4196
Sök

Stadiagaste volvo motorn?

20 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej ska ta och bygga mig en ny motor till volvon.

Så vilket block är det stadigaste att använda av b23 och b230 motorerna?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 februari 2010
#2
b23/ b23E

Vet ej om alla b23:or har samma botten men b23E har ja i två ex. Dom ska hålla för 400hk utan att man gör några ändringar.

senare b230:, efter -88 nånting ska ju också ha blivit uppdaterade men ja vet inte om dom är lika kraftiga.


8 253 Inlägg
4 februari 2010
#3
Ska man bygga på en B230 så lär man skaffa ett block som är 89 eller senare för att få dem stora lagren får hållbarhetens skull. Dock får man byta både stakar och kolvar tidigt.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 februari 2010
#4
Förresten...

Vad jag har hört så är cylindrarna känsligare på b23 blocken, för att dom har "heltäckande mantlar". Sen vet ja inte om de ä skitsnack eller ej så de vore ju bra om nån som vet kan bekräfta wink

Men med "känsliga" så är dom känsliga för att gå varma, blir ovala. I övrigt ska dom hålla lika bra. Så länge du inte kör med kokande motor i flera minuter så ska de vara lugnt...


820 Inlägg
4 februari 2010
#5
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur är volvos "vitfyror" gentemot B230/B23?

Om man säger

Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 februari 2010
#6
Panzar_Audi skrev:
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur är volvos "vitfyror" gentemot B230/B23?

Riktigt stabila, svagaste länken är stakarna men med dom bytta och T4 block med orginal kolvar från 98-00 så kan man plocka 500 Hkr utan problem med hållbarheten.

Autotech

820 Inlägg
4 februari 2010
#7
Busgrabb skrev:
Panzar_Audi skrev:
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur är volvos "vitfyror" gentemot B230/B23?

Riktigt stabila, svagaste länken är stakarna men med dom bytta och T4 block med orginal kolvar från 98-00 så kan man plocka 500 Hkr utan problem med hållbarheten.

Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?

Förlåt för off-topic!

Om man säger

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 februari 2010
#8
Panzar_Audi skrev:
Busgrabb skrev:
Panzar_Audi skrev:
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur är volvos "vitfyror" gentemot B230/B23?

Riktigt stabila, svagaste länken är stakarna men med dom bytta och T4 block med orginal kolvar från 98-00 så kan man plocka 500 Hkr utan problem med hållbarheten.

Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?

Förlåt för off-topic!

Jo, men 5or låter ju så himla gött tongue

Jonas

Sir skrotnisse
191 Inlägg
4 februari 2010
#9
ANVÄND b21 .. har en polare i västerås som har plockat ut lite mer än 500 häst ur sitt b21 block .. dock så e det borrat o grejor men det e hållbart smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 februari 2010
#10
Panzar_Audi skrev:
Busgrabb skrev:
Panzar_Audi skrev:
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur är volvos "vitfyror" gentemot B230/B23?

Riktigt stabila, svagaste länken är stakarna men med dom bytta och T4 block med orginal kolvar från 98-00 så kan man plocka 500 Hkr utan problem med hållbarheten.

Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?

Förlåt för off-topic!

5:an är ju en större maskin och ger mer pulver.
Ska man ändå byta så är det väl därför många kör på den.

Ljudet e ju ett stort plus med ja tongue

Autotech

20 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#11
Tack för många svar. Någon som vet om B234Fb är nå bra att bygga av? 940 16v block


123 Inlägg
12 februari 2010
#12
b23et sägs ju vara volvos hållbaraste org block.. med smidda M-stakar och m-kolvar. finns många som plockat ut mycke hästa utan problem..

Gör som Ford köp Volvo!

123 Inlägg
12 februari 2010
#13
här är en film på Björcks gamla 242 med b23et botten.. M-stakar 522hk på veven..  http://www.garaget.org/video/r138u2681nyu

http://www.p-bjorck.se/

Gör som Ford köp Volvo!

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 februari 2010
#14
Vad beträffar motorer så finns det tolleranser på allt från gjutning till marerialkvalitet till finbearbetningen etc...  Vissa betongfyller andra inte, vissa rasar betongfyllda motorer andra kör utan betong och det håller.  Samma sak med de vita motorerna, i synnerhet de borrade 83mm, vissa håller för 300hk(4cyl) och andra rasar redan vid 240hk (spricker mellan cylindrarna)

Garagekompisen bromsade 579.4hk i sin 740, ett B23 block, betongfyllt.  Det höll en sommars strippenkörningar.  Han byter nu till ett B19block som har mindre borr och således mer material på beskostnad av motorvolymen.   

Vad beträffar rödblock i en där för avsedd kaross så är ju blocket enkelt att byta ut så inget större problem att de inte håller i längden wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 februari 2010
#15
Panzar_Audi skrev:
Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?

Förlåt för off-topic!

Ja, det är lite lustigt faktiskt. Säkerligen grupptryck och okunskap.   Tänk en 242 med 4cyl T4motor och M90 från en S90, då har man en modern klassiker som både ger 400hk och drar 0.8/mil på motorvägen som dessutom med största sannolikhet även rullar genom besiktningen utan problem smile  (T4 och 2.0t har ju samma yttermått och 160hk skall ju gå att regga med alla gånger)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

820 Inlägg
14 februari 2010
#16
torpis skrev:
Panzar_Audi skrev:
Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?

Förlåt för off-topic!

Ja, det är lite lustigt faktiskt. Säkerligen grupptryck och okunskap.   Tänk en 242 med 4cyl T4motor och M90 från en S90, då har man en modern klassiker som både ger 400hk och drar 0.8/mil på motorvägen som dessutom med största sannolikhet även rullar genom besiktningen utan problem smile  (T4 och 2.0t har ju samma yttermått och 160hk skall ju gå att regga med alla gånger)

Det låter som en grym variant, ditt nästa projekt måhända? wink

Om man säger

761 Inlägg
17 februari 2010
#17
B230 har bättre cylinderfoder.

B23ET är det bästa om man ska köra originalgrejer rakt igenom, stöddigaste stakarna och smidda kolvar som man knappt kan misshandla sönder.



Sök