2474
Sök

Måste jag byta hjullager?

Egen företagare
864 Inlägg
10 februari 2010
#21
byt lager på en gång, det är inget att snåla in på, risken är att det kommer kosta dig mycket mer om lagret skär ihop. kan förstöra massa andra grejer.
Lagret kostar inte så mycket och enkelt att byta själv.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 februari 2010
#22
Bör bytas inom snar framtid.

2600kr var inte alls dyrt för matrial + jobb på verksta.

Självklart går det köpa "kopior" på t.ex mekonomen/meca/biltema. Men se då till att du får ett bra lager så du slipper byta snart igen.

T.ex som någon skrev så brukar momentum sälja lager till bra priser. Och dom kör uteslutande med SKF lager som är bra kvalite.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

12 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#23
Tack för ert engagemang. Tur att jag inte vetat hur illa det kan gå med låsta hjul och vilka följder det kan få under de 18 månader jag kört runt med mitt skorrande lager.

Jag antar att "man gör det lätt själv" utgår från att man har rätt verktyg och viss erfarenhet? Jag är inte ohändig, men har inte jobbat mycket med bilar. Är också tveksam om min verktygsarsenal är lämpad för jobbet. Om ett nytt lager/nav kostar 1500 spänn så låter det ju iofs väldigt överkomligt med 1100 för jobbet. Timpengen jag skulle tjäna på att göra det själv kan nog bli rätt mager kanske?

Forummoderator
26 341 Inlägg
10 mars 2010
#24
Lånar denna tråd, hoppas det är okej.

Har en Volvo V70 -98 med Awd.
Skall byta ena hjullagret fram, men det jag undrar är om jag behöver en komplett "hjullagersats" (artikelnummer 07-6517 på mekonomens hemsida), eller om jag endast behöver ett "hjulnav" från skruvat.se? (http://www.skruvat.se/Show.aspx?k=hjullager&t=refnr)

Är ju som lite skillnad i pris.
Tacksam för hjälp smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
11 mars 2010
#25
AirOne skrev:
Lånar denna tråd, hoppas det är okej.

Har en Volvo V70 -98 med Awd.
Skall byta ena hjullagret fram, men det jag undrar är om jag behöver en komplett "hjullagersats" (artikelnummer 07-6517 på mekonomens hemsida), eller om jag endast behöver ett "hjulnav" från skruvat.se? (http://www.skruvat.se/Show.aspx?k=hjullager&t=refnr)

Är ju som lite skillnad i pris.
Tacksam för hjälp smile

Senast jag skulle byta hjullager på en V70 var Mekonomen i särklass dyrast (flera hundringar dyrare än Volvo)! Så att det ser ut att vara dyrare där beror nog mer på dom än på delen... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

352 Inlägg
11 mars 2010
#26
jag bytte hjulnaven på min bil för ett par dagar sen, köpta från eBay för 1600kr för 2 st inkl frakt smile på mekonomen kostar dom 2400kr st! Handlar alltid från butiker utomlands då försäljarna i sverige rånar folk känns det som.

ett tips.. byt båda, har du kört med ett kasst hjullager i över ett år så är troligtvis den andra också dålig

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

Wärmland
943 Inlägg
14 augusti 2012
#27
Bumpar den här, vad behöver man lossa på? Vilka verktyg behöver man? Bilen som det ska bytas på är en s70 från  1999. SE-modellen, om det nu har någon betydelse.

Ööööööööööööh.....

2 419 Inlägg
17 augusti 2012
#28
christAfer skrev:
Bumpar den här, vad behöver man lossa på? Vilka verktyg behöver man? Bilen som det ska bytas på är en s70 från  1999. SE-modellen, om det nu har någon betydelse.

bort med ok, okhållare skivan stora muttern i mitten sen sitter väll lagret med fyra skruv bakifrån? om jag inte minns fel!

Vanliga verktyg spärrskaft hylsor osv inga special vill säga! lite värme kan va bra om lagret sitter fast!


Wärmland
943 Inlägg
17 augusti 2012
#29
strandberg31 skrev:
christAfer skrev:
Bumpar den här, vad behöver man lossa på? Vilka verktyg behöver man? Bilen som det ska bytas på är en s70 från  1999. SE-modellen, om det nu har någon betydelse.

bort med ok, okhållare skivan stora muttern i mitten sen sitter väll lagret med fyra skruv bakifrån? om jag inte minns fel!

Vanliga verktyg spärrskaft hylsor osv inga special vill säga! lite värme kan va bra om lagret sitter fast!

Måste man inte bort med spindeln? yikes Hört att man behöver en press också

Ööööööööööööh.....

2 419 Inlägg
18 augusti 2012
#30
christAfer skrev:
strandberg31 skrev:
christAfer skrev:
Bumpar den här, vad behöver man lossa på? Vilka verktyg behöver man? Bilen som det ska bytas på är en s70 från  1999. SE-modellen, om det nu har någon betydelse.

bort med ok, okhållare skivan stora muttern i mitten sen sitter väll lagret med fyra skruv bakifrån? om jag inte minns fel!

Vanliga verktyg spärrskaft hylsor osv inga special vill säga! lite värme kan va bra om lagret sitter fast!

Måste man inte bort med spindeln? yikes Hört att man behöver en press också

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126898/126898-3caf7ddb9ebf7ac2e927385259c99e9c.jpg

fyra skruv! sitter det fortfarande fast när du släppt på dem och inte släpper med hammare osv så kan du ta en trycklufts driven hammare som du kör isär allt med! brukar funka fint!

Sen när du ska ihop med allt gör du rent där lagret ska sitta och har på lite olja! dra sen skruven i kryss och lite i taget så smyger det in!

Se bara upp så inte drivaxeln hoppar ur!



Sök