl kommer så långt eller om jag kommer så långt rättare sagt. Chip Foose gör cleana saker - less is more. Små detaljer som man bara ser om man studerar byggena noga, rundade hörn här, flyttade linjer där etc. Sen har ju dessa grabbarna helt annan både kunskap och resurser och då blir ju resultatet annorlunda med..men man måste ha något att sikta på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854497_wan3uj.jpg
Det här stuket hade jag tänkt mig - Chip Foose brukar få till linjerna..



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854498_7j1g7f.jpg


Amatör
488 Inlägg
7 februari 2010
#85
Jag blir bara mer och mer imponerad av bygget, verkligen fint hantverk.
Det ska bli riktigt kul å se fortsättningen, lycka till med allt..

Och Inspirations källan är otroligt snygg!

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
7 februari 2010
#86
Aha.... jag nu ser man ju den förstärkningen som jag undrade över. Nice...smile


33Coupe skrev:
Bakaxeln från Vipern + dom andra Corvettedelarna till bakvagnen har fått sig en slev av glaskuleblästern. Mycket roligare att hantera än oxiderade grejor.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854405_fzyfd8.jpg
Diffen blästrad.



http://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854407_ayt05a.jpg
Nav, bromssköld och navhubb blästrade.



http://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854409_nq0ykc.jpg
Hållaren för handbromsbackarna blästrad och klar för montering.



http://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854413_0x08vk.jpg
Så här såg det ut innan jag började blästra...



http://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854414_bko4xb.jpg
84-87 hade Corvetten inbyggda handbromsbackar inuti bromsskivorna precis som Volvo har på en del modeller - funkar bra! Här är delarna återmonterade.



http://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854418_3ijk8h.jpg
Navhubben bak.




http://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854420_8iyvjv.jpg
Drivaxelhubben blev som ny. När bilen är färdigbyggd skall alla ståldelar ytbehandlas - elfözinkas/vitkromateras eller kromas....!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

692 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#87
Nu har turen kommit till diffen: den skall hängas upp dels med TOE-stag, dels med Camber stag. Eftersom Vipern har dubbla bärarmar bak som sitter i chassiet får jag tillverka något eget där med. Corvettens infästningar passar inte och är dessutom inte så snygga heller. Jag börjar med ett undre fäste som sitter i diffens 5 nedre skruvar:



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854816_qsccqo.jpg
Bakre plåten utskuren och provisoriskt monterad i diffen. Detta fäste är för Camberstagen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854818_3nfc6v.jpg
Det här blir kalas att fästa Camberstagen i.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854822_y3jc8x.jpg
Sett från sidan.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854825_x08b8i.jpg
Eftersom TOE-stagen skall fästas någonstans så bygger jag på det undre fästet med ytterligare en plåt. Den skall svetsas i det nedre fästet samt bultas i diffhuset.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854831_i02ig8.jpg
En förstärkningsplåt kapas ut. Den skall svetsas längst ner - mellan yttre och inre fästet.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854838_22i874.jpg
Här inne skall förstärkningen svetsas.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854843_gi9j5z.jpg
Förstärkningen svetsad på insidan.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854847_m49plb.jpg
Här är plåten svetsad på utsidan. Nu har jag precis provmonterat infästningen till TOE-stagen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854852_vgm1e9.jpg
Här är hela fästet monterat på diffen. Det blir nog stadigt hoppas jag.


692 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#88
Här kollar jag frigång etc samt funderar på infästningarna till AirRiderna - mer om detta senare.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854858_c0gk85.jpg
Nu är det inga problem att lägga den på backen. Bra stöldskydd - den ligger pall!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854862_f7rlql.jpg
Här skall jag måtta på en styrväxel snart.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/854867_be9yn9.jpg
Här är hela chassiet.


692 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#89
Nu startar tillverkningen av både TOE-stagen samt Camber-stagen. Jag köper färdiga svetsändar som pressas i hydraulrören. Det blir en Vänster samt en Höger gängad så blir det enklare med att justera in vinklarna. Länkhuvuden är underhållsfria Rodobal Mootorsport serien som har en Neoprentätning för längre livslängd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855065_q4u932.jpg
Svetsändarna svetsade på TOE-staget. Tillverkas av hydraulrör.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855067_dkeb81.jpg
Camberstaget svetsat och hopsatt med länkhuvudet.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855069_ragkhr.jpg
Svetsänden köptes färdigsvarvad/gängad, pressades i röret och TIG-svetsades fast.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855071_ljvrfy.jpg
Urethanbussning i andra änden av Camber staget.


692 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#90
Så här blev det med stagen i bakvagnen.
När drivaxlarna kommer på plats kan man justera in vinklarna lite tillfälligt i alla fall.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855130_8lypoi.jpg
Det kommer att bli ett urtag i ramen för TOE-staget senare också.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855136_1ivcj3.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855139_z8rdzu.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855142_ky2gjx.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855145_4mbfmy.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855148_p77d56.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/855150_i20z6y.jpg


Med lem
768 Inlägg
8 februari 2010
#92
Jättebra jobbat! Blir ju finare än nytt. /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

125 Inlägg
8 februari 2010
#93
Vilket jävla jobb du gör! riktigt mästerverk.

Skulle själv vilja ha en ford 33a, dröm bil !


Mvh


168 Inlägg
8 februari 2010
#94
Vilket underbart projekt, helt klockrent! smile

692 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#95
Pontus06 skrev:
Vilket jävla jobb du gör! riktigt mästerverk.

Skulle själv vilja ha en ford 33a, dröm bil !


Mvh

Tack för det!


474 Inlägg
8 februari 2010
#96
Riktigt grymt bygge..Du vet vad du pyslar med det märks..Skall följas..Ska bli kul att se det färdiga resultatet..

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

692 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#97
Just nu håller jag på med SuperSeven bilen, men det hindrar inte från att jag samlar delarna till rodden: det kom ett paket idag med lite AirRide delar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/857920_xi8ne3.jpg
AirRide paket från USA


4 506 Inlägg
11 februari 2010
#98
Härligt, men jag måste få fråga dig, Har du några andra byggen i bagaget eller varifrån kommer denna skapar talang? (Utöver Super 7)

//Wallis

Kan du andas kan du dö.

692 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#99
_Wallis_ skrev:
Härligt, men jag måste få fråga dig, Har du några andra byggen i bagaget eller varifrån kommer denna skapar talang? (Utöver Super 7)

//Wallis

Faktiskt inga andra "byggen", men jag har funderat över att göra x antal roliga byggen i många år nu, men det som sitter i huvudet måste ibland komma ända ut i skaparfingrarna...och bli verklighet. Skämta kan man, men jag menar bara att vet man bara hur man vill det skall se ut så är det bara till att sätta igång när man väl sparat ihop slantarna och rätt tillfälle ges att komma igång med det också.


96 Inlägg
30 september 2010
#100
Jag är djupt imponerad av ditt bygge OCH din kunskap!!!
Det ska bli mycket spännande att se fortsättningen på detta projekt.
Alla tummar upp!!!

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.


Sök