Ska man bygga på en B230 så lär man skaffa ett block som är 89 eller senare för att få dem stora lagren får hållbarhetens skull. Dock får man byta både stakar och kolvar tidigt.
Vad jag har hört så är cylindrarna känsligare på b23 blocken, för att dom har "heltäckande mantlar". Sen vet ja inte om de ä skitsnack eller ej så de vore ju bra om nån som vet kan bekräfta
Men med "känsliga" så är dom känsliga för att gå varma, blir ovala. I övrigt ska dom hålla lika bra. Så länge du inte kör med kokande motor i flera minuter så ska de vara lugnt...
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur är volvos "vitfyror" gentemot B230/B23?
Riktigt stabila, svagaste länken är stakarna men med dom bytta och T4 block med orginal kolvar från 98-00 så kan man plocka 500 Hkr utan problem med hållbarheten.
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur är volvos "vitfyror" gentemot B230/B23?
Riktigt stabila, svagaste länken är stakarna men med dom bytta och T4 block med orginal kolvar från 98-00 så kan man plocka 500 Hkr utan problem med hållbarheten.
Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur är volvos "vitfyror" gentemot B230/B23?
Riktigt stabila, svagaste länken är stakarna men med dom bytta och T4 block med orginal kolvar från 98-00 så kan man plocka 500 Hkr utan problem med hållbarheten.
Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?
Förlåt om jag lånar tråden lite men hur är volvos "vitfyror" gentemot B230/B23?
Riktigt stabila, svagaste länken är stakarna men med dom bytta och T4 block med orginal kolvar från 98-00 så kan man plocka 500 Hkr utan problem med hållbarheten.
Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?
Förlåt för off-topic!
5:an är ju en större maskin och ger mer pulver. Ska man ändå byta så är det väl därför många kör på den.
Vad beträffar motorer så finns det tolleranser på allt från gjutning till marerialkvalitet till finbearbetningen etc... Vissa betongfyller andra inte, vissa rasar betongfyllda motorer andra kör utan betong och det håller. Samma sak med de vita motorerna, i synnerhet de borrade 83mm, vissa håller för 300hk(4cyl) och andra rasar redan vid 240hk (spricker mellan cylindrarna)
Garagekompisen bromsade 579.4hk i sin 740, ett B23 block, betongfyllt. Det höll en sommars strippenkörningar. Han byter nu till ett B19block som har mindre borr och således mer material på beskostnad av motorvolymen.
Vad beträffar rödblock i en där för avsedd kaross så är ju blocket enkelt att byta ut så inget större problem att de inte håller i längden
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?
Förlåt för off-topic!
Ja, det är lite lustigt faktiskt. Säkerligen grupptryck och okunskap. Tänk en 242 med 4cyl T4motor och M90 från en S90, då har man en modern klassiker som både ger 400hk och drar 0.8/mil på motorvägen som dessutom med största sannolikhet även rullar genom besiktningen utan problem (T4 och 2.0t har ju samma yttermått och 160hk skall ju gå att regga med alla gånger)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jädrar, det visste jag inte! Konstigt att man inte rakställer såna i 2/7/900 serien, känns som att man sparar plats bra gentemot "stora" femmor och sexor, kanske finns nån här på garaget?
Förlåt för off-topic!
Ja, det är lite lustigt faktiskt. Säkerligen grupptryck och okunskap. Tänk en 242 med 4cyl T4motor och M90 från en S90, då har man en modern klassiker som både ger 400hk och drar 0.8/mil på motorvägen som dessutom med största sannolikhet även rullar genom besiktningen utan problem (T4 och 2.0t har ju samma yttermått och 160hk skall ju gå att regga med alla gånger)
Det låter som en grym variant, ditt nästa projekt måhända?