Ford 1933 3W Coupe - projekt av en "Made in Sweden" Coupe
Mitt senaste projekt handlar om bygget av en Ford -33 (1933) 3W Coupe - helt byggd från scratch av mig själv med Corvette LT1 drivlina, Corvette bärarmar, Viper bakaxel, AirRide luftfjädring som regleras av AccuAir nivåreglering... Visa mer
Jag är djupt imponerad av ditt bygge OCH din kunskap!!! Det ska bli mycket spännande att se fortsättningen på detta projekt. Alla tummar upp!!!
Tack så mycket! Sådant värmer. Jag håller just nu på med kompressorkonverteringen på Super 7:an - bilder etc kommer snart. Har skaffat en extramotor så jag kan ha den körbar under tiden - det blir ju en trackday till om vädret tillåter redan vecka 40. Så jag hoppas att jag snart kommer igång med rodden igen nu också - hade tänkt mig att göra chassiet färdigt ganska snart.... Kommer även att ändra lite i framvagnen nu efter att man funderat lite hur man vill ha det.
Vad det gäller -33:an så har jag som sagt inte gjort så mycket under den här vintern på grund av racerbygget mer än samlat på mig lite delar till den så att jag har nu i sommar när jag skall fortsätta med den - lite originalgrillar från både en från 1934 samt en nytillverkad -33 grill - givetvis steel - ingen Tupperware här inte om man kan undvika det. Jag kommer att montera ett nivåregleringssytem till AirRiden också - mer bilder och info om det systemet kommer inom kort! Olika körhöjder med blixtsnabb kompensation för olika höjder på varje hjul vid tex kurvtagning samt last. Kan ställa i ett antal olika "preset" höjder samt fjärrstyras via trådlösa fjärrkontroller - lite show med maximal funktion.
Vilket jävla projekt!!!! Sjukt roligt att se ett sånt hantverk i metall. Du besitter en stor kunskap och mycket tålamod, det syns i det du bygger. Inte för att att det säger så mycket men det här är ju uran tvekan garagets grymmaste bygge!
Ser fram emot varenda uppdatering framöver och prenumeration på tråden är lagd!
Vilket jävla projekt!!!! Sjukt roligt att se ett sånt hantverk i metall. Du besitter en stor kunskap och mycket tålamod, det syns i det du bygger. Inte för att att det säger så mycket men det här är ju uran tvekan garagets grymmaste bygge!
Ser fram emot varenda uppdatering framöver och prenumeration på tråden är lagd!
Tack så jättemycket! Det värmer...! Det är kul med folk som är intresserade så din prenumeration är välkommen. Jag har 1-2månader nu framöver som jag ligger lite lågt med rodden då jag vill slutföra kompressorbygget i min andre bil: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=193118 men så snart det är klart skall jag fortsätta med Coupen och då jäklar skall det byggas...hoppas jag i alla fall.
Här är en bild på en grill som jag ev skall använda på rodden: en nytillverkad -33 grill - i plåt såklart... med lite arbete på (spetsen längst ner behöver lagas efter en spricka som blev i tillverkningen - syns lite på bilden) samt att jag tänkte ta bort "kylarlocksörat" så att man får en helt slät linje mot huven - skall visa fler bilder på det senare.
Jag har även en original -34 grill med kromsargen runt om samt en grillinsats - nytillverkad i aluminium - i modell -33 utförande som kanske hade passat bättre ihop med Griffinkylaren i aluminium som skall användas, men vi får se vad som skall användas efter hand. Aluinsatsen från Alumicraft är för tillfället utlånad till polarens -34 Roadster projekt
Det var ett år sedan senaste uppdateringen.....har byggt på min Super 7:a under tiden.... Här börjar det trilla in lite delar som jag beställt så jag kan fortsätta bygget i sommar: Drivaxlar och kardanaxel modell kraftigare från USA så man kan köra med bra överladdning på den här också....
Fy satiken vilket sjukt bygge!! Ska följas lätt!!!!
Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Har kollat hela tråden o är djupt imponerad över ditt arbete. En fråga bland massor som dyker upp är hur beräknade du vilken längd du skulle ha på airaiden funderar nämligen på detsamma men man vill ju även ha lite komfort vid körning. Samt vad du tror passar bäst fram resp. bak, har hört lite olika idéer om speciellt bak, (svårt att hitta ett komfortabelt körläge svampigt eller för hårt) Har du varit i kontakt med SFRO ännu skulle vara mycket intressant o höra deras syn på bygget. följer bygget med stort intresse som sagt djupt impad över ditt FÖRSTA bygge. MVH Benny
Har kollat hela tråden o är djupt imponerad över ditt arbete. En fråga bland massor som dyker upp är hur beräknade du vilken längd du skulle ha på airaiden funderar nämligen på detsamma men man vill ju även ha lite komfort vid körning. Samt vad du tror passar bäst fram resp. bak, har hört lite olika idéer om speciellt bak, (svårt att hitta ett komfortabelt körläge svampigt eller för hårt) Har du varit i kontakt med SFRO ännu skulle vara mycket intressant o höra deras syn på bygget. följer bygget med stort intresse som sagt djupt impad över ditt FÖRSTA bygge. MVH Benny
Tjenare Benny. Jag har inte haft ett sådant system på någon bil tidigare men haft tät kontakt med 2 firmor i USA som bygger sådana system (bl.a AccuAir som jag har köpt till Roden och ev skall börja sälja här också - -33:an blir demobilen) och fram var det inga konstigheter - bak beror lite på vart jag sätter fästena, slaglängd etc vet jag så det blir lite att prova sig fram. Systemet har nivåreglering med möjlighet att ställa olika körhöjder med bibehållen nivåreglering så jag tror att det kommer att funka kalas - väl beprövat i USA bla. Dubbla kompressorer har jag också för snabbare lyft/förflyttning. Har inte gjort första SFRO ännu, men ser inga konstigheter med detta bygge (skall göra lite ändringar/förstärkningar på rambalkarna bak först) så vi ser - det blir nog bra. Vill bygga mer på karossen innan första SFRO för annars blir det nog så att jag inte hinner innan 5 år går och måste då göra om SFRO1....ha ha MVH Gabbe
Som ni märker har jag varit dålig på att uppdatera...Super7:an + träningarna i år har tagit all min tid....men nu är det höst och jag har tänt lamporna i garaget igen... Har lyft av karossen nu och börjat med att testa så dom måttbeställda drivaxlarna o kardanen passar...
...jo...så kom vi till den måttbeställda kardanen. Måttad enligt deras anvisningar - inga problem, men det visade sig att den bottnade i splinesen i växellådan och meningen är ju att man skall kunna skjuta fram den typ 20mm för att kunna få bort den om man skulle behöva detta...men som sagt för lång....skit....lämna iväg den och korta den...?...nej fasen - vinkelharryn på motorfästena och flytta fram paketet istället - tog 35mm för att göra det enklare att trä av kardanen från bakre yoken:
Har även gjort "kardanringar" dels för att få stadga i chassiet och även i fall kardanen vill hugga en i benen. Den främre delen skall få en extra ring så småningom. Vattenledningrör/böjar...funkar även här....:
Skall göra en extra böj bakom den främre så småningom....